Tillvänjning till gräs?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Hur "hysteriska" är ni när det gäller grästillvänjning inför betet?
Själv känner jag mej på gränsen till helt sönderoroad.. Min tjej går i en hage helt utan gräs (fick byta precis när gräset kom i den andra hagen:-(), och tanken är väl att hon ska ner på gräset samtidigt med hästarna som äter gräs i hagen (inte mycket mer dom står i gräset hela dagarna och småtuggar).

Helst skulle jag vilja att det ingick "tillvänjning" i åtminstone 2 veckor, men det verkar omöjligt att få till.. så nu handbetar jag. Men jag kan ju inte sitta i stallet flera timmar/dag och jag har heller ingen möjlighet att åka dit fler än en gång om dagen, så hur lite är minimum för att häst ska "klara" bytet ok?

Och hur gör alla ni andra?

/ Lavinia, kollamasken på fredag..

Sv: Tillvänjning till gräs?

känner mig lika orolig som du så skulle också vilja höra lite åsikter! mina har inte ett grässtrå i sin vinterhage så nu går jag bort med mina till sommarhagen en gång om dagen, just nu är dom där två timmar om dagen och har nog gjort så i en vecka eller snart två kanske. då den ena är en shettis så känner jag mig extra orolig och just nu känns det som om jag knappt kommer våga släppa han över huvud taget på gräs för allt man hör om fång:crazy:
tror inte man behöver vara så orolig egentligen men man är ju det ändå:angel:

Det klart att det vore trevligt med ett par veckors tillvänjning. Men om du handbetar din häst och försöker snika till dig tid på alla möjliga gräsytor, så gör du ju faktiskt som väldigt många andra och de går ju oftast alldeles utmärkt.

Jag tillbringade åtta år i Stockholmstrakten där vår och vinterhagar var en enda stor lerpöl, hästarna fick alltid gå från dammhage till sommarhage och gräs med samma förberedelse som du beskriver, alla överlevde och mådde bra.

i min hästs vinterhage kommer det visserligen upp allt mer grönt för varje dag... men det är inte mycket! Hagen är inte jätte stor och ganska många hästar delar på det gröna. Jag har inte heller möjlighet att lägga min häst i en annan grönare hage under någon timme, så jag går å betar med honom allt från 15 minuter till en timme. Hittills... Ska väl försöka beta lite längre perioder nästa vecka. Men som sagt, man har ju inte tid att sitta hur länge som helst och titta på sin häst när den betar... :smirk: Jag hoppas iallafall att hans mage hinner vänja sig lite iallafall av gräset genom att jag gör på det här sättet.

Tillhör också gruppen: "orolig för fång" ;)

Det är ju väldigt olika från häst till häst.. Vissa är kännsligare än andra.. Men ponnyer är mer kännsliga än hästar har jag hört.
Jag har handbetat mina ponnyer ca 30-40 min i ungefär en månad... Idag släppte jag på dom i mycket liten gräshage, där dom fick gå i lite mer än en timme.. Fram till helgen ska jag öka på tiden ytterliagre, men jag ahr ju fördelen att jag har hästarna hemma där jag bor.. Men om du inte har möjlighet till att ha din häst i gräshage nån timme om dagen så tycker jag ändå att du gör det bästa du kan genom att handbeta.. låt din tjej beta så länge som du känner att du har tid.. då gör du ialla fall allt du kan.. du ska se att de kommer gå bra! Lycka till !!;)

min häst står åxå i gräslös hage men då är jag ute och betar ca 30min/dag så han får vänja magen lite innan han går ut på gräshage.=)

oj, då känns det som om vi är väldigt tidiga, för cirka 2 veckor sedan så släppte vi våra i stora sommarhagen, där har hästarna gått varje dag nu, Inan så ahde min D-ponny inte ätit så mkt. gräs i år, så vi tog det lungt med sommarhagen de första dagarna, men nu går de där från ca o9.00 - 20.30 6det går proma, visserligen är 2 hästar av 3 lite lösa i magen, men inte så det är oroväckande eller så.

känner mig lika orolig som du så skulle också vilja höra lite åsikter! mina har inte ett grässtrå i sin vinterhage så nu går jag bort med mina till sommarhagen en gång om dagen, just nu är dom där två timmar om dagen och har nog gjort så i en vecka eller snart två kanske. då den ena är en shettis så känner jag mig extra orolig och just nu känns det som om jag knappt kommer våga släppa han över huvud taget på gräs för allt man hör om fång:crazy:
tror inte man behöver vara så orolig egentligen men man är ju det ändå:angel:

Du gör helt rätt, börja med någon timme och öka på vartefter. Har haft shettis i många år och alltid haft dem på bete utan problem tills förra året då en trots alla försiktighetsåtgärder fick fång. Men det var ju litet speciellt förra året, då fick t.o.m. stora hästar fång! Min teori om det är att eftersom vi för första gången på evigheter hade en riktig vinter förra året så formligen exploderade grönskan på våren och blev kraftigare än vanligt. I år har vi ju haft en mer normal "vinter" med spöregn större delen av tiden så det är säkert tillräckligt som du gör. Och INGET kraftfoder, men det vet du säkert redan.;)

Hej. Vår pålle går tillsammans med en häst som är lite känslig och för enkelhetens skull "kör" vi samma invänjnings-procedur som ägaren till den andra hästen gör.

De har en ganska stor vinterhage som är rätt så nedbetad. Men eftersom hagen är ganska stor så hinner det växa upp lite lagom med gräs här och där som de pillar i sig.

Sen har vi två riktigt stora sommarhagar med mycket gräs i redan som ligger liksom på rad efter/sidan om vinterhagen och den ena har vi nu i dagarna börjat släppa in hästarna i korta stunder varje dag.

Vi släppte dem bara ca 15 minuter första gången och sen ökar vi lite efter hand. Vi har delat av en mindre ruta för annars skulle det nog vara omöjligt att fånga pållarna igen efter bara en kvart i det stoooooora gröna "havet"! :D

Vi ökar alltså försiktigt, försiktigt efter hand och börjar inte låta dem gå hela dagen (mellan 7 och 21 ca) förrän om några veckor. Sedan någon gång i början på juni släpper vi dem dygnet runt om allt går bra.

Vi är superförsiktiga pga den andra hästen, tror säkert att vår häst hade klarat det lite snabbare men tycker inte det är fel att vara försiktig med tanke på alla fånghästar. :)

Du gör helt rätt, börja med någon timme och öka på vartefter. Har haft shettis i många år och alltid haft dem på bete utan problem tills förra året då en trots alla försiktighetsåtgärder fick fång. Men det var ju litet speciellt förra året, då fick t.o.m. stora hästar fång! Min teori om det är att eftersom vi för första gången på evigheter hade en riktig vinter förra året så formligen exploderade grönskan på våren och blev kraftigare än vanligt. I år har vi ju haft en mer normal "vinter" med spöregn större delen av tiden så det är säkert tillräckligt som du gör. Och INGET kraftfoder, men det vet du säkert redan.;)

Funderar också på varför det var så många fånghästar förra året och en förklaring jag fick av en vet. var att det var ju en sån torka så under en period fick många (jag själv också) börja stödfodra med hö mitt i betessäsongen eftersom det i princip inte fanns någon återväxt på gräset alls!

När sedan regnet kom äntligen så fullkomligt exploderade gräset igen och det nya gräset var ju precis lika kraftigt som när det första vårgräset kommer! :crazy: Det var bara det att folk kanske inte tänkte på att "beta in" sina hästar igen. :(

Funderar också på varför det var så många fånghästar förra året och en förklaring jag fick av en vet. var att det var ju en sån torka så under en period fick många (jag själv också) börja stödfodra med hö mitt i betessäsongen eftersom det i princip inte fanns någon återväxt på gräset alls!

När sedan regnet kom äntligen så fullkomligt exploderade gräset igen och det nya gräset var ju precis lika kraftigt som när det första vårgräset kommer! :crazy: Det var bara det att folk kanske inte tänkte på att "beta in" sina hästar igen. :(

Kan vara en orsak men min fick fång FÖRE torrperioden. Hon fick behandling och blev symtomfri och efter en månads avhållsamhet från gräs gick hon efter ny invänjning på gräs utan problem. Fick lättare symtom efter regnet när det tog ny fart men gick kvar på gräs utan behandling och det gav sig. Ok sedan dess.

Magen grejar du lätt med jäst (foderjäst eller vanlig jäst, 1/4 paket i maten per dag). Fång är ju betydligt känsligare men jäst lär även där inte vara fel. Du kan också köpa krafft mag-tarm om du vill bli fattig. Vet att det också finns något som jag tror heter probimin som lär ska vara jättebra. Har du möjlighet så gå och övningsbeta hästen innan.

Hej igen, såg alldeles nyss att Jenny Redgård (Jenred här på Buke) som är foderexpert rekommenderar foderjäst vid fång och störningar i mag och tarmflora. Tänkte bara skriva det.

Våra går kvar i vinterhagen, där börjar gräset växa och det blir automatisk tillvänjning. Det är otroligt "livskraftigt" gräs i den hagen!
En normalstor hage på 3 stora hästar.

Hästarna går där varje dag, nu dygnet runt, ca 5 månader per år och det är således väldigt upptrampat i slutet av vintern, så tror man att där kommer nog inget gräs på ett bra tag.
Men tro fasen det växer det så det knakar! :bow:
Och i alldeles lagom takt också så det blir precis lagom att gradvis dra ner på höet när dom börjar rata det och sen släppa färdigvanda hästar direkt i sommarhagen.

Våra går kvar i vinterhagen, där börjar gräset växa och det blir automatisk tillvänjning. Det är otroligt "livskraftigt" gräs i den hagen!
En normalstor hage på 3 stora hästar.

Hästarna går där varje dag, nu dygnet runt, ca 5 månader per år och det är således väldigt upptrampat i slutet av vintern, så tror man att där kommer nog inget gräs på ett bra tag.
Men tro fasen det växer det så det knakar! :bow:
Och i alldeles lagom takt också så det blir precis lagom att gradvis dra ner på höet när dom börjar rata det och sen släppa färdigvanda hästar direkt i sommarhagen.
Låter underbart! Har inte ett strå i mina rasthagar. Eventuellt kan lite maskrosor od leta sig upp. :crazy:

Ja det är väldigt praktiskt och hästarna är glada! Det är bra också för när hästarna går där igen till hösten, är räset flera dm långt, alltså har dom att pilla i ända fram till januari.
Såg ut så här i mars: http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNGQDOJMCPQMC0.jpg Man kan se lite gröna skymtningar.

Jag antar att det beror lite på "dammen" eller sumphålet mitt i hagen, det är relativt uttorkat just nu men det ger ju väldigt mycket fukt åt marken ändå. Fast det är i allmänhet väldigt bra jord här omkring för alla hagar är vääääldigt gröna just nu. Grannens mjölkkossorna kom ut på bete i går :bow:

Alltså, jag själv behöver ju inte tänka på sånt eftersom det växer gräs i min hagen hela tiden som blir så tillvänjda som dom kan bli helt av sig själva.

Dock så tror jag inte att jag skulle känna mig så jätteoroad i din sits. Varför inte ut och rida/promenera och låta hästen beta på vägen. Då "vänjer" man den ju lite succesivt. Dessutom så tror jag att hästen vänjer sig bättre om den får hö samtidigt som stabiliserar upp.

Man brukar ju säga att man bör ändra sin foderstat över minst 3 veckor och borde inte detsamma gälla gräs? det är ju också en sorts foderstat. Och då får man ju lite mer tid till övers så att säga.
Hästar brukar ju förhoppningsvis ha lite självbevarelsedrift och kanske inte äter ihjäl sig direkt, men jag vet ju inte hur dina hästar är förstås.

Hoppas det går bra ändå=)

Jagh ar en häst med plåtmage som aldrig hittills reagerat vid foderbyte. Det gör att jag inte är särskilt orolig, men hon fyller 17 i år och jag inser att jag måste vara försiktigare för varje år.

Hej!

Önskar rida/promenera och beta hade funkat- men då slutar det med att vi står där vi står och hon vägrar ta upp huvet och gå med hem... Så är det när man har ponny på 160 cm.. Dessutom har hon börjat beta i farten igen så hon löser det på sitt lilla vis. Att stanna och beta löser ju tyvärr inte riktigt problemet- att hon står i hage utan gräs i ca 22 timmar/dag. Jag betar henne ca 45 min/dag just nu, före och efter ridning- men inte under arbete.. Då blir vi bara ovänner när hon inte får fortsätta beta..

Eftersom hon är av ponnyras blir jag ju lite oroad, sen att vet anser attt hon hade fång när hon var 4 gör ju inte saken bättre. Sen dess har hon klarat övergången till och från bete bra, men då har jag också haft mer tid att beta henne för hand- eller möjligheten att släppa dagtid i gräshage... Tror inte hennes shettispolare är så lämplig att släpa ner till gräset, tyvärr..

/ lavinia, som ska köpa tarmbalans när hon ändå är på foderaffären på fredag.

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 920
Senast: lizzie
·
Ridning Hej, har ett sto på 12 år som har gått som turhäst och lite blandat men sedan 3 år tillbaka är hon min egen och har gått både på bana...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Olympia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka