Tinker,Irish Cob. Temperament?

Sv: Tinker,Irish Cob. Temperament?

Ni som har erfarenhet av dessa hästar,hur är dom i temperamentet att hantera,rida köra osv?

tja har hållit på en del med en kompis tinker och han går inte i onödan. ibland har han enormt med energi men oftast så står han mest stilla. förutom i hagen då! då kan han få för sig att röra på benen.
annars är han väldgit snäll :angel:

Jag har inte stor erfarenhet av tinker/Ic alls, men jag har haft att göra med ett par stycken när jag varit stallhjälp/hästvakt.

Den ena var lite mer sportmodell, som en stor ponny ungefär. Underbar att handskas med, barn kunde springa under magen på honom, väldigt trygg i sig själv. Men i ridningen var han som sagt en ponny :devil: Testade till tusen, absolut ingen barnvänlig häst då han var lätt fram och gärna tog sin energi bakåt/uppåt vilket kunde göra honom benägen att resa sig.

Den andra var av tung vagnsmodell, storlek 8 i skor... Tio cm lägre i mankhöjd än sportmodellen, men såg som sagt mycket större ut och kändes framförallt som en jätte att rida trots sina ringa 154 cm. Traven med de höga lyften var helt enorm, nästan omöjligt att sitta i. Upplevde honom ibland lite som att hade huvudet i det blå och drömde sig bort. Och väldigt social och kröp upp i knät på alla som passerade, både människor som djur :love:

Jag har haft att göra med två tinkrar och två tinkerkorsningar.

Tinker 1, en äldre valack, är en klippa. Arbetsvillig, snäll att handskas med och helt orädd när vi är ute ensamma. Har han vilat en dag eller har många andra hästar omkring sig kan han stressa upp sig och då är det lite mer "fullt ös medvetslös" som gäller, men han har aldrig bockat eller betett sig illa.

Tinker 2, en yngre ponnyvalack, är en utmärkt ponny för ovana ryttare. Mjuk och följsam, gör sitt bästa för att lyssna och göra rätt. Är social i stallet (även om han kanske mest är på jakt efter godis).

Tinkerkorsning 1, ett sto, ofta osocial i stallet, testar sina ryttare. Kan bli stark, skjuta ut bogarna, vägra galoppera samt bocka vid galoppfattning. Hon kom in i en trotsperiod vid någon punkt och stannade kvar där, kan möjligen ha att göra med att hon var mammaledig med Tinkerkorsning 2.

Tinkerkorsning 2, ett ungt sto, trevlig att rida och går bra rida ensam. Vid hantering kan hon vara otålig och sparka omkring i luften och i golvet, samt ha lite bristande respekt för människor, vilket förmodligen har att göra med hennes ålder. Rymmer även ur hagen när hon får tråkigt, samt lider av separationsångest från sina bästisar (dvs när hon lämnas i hagen eller stallet utan dem).

Samtliga hästar är ridskolehästar och rids samt hanteras alltså av många olika människor på olika nivåer, vilket självklart har påverkat hästarnas beteenden. Jag känner också Tinker 1 mycket bättre än jag känner de andra. Arbetade jag huvudsakligen med t ex Tinkerkorsning 1 skulle jag förmodligen kunna ge en positivare och mer nyanserad bild av henne.

Senast ändrad:
Min treåriga tinker/IC (dubbelreggad) är hittills en av de coolaste hästarna jag mött, sin ålder och ringa erfarenhet till trots. Jag har begränsad erfarenhet av rasen, men hans lynne stämmer med det många skrivit här: stabil till tusen. Han finner sig i allt och är väldigt lättlärd.

Sen: ja, det är mycket man, svans och hovskägg. Väldigt snyggt och väldigt, eh, mycket.

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 440
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka