Sv: Tillverka broms till fössing?
Vi har broms på båda våra 4 hjuls vagnar. Dock har jag ingen dunder koll på hur allt det där fungerar.
4 hjuls vagn nr 1 lämnade vi iväg för svetsning för många år sedan. Det ordnades bara broms på framhjulen dock, men den funkar riktigt bra. Det är en spak vi drar upp o håller i när man vill bromsa. Underedet på vagnen framtill är som ett T som man roterat ett fjärdedelsvarn åt vänster. En stång med en "skiva" på varje däck åker då ner o "skrapar" däcket, så man kan reglera själva broms effekten lite. Dock kanske däcken blir slitna vet ej. Dock har vi aldrig haft något problem med bromsningen på den vagnen, det fungerar alltid utan ngt vidare underhåll.
Den andra 4 hjuls vagnen har en lite mer "avancerad" (mekanisk)broms, som säkert är skit bra när den väl fungerar. Den har broms på alla hjulen om jag kommer ihåg rätt. Och man bromsar med en pedal som ibland behöver "pumpas" igång lite. Och ibland har vi haft lite problem med att alla 4 hjulen inte bromsar o att den bromsar ojämnt.
Jag har verkligen ingen större koll på det här med vagnar egentligen men av våra 2 4 hjuls vagnar hemma så känns det som att den vagnen med minst avancerad broms med bara broms på fram verkar vara mest pålitilig o minst underhålls knöl med. Men som sagt jag kan inte redogöra för konstruktionerna något särskilt.