Enligt vet Arne Lindholm (som forskat en del på området) så "räcker" det tydligen inte med att bara ta det lugnt. Utan det är viktigt att hästen "belastas" NÄR den växer. För det är när de är unga och skelettet växer som de ska belastas (LÄTT) för då anpassar sig skelettet och leder och senor till arbete. När hästen är 4-5 år är det mesta slutet och färdigväxt och då får man sämre resultat även om man tar det lugnt.
Att vi diskuterade det här var för att när jag kom in med valacken första ggn (ledinflamamtioner runt om pga erlichios) så ville han ju ha hästens historia. Och jag har då en arab, som reds in på hösten som femåring. STackars Arne höll på att ramla av stolen i rena förskräckelsen (hästen var 6 år när vi var in) och utbrast först "Du har BARA ridit honom rakt ut i skogen hoppas jag?". Jag intygade att så var det, han var som man säger "sparsamt tagen" *s* ARne såg lite lugnare ut men påtalade ändå att jag fick räkna med att hållbarheten nog var sämre just pga ovan nämnda anledningar. När jag förklarade att hästen sedan den var två år gammal tömkörts ut i skogen, gått promenader både efter vägar och rakt ut i skogen etc, och sedan den var fyra år tre dagar i veckan gått som handhäst, att den löshoppats lite etc så sken Arne upp som en sol och utbrast "men DÅ är det ju ingen fara, det är ju alldeles perfekt det!" *s* Och det var då vi kom att prata om det där att det visst är bra att ta dem "sent" MEN att man måste börja belasta dem redan när de är ungefär två, annars hjälper det inte ett dugg att ta dem sent.
Men belastning (tömkörning, lätt körning framför vagn, promenader, lite löshoppning t ex) från de är två år gamla som succesivt och försiktigt ökas fram till inridning, och sen en ganska långsam inridning såtillvida att man visst kan börja trava & galoppera rätt fort, men ta inte on dem på ridbanan och börja trava volter utan låt dem gå i skogen (helst lite kuperat) rakt fram första tiden. Han (A.L) tyckte förresten att det var jättebra om man hade så att man kunde ha med dem som handhästar om de inte var inkörda, så de utan ryggbelastning fick gå lite längre sträckor "rakt fram" i alla tre gångarterna.
Jag köper i alla fall argumenten och tycker det låter vettigt =) Och jag har tänkt göra ungefär så med fölis när hon blir äldre. Hon är ju arab så jag känner inte direkt att jag absolut ska rida in när hon är tre, men att hon ska få gå som handhäst, tömköras, löshoppas, klättras etc redan från hon är två (men då lite och försiktigt och sen utöka). Tror banne mig jag ska köra in henne som tvååring faktiskt =)