Tillverka egen helautomatisk grovfoderhäck

Brukskusken

Trådstartare
Jag vill ha tips på hur man kan göra en egen grovfoderhäck/foderbord med automatisk rullgardin som begränsar hästarnas ättider under dygnet. Typ kopia på Active stable system.
Det är själva gardinen, mekaniken och styrningen av den jag behöver hjälp med, det ska givetvis gå att styra antalet gånger hästarna får tillgång och även länden på ätstunderna.
Vad skulle man kunna använda för grejer? Markishissar? Garageportsöppnare? Och vad för styrenhet kan man använda?
Jag har nollkoll på datorstyrda saker och hur dom funkar så jag är väldigt tacksam för hjälp!
 
@Brukskusken alltså jag känner spontant att jag tror det är rejält svårt att bygga nåt sånt själv utan att riskera felfaktorer och tulla på säkerhet...

En garagelucka med ett aggregat/timer som pajar/klickar tex... inte kul om hästen tex skulle klämmas/bli skadad...

Tror mer isåfall på flera "foderlådor" med givor i varje och timer till varje. De ska liksom bara öppnas en gång och hälla ut fodret .

@Alexandra_W har byggt såna samt visat bilder osv :)
 
@Brukskusken alltså jag känner spontant att jag tror det är rejält svårt att bygga nåt sånt själv utan att riskera felfaktorer och tulla på säkerhet...

En garagelucka med ett aggregat/timer som pajar/klickar tex... inte kul om hästen tex skulle klämmas/bli skadad...

Tror mer isåfall på flera "foderlådor" med givor i varje och timer till varje. De ska liksom bara öppnas en gång och hälla ut fodret .

@Alexandra_W har byggt såna samt visat bilder osv :)
Jag tror inte heller att det är helt enkelt men jag är ute efter något som minimerar tiden det tar att bära runt och portionera ut foder.
En foderhäck likt den i Active Stable vore optimalt för mig och kan inte vara omöjlig att göra själv. Eller kanske finns det att köpa?? (utan att köpa resten av systemet för en million kr)
Vill också förtydliga att det är en gardin som går upp och inte en garageport även om man kanske kan använda den mekaniken...
 
@Brukskusken nä jag tror inget går att köpa billigt samtidigt som du själv säger att du är mindre bra på att förstå teknik osv .

Jag läste din post /fråga som att garageport/lucka av nån form var det efterfrågade i kombo med någon egen timer ? Dvs styras/regleras via egna byggen osv ?

Därav mitt svar/reflektion i sammanhanget :)
 
@Brukskusken nä jag tror inget går att köpa billigt samtidigt som du själv säger att du är mindre bra på att förstå teknik osv .

Jag läste din post /fråga som att garageport/lucka av nån form var det efterfrågade i kombo med någon egen timer ? Dvs styras/regleras via egna byggen osv ?

Därav mitt svar/reflektion i sammanhanget :)
Tack för dina svar! Jag har aldrig sagt att det ska vara billigt men jag vill inte lägga ca. en million kr som hela systemet kostar. Men du kanske vet om/vart det går att köpa bara en sådan foderhäck?
Jag kanske var otydlig men det är alltså en GARDIN som går upp nerifrån, som kanske kan drivas av en garageportöppnare? eller liknande?
 
Tack för dina svar! Jag har aldrig sagt att det ska vara billigt men jag vill inte lägga ca. en million kr som hela systemet kostar. Men du kanske vet om/vart det går att köpa bara en sådan foderhäck?
Jag kanske var otydlig men det är alltså en GARDIN som går upp nerifrån, som kanske kan drivas av en garageportöppnare? eller liknande?
Det funkar nog tills hästarna bestämmer sig för att de vill ha mat NU och bryter upp det.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det funkar nog tills hästarna bestämmer sig för att de vill ha mat NU och bryter upp det.
Jag har varit på tre olika Active Stable som alla har varit helnöjda och där systemet med grovfoderhäcken fungerat problem fritt därför tror jag att det även skulle fungera för mig.
 
Jag har varit på tre olika Active Stable som alla har varit helnöjda och där systemet med grovfoderhäcken fungerat problem fritt därför tror jag att det även skulle fungera för mig.
Testa iden med garageport då? Men tvivlar på att det går att få till en hållbar kopia...
Mycket bättre att köra på foderboxar som Alexandra_W gjorde. Det finns en tråd någonstans, sök!
 
Tack för dina svar! Jag har aldrig sagt att det ska vara billigt men jag vill inte lägga ca. en million kr som hela systemet kostar. Men du kanske vet om/vart det går att köpa bara en sådan foderhäck?
Jag kanske var otydlig men det är alltså en GARDIN som går upp nerifrån, som kanske kan drivas av en garageportöppnare? eller liknande?

Nej jag vet verkligen ingen som säljer såna personliga egenbyggsa lösningar . Därav min tidigare reflektion i sammanhanget utifrån din tråd .

Acrive stabiles F.ö som jämförelse har ju inga gardiner .
 
För den som är INTRESSERAD så visas GARDINEN som jag är ute efter ca 2min 40sek in i den här filmen
Jag är alltså ute efter en färdig sådan att köpa (med eller utan foderbordet men utan resten av Active systemet) eller intresserad av vilka komponenter man skulle kunna använda för att bygga en själv ev. med hjälp av elektriker och programmerare etc.
Jag är INTE intresserad av alternativa lösningar som foderlådor eller lunchgrindar, dessa finns redan och minimerar inte mitt arbete vad gäller att bära och portionera grovfoder!

Är det någon som har någon idé? Svar utan idéer undanbedes!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp