tillstånd

K

kimmy

tjena är det någon som vet hur många egna hästar man får ha utan tillstånd

Sv: tillstånd

Jag fick papper igår i brevlådan och läste bara översiktigt, tror det var 4 st. Men detta är inte allt Är det så att man hjälper till med andra hästar som är fler än 4 så krävs det tillstånd, du behöver inte ens äga häst för att vara tvungen till att ha tillstånd. Men ikväll kan jag säga mer, har inte pappret framför mig

Hur fungerar det om man arrenderar ut mark & stall till en person bedriver ridskola?
Fast ridskolan i sig har ju tillstånd för sin verksamhet!

Fraggel_Tess skrev:
Hur fungerar det om man arrenderar ut mark & stall till en person bedriver ridskola?
Fast ridskolan i sig har ju tillstånd för sin verksamhet!

jag minns inte riktigt. Tror det var så att den som hyr ut behöver inget tillstånd såvida den personen INTE är inblandad i skötseln av hästarna. Men ikväll ska jag skriva av pappret här så kan ni läsa, om nu ingen annan hinner före :D

Hej!
Bara en helt annan fråga vad är det för söt vovve du har på fotot???

Tillståndskrav för att hålla häst från 1 jan 2005!

Det är kommunen som skall ge tillstånd och besiktiga stallar/hagar etc., samt bedöma om tillståndssökanden är lämplig att handha häst. Detta tillstånd kommer att vara avgiftsbelagt, och varje kommun får själv sätta sin taxa.

Tillstånd krävs enligt nedan
- Den som håller 10 eller fler hästar (äldre än 24 månader)
- Den som föder upp fyra eller fler hästar per år
- Den som säljer fyra eller fler hästar från egen uppfödning
- Den som säljer fyra eller fler hästar från annans uppfödning
- Den som förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar

Definitioner:
Håller häst:
Avser egna hästar eller hästar som man tar emot utan att ta emot ersättning (ex. hästar på foder).

Förvaring/utfodring:
Ta hand om andras hästar mot ersättning.

När det gäller uthyrning av stallplatser ska den som tar hand om hästarna ha tillstånd om det rör sig om fler än fyra hästar. Den som hyr ut stallplatserna behöver sålunda ej tillstånd i det fall denne ej är inblandad i skötseln på något sätt (t.ex. utsläpp och fodring).

Precis. Då slapp jag skriva :D . Men ett litet förtydligande bara. Det är hos miljö och hälsoskyddsnämden man ansöker och som dessutom kommer och inspekterar och utfärdar tillstånd i varje kommun. Detta innebär att tillstånd ska vara sökt OCH utfärdat INNAN årets slut, så här börjar det brinna i knutarna ;)

Skönt att man inte står i ett kollektivstall där man ibland ska utfodra och släppa ut och in mer än 4 hästar.......... :angel:

*LÅnar min knapp*

Satt o funderade lite på detta som nu ska börja gälla från årsskiftet. Antag att det händer en olycka tex att en häst kommer lös vid ett utsläpp tillhagen. Hästen orsakar skada tex springer in i en parkerad bil, trampar sönder blomrabatter eller springer ut på vägen o blir påkörd. Då visade det sig att personen INTE har detta tillstånd från kommunen fastän personen borde ha haft detta. Vad händer då? Är det så att man från försökringsbolagets sida vägrar betala ut försäkringspengar pga att personen har brutit mot lagen genom att INTE ha tillstånd och så får denne person stå för alla skador själv, dvs den personen blir skadeståndsskyldig. Motparen i målet kan ju hävda tex att "det är ju inte konstigt att olyckan hände för den personen hade ju inte tillsånd och var således inte lämplig att sköta hästarna.

Kan det bli så här?????

Vad jag minns så skrev de nyss om detta i Ridsport.
Det är ju lite svårt att tolka "håller" och "förvarar".
Men som jag förstod det så skulle man kunna ha 6 egna hästar och 3 inackorderingar utan tillstånd.
Det är ändå ganska mkt.

Jag tvivlar på att försäkringsbolaget kan hävda det. Den situation du beskriver kan ju lika gärna hända om du har 9 egna hästar som 10.

Men å andra sida - nä, jag vet inte! Det är väl kanske sånt som kommer att utrönas i takt med att lagen tillämpas. Men det borde ju redan nu finnas praxis för såna incidenter i företag som är tillståndspliktiga enligt miljöbalken. Hur de ser ut vet jag dock inte.

Nu ska jag sätta mig och fixa tillstånd till martha :).

Jaha, hur blev det här nu då???????? Om det står fem hästar i ett stall men det är en person som sköter sina två och sedan jag som sköter mina tre, måste vi ändå ha tillstånd???/Kicki

Nej, så blir det inte. Du kan ha 2 inackorderingar och hela 7 egna hästar utan tillstånd. Eller 3 inackorderingar och 6 egna.
Eller 9 egna...
"Förvarar eller utfodrar" syftar på andras hästar.
Så vill du ha fler än 3 inackorderingar så måste du ha tillstånd. Men har du 9 egna så behöver du inget tillstånd

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kritiken mot Akka Ridcenter har pågått under flera år och turerna med länsstyrelsen har varit många. I mars 2021 drogs ridcentrets...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
214
·
Samhälle Fattar inte hur vi i Sverige kan hålla på såhär för att få billig sylt. Först så får Sverige och Finland svårt att få hit bärplockare...
Svar
17
· Visningar
1 169
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En man i 60-årsåldern döms för att ha fött upp för många hästar utan tillstånd för brott mot djurskyddslagen. Han har olovligen bedrivit...
Svar
0
· Visningar
575
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt