Timotejhalm

kol

Trådstartare
Är det någon som vet ( om det går att veta) vad Timotejhalm brukar ligga på i socker?
Vet någon om det finns något analysföretag som bara analyserar sockerhalten och bara tar betalt för det?
Funderar på om jag ska ha halmen i min foderstat i år men är orolig för sockert och vill inte slösa pengar på analys föränn jag vet om jag kan fodra med det.
 
Är det någon som vet ( om det går att veta) vad Timotejhalm brukar ligga på i socker?
Vet någon om det finns något analysföretag som bara analyserar sockerhalten och bara tar betalt för det?
Funderar på om jag ska ha halmen i min foderstat i år men är orolig för sockert och vill inte slösa pengar på analys föränn jag vet om jag kan fodra med det.
Vad menar du med timotejHALM? För mig är timotej gräs = hö eller ensilage men aldrig halm.
 
Men timotej gör man ju hö av?? Förstår heller inte vad du menar. Strå minus axen? Det är ändå hö och kan ha precis lika varierande sockerhalt som timotejhö med axen kvar. Näringsvärdet lär ligga på det samma som ett sent slaget timotejhö.

Om du inte har svårfödda hästar låter det inte som ett bra val av halm.
 
Hittar ingen exakt siffra men enligt utsago skall det kunna liknas vid sent taget hö.

Sockerhalten i hö/silage beror mycket på när på dygnet det är slaget (mer socker tidigt på morgonen) och utan att veta detta blir det svårt att ens uppskatta
 
ytterligare ett svar eftersom jag googlar baklänges, tydligen.

Timotej inhåller, i sig, höga halter socker. Därför borde det inte passa som foder om du är orolig för sockerhalten.
 
  • Gilla
Reactions: kol
tack för svar, får luska i, om jag kan hitta någon annan sorts gräshalm.
Har ni något förslag till sort som inte har mycket socker? Raj vet jag har mycket socker.
 
För att mitt ensilage är ganska bra och jag vill ha mer strå och dom vägrar halm.
 
Det är shettisar så tillochmed det är för bra då, gräshalm innehåller mindre.
Det är inga problem att få i dom mängden strå som är rätt med det ensilaget men jag vill ha lite till till dom, och dom är inte hungriga på den mängden dom får, därför vill jag ha nått smakligt med riktigt låg näringshalt,
 
gräshalm innehåller ca 6,5-7 MJ/Kg(ts). Det finns hö med mindre än så. Det kanske är lättare att hitta 'shettis' eller 'fång' hö än gräshalm?

Vilka olika sorters halm har du testat innan?
 
gräshalm innehåller ca 4,5-7 oftast 5 och jag har testat alla sorters halm.
Nu var inte frågan hur jag ska fodra mina utan om det finns något gräshalm med låg sockerhalt. jag har koll på foderstaten.
dessutom kan jag inte förvara så stora mängder hö och han som har gräshalmen kan och har inget sånt hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
508
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 119
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp