Jag vet en Tinker so mär till salu
Hon är väldigt bra men dock fruktansvärt osäker pga sin ägares okunnighet vilket hon inte fattar
Men snälla nån!!!
Ni skriver "ni verkar inte ha rätt uppfattning om tinkrar" :smirk:
Det är väl dem som säger så som tror sej ha det...?!!
Jag har själv inte så stor erfarenhet av Tinkrar men jag har ju mött på ett flertal!
Och JO tinkrar är framavlade som körhästar! precis som nordisar o fjordhästar. Att dem däremot kanske är bra ridhästar är en annan sak dom är ändå framavlade som kör o draghästar!!!
Och som nån har nämnt så finns det ju massor olika storlekar, grovhet, temperament mm på tinkrar.
Men ändå.
Egentligen så är dom ju inte byggda för att gå i form, hoppa högt mm.
Men det verkar inte hindra dom
Dom som jag har stött åp och fått "närkontakt med är väldigt olika.
Ex en är ridskole häst och egentligen ganska nätt i typen fasst med långa ben. Eftersom han är ridskole häst o felriden från början så är han inte så snygg direkt
men ändå så är han rätt duktig för att vara så "dålig" så att säga.
En annan är rätt grov o väldigt fint byggd men hon däremot var för snabbt inriden typ skulle gå i form från början o så
. Men jag hade henne som medryttarhäst ett tag och då blev hon bättre faktiskt
Hon söker (sökte?!) sej oftast i rätt form och var väldigt duktig på att hoppa på småstora hinder. Allså inte jättestora men ändå inte jättewsmå. SDock var hon ngt slarvig pga att hon var så pass orutinerad.
M;en om den hästen skulle få komma till en bra ryttare så skulle hon nog klara sej ganska bra i dressyren!
Det är den hästen som ä rtill salu
Tyvärr så har hon nu en ägare som verkligen INTE kan rida och har stressat upp hästen massor
Dessdutom är hon rädd för ridläraren som står i mitten, oavsett vem!!! (varför vill jag inte nänma)
Sist jag såg henne så var hon jätteful (!). Mager o benig
Om det var första hgången man såg henne skulle man nog inte reagera på samma sätt men eftersom jag sett henne när hon var jättefin så blev jag väldigt ledsen när jag såg henne! Dessutom så var hon så hispig o osäker att hon sprang in i staketet bara för att ryttaren inte var så rutinerad!!!
Nu skriver jag massor bara för att detta var en häst som ja gillar väldigt mkt men som ägaren har förstört till max.
Sista sa hon att hon skulle ta 50,000 för henne dessutom :smirk:
I nuläget skulle jag ge max 15000 om ja va redigt generös!!!
Men hon är en jättebra häst så ja tycker att du ska köpa henne !!!