Timanställd under provanställning

MissFideli

Trådstartare
Är det vanligt? En bekant har börjat i ny bransch och är provanställd. Under den tiden får h*n betalt per timme istället för de fast anställda som har månadslön. Vissa dagar får de gå hem tidigare pga arbetsbrist (bygge, så saker som inte kommer som de ska osv) och då får ju min bekant inte betalt de timmarna. Medan de fasta förstås inte får löneavdrag.

Blev lite snopen, trodde provanställning var på samma "vilkor" som man skulle jobba som. Utöver vid uppsägning förstås.
 
Är det vanligt? En bekant har börjat i ny bransch och är provanställd. Under den tiden får h*n betalt per timme istället för de fast anställda som har månadslön. Vissa dagar får de gå hem tidigare pga arbetsbrist (bygge, så saker som inte kommer som de ska osv) och då får ju min bekant inte betalt de timmarna. Medan de fasta förstås inte får löneavdrag.

Blev lite snopen, trodde provanställning var på samma "vilkor" som man skulle jobba som. Utöver vid uppsägning förstås.
https://se.indeed.com/karriarrad/starta-nytt-jobb/vad-ar-timanstallning-rattigheter
"Som timanställd tackar du ja eller nej till olika korta arbetstillfällen. De tider du tackat ja till måste du arbeta. Samma sak gäller din arbetsgivare. Har du blivit bokad till ett pass är arbetsgivaren skyldig att betala dig för de timmar som bokats och kan inte ställa in arbetspasset. Om arbetsgivaren inte vill att du kommer till ditt bokade arbetstillfälle har du fortfarande rätt att få betalt för den arbetstiden."
 
Tyvärr tror jag h*n inte vill ta nån diskussion nu, utan accepterar upplägget. Men jag ska framföra detta, absolut!
Fast när provanställning övergår till fast så behåller man ju samma anställningsvillkor

Så även om hen inte vill bråka behöver hen kolla upp vad som står i hens anställningsavtal.

Det händer ibland en ag erbjuder lägre lön vid provanställning. Då är det superviktigt det står med att lönen ska förändras om/när det övergår i fast anställning. Annars löper allt på, man skriver ju inget nytt avtal efter provanställning

Så de till att din bekant inte skjuter sig i foten genom att vilja vara till lags nu
 
Fast när provanställning övergår till fast så behåller man ju samma anställningsvillkor

Så även om hen inte vill bråka behöver hen kolla upp vad som står i hens anställningsavtal.

Det händer ibland en ag erbjuder lägre lön vid provanställning. Då är det superviktigt det står med att lönen ska förändras om/när det övergår i fast anställning. Annars löper allt på, man skriver ju inget nytt avtal efter provanställning

Så de till att din bekant inte skjuter sig i foten genom att vilja vara till lags nu

Enligt arbetsgivaren är det bara under provanställningen h*n är timanställd, så fort den är över är den heltid och månadslön som gäller. Men definitivt nått att ha koll på, att timanställa under provanställningen är inte speciellt seriöst i mina ögon. Men jag hade inte koll på huruvida det var vanligt i andra branscher.
 
@MissFideli jag tror kanske möjligen att det behöver inte vara dåligt. Då kan hen förhandla lö när hen får fast. Då kan hen kolla vad de andra har. Kolla med facket, det finns informationstelefoner.
 
Enligt arbetsgivaren är det bara under provanställningen h*n är timanställd, så fort den är över är den heltid och månadslön som gäller. Men definitivt nått att ha koll på, att timanställa under provanställningen är inte speciellt seriöst i mina ögon. Men jag hade inte koll på huruvida det var vanligt i andra branscher.
Jag har arbetat inom diverse branscher inkl restaurang (som är okänd för att ha massa "kreativa" mygellösningar) och aldrig mött det. Dock aldrig jobbat inom bygg
 
Inom personlig assistans är det vanligt med timanställning som sen går över till fast anställning.
Dock så skrivs nytt kontrakt osv på då.

Jag antar att de fysiskt klockar in/ut som gör att de drar timmar?
Vid sådana tillfällen brukar det bara vara att gilla läget när man är timanställd, annars är risken att den fasta tjänsten uteblir.
 
Inom personlig assistans är det vanligt med timanställning som sen går över till fast anställning.
Dock så skrivs nytt kontrakt osv på då.

Jag antar att de fysiskt klockar in/ut som gör att de drar timmar?
Vid sådana tillfällen brukar det bara vara att gilla läget när man är timanställd, annars är risken att den fasta tjänsten uteblir.
Fast väl inte att du söker en fast tjänst, får en provanställning där du lovar arbetar upp till heltid men där ag betalar dig per timme och att du får gå hem när ag säger till?

Det är ju enorm skillnad på det som TS beskriver och en vid behovs anställning på timme
 
Inom personlig assistans är det vanligt med timanställning som sen går över till fast anställning.
Dock så skrivs nytt kontrakt osv på då.

Jag antar att de fysiskt klockar in/ut som gör att de drar timmar?
Vid sådana tillfällen brukar det bara vara att gilla läget när man är timanställd, annars är risken att den fasta tjänsten uteblir.
Tror det är ganska vanligt förfarande på många ställen, men då är det just en timanställning/behovsanställning och inte en provanställning för en tjänst som hen i detta fallet inte har. Provanställningen är ju till för att se om upplägget fungerar för alla inblandade, nu blir det ju inte en provanställning eftersom ingen prövning på själva anställningsformen sker (i mitt tycke).
 
Fast väl inte att du söker en fast tjänst, får en provanställning där du lovar arbetar upp till heltid men där ag betalar dig per timme och att du får gå hem när ag säger till?

Det är ju enorm skillnad på det som TS beskriver och en vid behovs anställning på timme
Fast som jag skrev så är det timanställning men att jag inte har varit med om att AG drar timmar.
Och ja det fungerar som provanställning som sedan övergår till fast om man trivs ihop. 🙂
 
Tror det är ganska vanligt förfarande på många ställen, men då är det just en timanställning/behovsanställning och inte en provanställning för en tjänst som hen i detta fallet inte har. Provanställningen är ju till för att se om upplägget fungerar för alla inblandade, nu blir det ju inte en provanställning eftersom ingen prövning på själva anställningsformen sker (i mitt tycke).
Fast timanställningen fungerar som en provanställning, om man trivs ihop när man lärt känna varandra bättre så övergår det till fastanställning. Varit med om upplägget på två företag iaf.
 
Fast som jag skrev så är det timanställning men att jag inte har varit med om att AG drar timmar.
Och ja det fungerar som provanställning som sedan övergår till fast om man trivs ihop. 🙂
Fast en provanställning ska ju vara exakt med samma premisser (dock kan lönen vara lägre) som tillsvidareanställningen. Hade aldrig accepterat en behovsanställning för att prova på en hel-(?)tidsanställning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 499
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 762
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 058
Senast: Avalbane
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 370
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Hur stor på d-ponny?
  • Sele

Omröstningar

Tillbaka
Upp