Tillverka broms till fössing?

fjordtokan

Trådstartare
Går det att göra det hemma?

Har en gummihjulsvagn som vi ska börja köra med men vill ha en broms eftersom det är så backigt hemma hos oss.

Någon som byggt på en broms?

Sv: Tillverka broms till fössing?

Njae tror inte det funkar ;)

Det är inte för att stanna som jag vill ha broms, vill kunna hjälpa pållen i nedförsbackarna så det inte blir så tungt.

följer denna tråd med intresse.
vi har en flakvagn som skall göras iordning för hästarna och jag undrar också över detta med broms.
vet ju att många har broms på sina flakvagnar så snälla berätta hur ni gjort.
/k

Vi har broms på båda våra 4 hjuls vagnar. Dock har jag ingen dunder koll på hur allt det där fungerar.

4 hjuls vagn nr 1 lämnade vi iväg för svetsning för många år sedan. Det ordnades bara broms på framhjulen dock, men den funkar riktigt bra. Det är en spak vi drar upp o håller i när man vill bromsa. Underedet på vagnen framtill är som ett T som man roterat ett fjärdedelsvarn åt vänster. En stång med en "skiva" på varje däck åker då ner o "skrapar" däcket, så man kan reglera själva broms effekten lite. Dock kanske däcken blir slitna vet ej. Dock har vi aldrig haft något problem med bromsningen på den vagnen, det fungerar alltid utan ngt vidare underhåll.

Den andra 4 hjuls vagnen har en lite mer "avancerad" (mekanisk)broms, som säkert är skit bra när den väl fungerar. Den har broms på alla hjulen om jag kommer ihåg rätt. Och man bromsar med en pedal som ibland behöver "pumpas" igång lite. Och ibland har vi haft lite problem med att alla 4 hjulen inte bromsar o att den bromsar ojämnt.

Jag har verkligen ingen större koll på det här med vagnar egentligen men av våra 2 4 hjuls vagnar hemma så känns det som att den vagnen med minst avancerad broms med bara broms på fram verkar vara mest pålitilig o minst underhålls knöl med. Men som sagt jag kan inte redogöra för konstruktionerna något särskilt.

Den första bromsen är nog enklast att få till tror jag. Ska undersöka detta närmare.

Ingen mer?

det dfinns hydrauliska skivbromsar på körfirmorna .Sen har jag funderat på bilhjul med dito bromsar ,förr sversade man en axel på navet till bilhjul till hästvagnar . jag såg en bilhjulad bromsad vagn för några år sen .ev kan handbroms funktionen användas .

Eftersom du skriver om broms till fössing. En fössing har påskjutsbroms, det är väl bara att justera den. Bulten som kan spärra bromsen för backning ska inte sitta i.

Okey tack så mkt!

Har fått hjälp av en kunnig så kan förklara när jag vet lite mer :p

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Kropp & Själ Både jag och sambon behöver gå ner i vikt för hälsans skull, men barnen behöver absolut inte det. Smidigast för oss vore ju att räkna...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: MML
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka