Tillstånd för att sälja hästfoder?

Sv: Tillstånd för att sälja hästfoder?

det är inte ett "tillstånd", men du måste vara registrerad hos Jordbruksverket. Det finns krav på förvaring av fodret, och de kommer på kontroller. Du måste också anmäla alla fodersorter och mängder, och så får du betala en avgift baserad på fodermängd.
Allt för att om ett djur blir dåligt av fodret, så ska man kunna spåra det bakåt, och dra in fodret så att inte fler djur blir dåliga.

Även alla som köper/lagrar grovfoder ska anmäla sig, i princip varje jordbrukare som säljer hö/hösilage/ensilage, och i princip varje hästägare som lagerhåller detta grovfoder hos sig. Man kan gå samman i ett stall och anmäla en som foderansvarig.

Även alla som köper/lagrar grovfoder ska anmäla sig, i princip varje jordbrukare som säljer hö/hösilage/ensilage, och i princip varje hästägare som lagerhåller detta grovfoder hos sig. Man kan gå samman i ett stall och anmäla en som foderansvarig.

De hästar som har inskrivet i passet att hästen ej får gå till livsmedel behöver ej anmäla sig som foderföretagare. Om man t ex är ansvarig för ett stall med inackorderingar måste alla hästar ha detta inskrivet om man ska slippa anmäla sig.

De hästar som har inskrivet i passet att hästen ej får gå till livsmedel behöver ej anmäla sig som foderföretagare. Om man t ex är ansvarig för ett stall med inackorderingar måste alla hästar ha detta inskrivet om man ska slippa anmäla sig.

Fast där handlar det om hästen som ett livsmedel, inte riktigt samma sak :idea: ....

Nu förstår jag inte riktigt, jag svarade på ett inlägg där det stod att man ska anmäla sig som foderföretagar om man lagrar foder till hästar, och det behöver man inte under de förutsättningar jag skrev.

Anledningen till att man måste registrera sig som foderföretagare och ha spårbart foder grundar sig i att EU kommissionärer blev rädda när BSE, galna kosjukan, upptäcktes kunna härröra från att man blandat i kadaverrester i djurfoder. Allt foder till djur som kan gå till livsmedel fodras med måste därför vara spårbart och man måste då anmäla sig som foderföretagare till Jordbruksverket, som kan komma ut och göra stickprov.

Jo, tillståndet är samma. Men vad jag menar är att i TS fall så vill hon börja sälja hästfoder, vi som har inackoderingar ska hantera hästen som ett livsmedel om det inte står i passet att hästen inte ska bli korv ;) ....

Ja, TS måste helt klart anmäla sig till Jordbruksverket eftersom hon förvarar/hanterar foder till djur som får gå till livsmedel.
Det var meningen om att i princip varje hästägare som lagerhåller fodret måste anmäla sig jag reagerade på:smirk:

Jo. principen är att var och en som producerar, säljer eller lagerhåller foder till djur som ska bli livsmedel, måste anmäla sig som foderföretagare.

Det är helt rätt, att om alla hästägare skriver i hästens pass, att den inte ska gå till foder, så behöver man inte anmäla sig!

Men då ska man kanske också lägga undan lite pengar, så man har när hästen ska skickas på destruktion, det är inte gratis!

Jag vet bara att i min kommun så är ungefär 65-70% av de som lagrar foder till hästar inte anmälda till Jordbruksverket som foderföretagare. De anger att de inte kommer att låta sina hästar gå till livsmedel och fyller i det i passet. Denna siffra gäller säkert inte för hela landet, men det hade varit intressant att veta vad den är, jag tror den är ganska hög. Tyvärr är det svårt att ta reda på eftersom Jordbruksverket, eller någon annan för den delen, inte vet hur många hästägare det finns i landet.

skall skrivas in på sid 9 i passet och skall också signeras av veterinären.

hur många det är, det vet jag inte, men det är en del som pratar om det i alla fall. det finns en uppskattning av antalet hästar på ca 300.000.

men en jordbrukare/grovfoderproducent måste registrera sig, han kan ju inte veta om du ska fodra en livsmedelshäst eller inte.
Så vi kan ju kolla på jordbruksverkets hemsida, om vi köper från en anmäld (=seriös) foderföretagare. Och självklart med analys;)

Hur som helst, säljer man eller förvarar foder till djur som får gå till livsmedel så måste man anmäla sig till Jordbruksverket, det är vi ense om. Sedan att man måste göra det om man producerar eller lagrar foder till sina egna hästar är upp till var och en att bestämma genom att fylla i det som gäller i passen.

Allt foder ingår i min stallhyra, de producerar själva, de är inte registrerade som foderföretagare, analys har vi dock på fodret. Jag kanske ska tillägga att hästarna ej får gå till livsmedel om de av någon anledning tas bort, alla har fyllt i detta i sina pass och veterinären har skrivit under.

En sak jag undrar är bara vem som kollar detta med om det är ifyllt i passen om djuren får gå till livsmedel eller ej med tanke på registreringen som foderföretagare. Vad jag vet har aldrig Jordbruksverket kollat det hos någon. Själva passen i sig är det ju ålagt Länsstyrelsen att kolla, men vad jag vet åker de inte runt och kollar dem. Vid slakt och tävlingar kan det kollas, men nu menar jag just anmälan som foderföretagare i sig.

Har förstått att Jordbruksverket ska ha medel till detta, men om de ger uppdraget till kommunerna (tillsyn när de ändå granskar djurhållningen) eller om de ska göra det själva (eller Länstyrelserna) ( som annan SAM-granskning) det vet jag inte. Beror väl också på budgeten och direktiv från "nya" regeringen.

Många är faktiskt registrerade utan att de vet om det! Alla som sökt EU-bidrag och inte strukit texten i SAM-blanketten är det.

Har förstått att Jordbruksverket ska ha medel till detta, men om de ger uppdraget till kommunerna (tillsyn när de ändå granskar djurhållningen) eller om de ska göra det själva (eller Länstyrelserna) ( som annan SAM-granskning) det vet jag inte. Beror väl också på budgeten och direktiv från "nya" regeringen.

Jag vet bara att kommunerna har inte fått uppdraget. Men när jag ringde länsstyrelsen i ett ärende visste de inte ens om att de är ansvariga för att kontrollera passen, så det kanske är lika förvirrat med detta?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 493
Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
449
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 430
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka