Tillverka egen skötbädd??

voltis

Trådstartare
Jag kan inte sy, men har en mamma som kan, så om jag bara kan få lite tips så kan jag framföra detta till den blivande mormodern :D

Jag kan nämligen inte hitta ngn skötbädd som jag gillar, så undrar om det inte går att göra en själv kanske?
Antingen av skummadrass och sy på ett skydd, eller om man köper en billig eller begagnad skötbädd och bara syr nytt överdrag till den?

Tycker att de med lite kant verkar bäst, vad säger ni som vet?
Eller om man ska köpa en uppblåsbar och syr ett överdrag till en sådan?
Vilket tyg är bäst, kanske ngt vattenavstötande? Iof om det är avtagbart så kan man ju tvätta, kanske sy flera st?

Så fram med alla tips nu! :D

(om ni har tips på ngn fin skötbädd som redan är klar så in med den här också!)

Sv: Tillverka egen skötbädd??

Vi har en vanlig med uppblåsbara kanter som vi alltid lägger en liten handduk i för att den ska vara skönare att ligga på. Ikea säljer frottéöverdrag också tror jag.
Så jag skulle säja flera stycker tvättbara i något mjuk och skönt tyg oavsett om du väljer en i skumgummi eller inte. :)

jag ville ha en skötbädd i ett material som man kan torka av, tycker det verkar vara bökigt med en i tyg, eller ett sånt frotteöverdrag. de blir ju skitiga så man måste trä av och tvätta dem, utan då är det lättare att antingen bara torka av bädden direkt eller ha en handduk som man bara lägger dit och tar bort.

Men det är ju jag det :D

Men har man flera överdrag som är lätta att byta så blir det likadant som med en handduk? Förutom att överdragen förhoppningsvis ligger mer still. ;)

Ja såg ikeas frotteöverdrag när jag var där, så i så fall ngt liknande tänkt jag sy... eller om man hittar ngt snyggt lite vaxat tyg...

Ja jag tror nästan jag bestämt mig för den varianten. Måste hitta ngt fint tyg bara som matchar molnrummet hehe.

jo fast med en rätt stor handduk ligger väl rätt still? fast det om man behöver byta efter nästan varenda bajsblöja så skulle iallafall jag tröttna till slut och lägga dit en handduk istället :D

Ja i början, men inte sen när bebisen vill rulla runt hela tiden. :D Och inte behöver vi iaf byta efter varje bajsblöja men det beror väl på hur mycket man kladdar.

vi har haft en stoooooor handduk vikt flera gånger så den blev typ 3 cm tjock och 40x60cm stor och över den har vi haft någon typ av "fodrad plastmatta" som mamma hade liggande sen vi var små. Tänkte oxå först ha en handuk över bara för att det skulle vara mysigt och sådär men ack så smidigt det är med plast som bara är att torka av...
Nu har vi köpt IKEAs uppblåsbara skötbädd (väldigt smidigt med kanterna när bebis börjar rulla runt!!) och kör med den enbart. Köpte ett set med överdrag oxå men det blev kortlivat. Bajs på andra användningen...

*KL*

Funderat lite, vårt skötbord har rätt höga kanter så rulla av tror jag inte bebis gör. Man kanske då kan ta en vanlig tunn skummadrass ändå, som blir helt slät och sen klä den med ngt vattetätt tyg typ vaxtyg? Borde inte vara så svårt tycker man. Skummadrassen behöver väl inte vara så tjock heller, tänkte så inte kanterna på skötbordet blir för låga...

Hade en ide om att köpa vanligt tyg och ha samma på skötbädd och gardiner, men då måste det ju vara avtagbart. Sen kan man ju alltid ha en handduk under ändå...
Hmm! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka