tillväxt.....

icca78

Trådstartare
korkad fråga igentligen kanske... men hur länge ungefär växer en islandshäst??
och hur mycket kan dom växa efter 3 års åldern?

läste en annons om en häst som va 3 år o 140 hög.. förväntades bli närmare 150.. e inte det lite väl mycket att växa?

Sv: tillväxt.....

Jag har läst någonstans att islandshästar växer till dom blir 8 år. Nu vet jag inte om det bara gäller den rasen eller alla.

För att göra mätning ska dom vara 8 år.

korkad fråga igentligen kanske... men hur länge ungefär växer en islandshäst??
och hur mycket kan dom växa efter 3 års åldern?

läste en annons om en häst som va 3 år o 140 hög.. förväntades bli närmare 150.. e inte det lite väl mycket att växa?

Nu tror inte jag att den hästen kommer att bli så hög som 150 cm, har ju själv en som mätte över 140 cm vid 3 år och han blir ju 5 år nu och är ca 145-146 cm hög. Han kommer inte heller att bli 150 cm, men någon cm till blir det säkert. Att växa innebär ju inte enbart på höjden, de kan växa färdigt i kroppen samt muskler, senor och ligament.

Jag har läst någonstans att islandshästar växer till dom blir 8 år. Nu vet jag inte om det bara gäller den rasen eller alla.

För att göra mätning ska dom vara 8 år.

Det sägs väl att det tar 8 år för ryggen att bli färdig, tillväxtzonerna du vet

jo givetvis är det mer än höjden som skall växa ;) en liten anledning till att jag undrar också är att jag har ett sto som blir 3 nu i maj... hon e rätt stor ( inte mätt) men jag trodde att hon skulle va större då hennes pappa är över 150 o mamman e inte jätte liten hon heller... fick lära mig nån gång får jätte länge sen att hästar växer typ 80% av sin vuxna storlek första året.. men det känns inte som att det gäller islänningar :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama