Tillstånd

cissiilia

Trådstartare
Hej.
Vilka tillstånd behöver jag?
Jag har en gammal gård som det inte bott djur i på många år.
Håller på att bygga lösdrift, inne i gamla ladan och kommer inte h fler än 10 hästar, så då behöver jag inte ansöka om förprövning. (Kommer ha 2 hästar till en början endast, men med plats för ca 6 st)
Men vad mer behöver jag? Ska besiktning göras? Anmälan av djurinnehav?

Då jag kommer ha lösdrift med bädd så har jag förstått det som att man kan räkna in det i lagringskapaciteten, rätt? Behöver inte gödselplatta?

Möjlighet till sjukbok-uppvärmd, hur uppvärmd då? Vanliga stall kan ju vara mycket kalla, räcker en box i lösdriften? Är högt i tak.

Några andra tips?

Behövs innerpanel, eller är det godkänt med reglar som håller upp fasaden utanpå?
Något mer specifik utformningskrav?

Tack på förhand!
 
Hej.
Vilka tillstånd behöver jag?
Jag har en gammal gård som det inte bott djur i på många år.
Håller på att bygga lösdrift, inne i gamla ladan och kommer inte h fler än 10 hästar, så då behöver jag inte ansöka om förprövning. (Kommer ha 2 hästar till en början endast, men med plats för ca 6 st)
Men vad mer behöver jag? Ska besiktning göras? Anmälan av djurinnehav?

Då jag kommer ha lösdrift med bädd så har jag förstått det som att man kan räkna in det i lagringskapaciteten, rätt? Behöver inte gödselplatta?

Möjlighet till sjukbok-uppvärmd, hur uppvärmd då? Vanliga stall kan ju vara mycket kalla, räcker en box i lösdriften? Är högt i tak.

Några andra tips?

Behövs innerpanel, eller är det godkänt med reglar som håller upp fasaden utanpå?
Något mer specifik utformningskrav?

Tack på förhand!

Ska du ha max 9 egna hästar behöver du inget 16 § tillstånd enligt djurskyddslagen, är det utfodring eller förvaring av andras hästar så behövs tillståndet från fjärde hästen som utfodras eller förvaras. Eftersom du inte behöver förpröva behövs ingen besiktning, men såklart ska alla regler följas ändå. Olika kommuner har olika regler gällande lagringskapacitet för gödsel, så kolla det med din kommun. Skulle det behövas att en box värms upp så kan man ordna det med en grislampa. Inredningen där hästarna hålls ska tåla en hästspark.
 
Du kan behöva förpröva, det som är undantaget är lösdriftshallar för upp till 10 hästar. Men eftersom det finns krav på möjlighet uppvärmningsbar sjukbox, kan det bli förprövning om du gör det så stort att det går att ha 5 eller fler hästar på gården. Boxen ska då förprövas och det är möjligt att man då också tittar på lösdriften.

Uppvärmd i det här fallet innebär att det ska gå att temperera så att man t ex kan ge en häst dropp på vintern eller behandla den utan veterinären står och fryser. Vissa behandlingar kräver ju att veterinären är ganska bar och ibland är en hel del vatten också inblandat.

Vad det gäller panel, reglar m m så är grunden att en vägg ska hålla för en hästspark utan att hästen riskerar att skadas. Så beroende på hur tjockt, hur långt och hur det är fäst kan det vara OK eller behövas kläs på insidan. Så det går inte att säga utan se det IRL.
Att förpröva kan vara riktigt bra för då får man kunniga personer att bolla sina tankar med och det blir rätt från början.
 
Du kan behöva förpröva, det som är undantaget är lösdriftshallar för upp till 10 hästar. Men eftersom det finns krav på möjlighet uppvärmningsbar sjukbox, kan det bli förprövning om du gör det så stort att det går att ha 5 eller fler hästar på gården. Boxen ska då förprövas och det är möjligt att man då också tittar på lösdriften.

Uppvärmd i det här fallet innebär att det ska gå att temperera så att man t ex kan ge en häst dropp på vintern eller behandla den utan veterinären står och fryser. Vissa behandlingar kräver ju att veterinären är ganska bar och ibland är en hel del vatten också inblandat.

Vad det gäller panel, reglar m m så är grunden att en vägg ska hålla för en hästspark utan att hästen riskerar att skadas. Så beroende på hur tjockt, hur långt och hur det är fäst kan det vara OK eller behövas kläs på insidan. Så det går inte att säga utan se det IRL.
Att förpröva kan vara riktigt bra för då får man kunniga personer att bolla sina tankar med och det blir rätt från början.

En sjukbox behöver inte förprövas om det är enda åtgärden som görs i ett stall, oavsett storlek på stallet. Som du skriver behöver en ligghall för max 10 hästar ej förprövas, så i detta fall som ts beskriver så behöver varken ligghall eller sjukbox förprövas.

OT vid förprövning tittar man enbart på de ritningarna som skickats in vid en ny- eller ombyggnation, likaså vid en slutbesiktning, finns det t ex ett gammalt stall på samma anläggning som ett nytt stall som förprövats så slutbesiktigas enbart det nya stallet. Däremot ska man i mitt exempel ansöka om utökning av det 16 § tillstånd man har, eller ansöka om nytt 16 § tillstånd, om det på anläggningen ska stallas upp fler än 10 egna hästar eller förvaras eller utfodras tre eller fler hästar, och är verksamheten med häst yrkesmässig så ska man ha 16 § tillstånd från första hästen. I samband med ansökan av 16 § tillståndet kontrolleras alla byggnader där hästar hålls på anläggningen.

Här i Skåne förprövas inte det som inte behöver förprövas pga att det tar resurser från de objekt som ska förprövas, annars är de som handlägger förprövningsärenden bra att bolla idéer med.
 
Uppvärmd i det här fallet innebär att det ska gå att temperera så att man t ex kan ge en häst dropp på vintern eller behandla den utan veterinären står och fryser. Vissa behandlingar kräver ju att veterinären är ganska bar och ibland är en hel del vatten också inblandat.
Jag har aldrig hört talas om denna regel förrut... Har stått i (flertal!) kallstall där vatten som inte är eluppvärmt fryser, det borde ju gillas som icke okej isåfall? Dropp skulle ju inte gå att ge då det helt klart skulle riskera att frysa.
Är dessa stall för mkt kallstall och egentligen inte tillåtet?
 
Enligt SJV:

För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box.
 
Enligt SJV:

För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box.
Men samma krav finns inte för hästar som inte är på lösdrift? Låter lustigt...
 
Jodå, gäller vid ALL hästhållning, texten i sin helhet:

Ha ett särskilt utrymme för sjuka hästar

Sjuka hästar ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme där djuren vid behov ska kunna hållas lösgående individuellt. Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box.

Om en veterinär säger att du kan hålla en sjuk häst på något annat sätt än det vi beskriver här ovanför går det också bra. Om hästarna hålls i grupp eller står uppbundna i spilta måste storleken på utrymmet för sjuka djur anpassas till antalet hästar. Utrymmet bör vara stort nog att hysa var 25:e häst.
 
Jag har aldrig hört talas om denna regel förrut... Har stått i (flertal!) kallstall där vatten som inte är eluppvärmt fryser, det borde ju gillas som icke okej isåfall? Dropp skulle ju inte gå att ge då det helt klart skulle riskera att frysa.
Är dessa stall för mkt kallstall och egentligen inte tillåtet?

Tror det är ytterst sällan man (i vanlig stallmiljö) ger dropp så långsamt att det riskerar att frysa, med tanke på att man i så fall måste stå där hela tiden för att hästen inte ska trassla in sig. När min häst hade hög feber och fick dropp tryckte veterinären in 1L på ca 10 min. Droppet hade då hög salthalt och gjorde hästen törstig så han drack ca 10L till.
Behöver man andra dropp än ren vätska/salter behöver man nog ett djursjukhus.
 
Hm, det ska såklart vara fler än 9 egna hästar, inte 10, angående 16 § tillståndet.


När jag byggde stall krävdes förprövning om det skulle byggas till fler än 4 hästar dvs från 5 hästen krävdes Förprövning , detta gäller väll även vid ombyggnation av befintligt stall ,beroende på hästantalet ,,
Men det behövs inte ett paragraf 16§ tillstånd om man inte skulle hyra ut ?
 
Byggfläkt borde oxå funka att värma upp en sjukbox med tillfälligt. Har man galler över boxväggen är det snabbt gjort att skjuta fast lite plast med häftpistol så det täcker gallret, går ju oxå att göra något slags innertak i boxen, det är min lösning iaf.
 
När jag byggde stall krävdes förprövning om det skulle byggas till fler än 4 hästar dvs från 5 hästen krävdes Förprövning , detta gäller väll även vid ombyggnation av befintligt stall ,beroende på hästantalet ,,
Men det behövs inte ett paragraf 16§ tillstånd om man inte skulle hyra ut ?
§ 16 behövs enbart om du ska hyra ut fyra boxar eller mer, eller om du har mer än tio (?) egna hästar
 
Vill tillägga att förprövning ska göras om du ska ha fler än fyra hästplatser och ska ha utfodring i ligghallen. har du utfodringen utanför ligghallen gäller regeln för tio hästar. Väggarna ska tåla en hästspark och hästarna ska inte kunna skada sig eller fastna i något. Kan väggarna klara det som det är nu så är det okej. Väggarna ska vara täta upp till hästens mankhöjd så om du måste klä väggarna för den skull kan du ju sätta den väggbeklädnaden på insidan i ligghallen. Sedan lite OT. Är en häst så dålig att man behöver ge dropp direkt så måste man ju kunna göra det på plats. Därav (bland annat) krävs uppvärmningsbart utrymme. Det är alltså "värsta scenario" man tänker, inte "det har inte hänt än".

Djupströbädd i en ligghall räknas in i lagringskapaciteten. Någon liten platta kan dock vara bra att ha ändå. Om du vill mocka ur delar av hagen t ex.
 
När jag byggde stall krävdes förprövning om det skulle byggas till fler än 4 hästar dvs från 5 hästen krävdes Förprövning , detta gäller väll även vid ombyggnation av befintligt stall ,beroende på hästantalet ,,
Men det behövs inte ett paragraf 16§ tillstånd om man inte skulle hyra ut ?
Uppfattade iaf inlägget som en fråga....
 
Nu är jag väldigt osäker, hoppas någon som vet kommenterar snabbt, men är det inte så att det är det totala antalet djurplatser som avgör om det behövs förprovning? Om det tex finns en ladugård/svinstall med plats för xx kor/grisar/... så kan ev lösdriften behöva förprovas även om TS inte har några planer på att skaffa kor/grisar.
 
När jag byggde stall krävdes förprövning om det skulle byggas till fler än 4 hästar dvs från 5 hästen krävdes Förprövning , detta gäller väll även vid ombyggnation av befintligt stall ,beroende på hästantalet ,,
Men det behövs inte ett paragraf 16§ tillstånd om man inte skulle hyra ut ?

Det stämmer när det gäller stall, men använder man ligghall som enbart skydd för väder och vind, utan utfodring, så krävs ingen förprövning om ligghallen rymmer max 10 hästar.

Håller du 10 eller fler egna hästar krävs det 16 § tillstånd, om du hyr ut stallplatser så krävs det 16 § tillstånd från fjärde hästen som hyrs in.
 
Nu är jag väldigt osäker, hoppas någon som vet kommenterar snabbt, men är det inte så att det är det totala antalet djurplatser som avgör om det behövs förprovning? Om det tex finns en ladugård/svinstall med plats för xx kor/grisar/... så kan ev lösdriften behöva förprovas även om TS inte har några planer på att skaffa kor/grisar.

Du behöver bara förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler.
Oavsett hur många djurplatser du har på fastigheten behöver du inte förpröva
  • om du reparerar eller underhåller utan att ändra stallets planslösning
  • tillfälliga sjukboxar
  • tillfälliga boxar som uppförs i anslutning till tävling och som tas bort inom fem dygn från det att tävlingen är avslutad
  • byggnad som endast avser att ge väderskydd för högst 10 hästar när de hålls utomhus.
  • du behöver heller inte förpröva om den enda åtgärden du ska göra i stallavdelningen är att uppföra en permanent sjukbox avsedd för 1 häst.
 
Jag tycker det lämpligaste att göra vid om eller nybyggnationsfrågor som här vid osäkerhet är nog att vända sig till en sakkunnig i sin hemkommun

Bla gällande sjukbox tycks det kunna vara avvikelser beroende på vart man bor och vem man frågar..
Jag vet ett stall som inte fick godkänt att sjukbox kunde ordnas i ligghallen, eller i närliggande stall. Det skulle finnas på aktuell gård, i aktuellt stall iordninggjort och m godkända mått vad gäller takhöjd, storlek och allt annat...Man ansåg att sjukvård kunde bli för komplicerad - Så med den slutsatsen kan det nog vara helt utefter hur stället ser ut också hur de isf väljer att tolka lämplighet i bygglösning..

Oavsett vad man själv kanske ordnar till så har de ju en lagstiftning som de kan tolka på sitt sätt och tolkar de annat kan det ju bli onödigt krångligt än att göra som de tycker är korrekt..Så..fråga hur det ligger till i kommunen/att någon kommer och tittar vid osäkerhet så har man sitt på det torra från början utan konstigheter senare ff om det är en gammal gård eller byggnader som man utgår ifrån eller tror behöver göras om.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 485
Senast: Roheryn
·
Anläggning Har sökt information i tre dagar nu. Sökt och läst här, på jordbruksverket, på länsstyrelsen m fl. Men jag får inte riktigt kläm på det...
Svar
6
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp