Tillstånd för att få bruka rakbana?

Riley

Trådstartare
Det här kravet på att hästen måste stå på en träningslista för att få träna på en bana, gäller det bara rundbanan eller hela anläggningen?
Jag antar att svaret är det sistnämnda, men det skadar väl inte att göra sig dum och fråga.
Hade nämligen gärna velat låta min f.d. travare få springa av sig en del överskottsenergi på rakbanan här, men jag misstänker ju att det inte är tillåtet.

(Och jag klarar mig rätt bra utan "ring och fråga"-tips.)

Senast ändrad:
Sv: Tillstånd för att få bruka rakbana?

Jag gissar att du måste ha den¨på en träningslista, eftersom det har med ansvar och försäkringar och sådant att göra.
Du får väl ta B-licens (om du inte har det?) och sätta upp honom på dig själv. Eller är han för gammal?

Här hos oss är det som så att hästen måste stå hos A- eller B-tränare för att deras försäkring ska gälla om det händer nånting. Gäller hela området.

Men vet en tränare som har tagit dit sina halvblod och ridigt på rakbanan, det har vi också gjort med våra gamlingar. Mig veterligen finns det väl inget rakt förbud att nyttja rakbanan, rätta mig om jag har fel någon. Själva banan är det såklart oerhört viktigt att man vet vilka spår som ska nyttjas.

Har inte fått några sura miner av någon på plats, folk vet väl ändå inte om min häst står i träning eller ej.

(Svarar båda)

Jag hade ju kunnat ta om licensen om det inte vore för att jag var så korkad och satte startförbud på hästen häromåret, bara för att "vara på den säkra sidan" om jag skulle låna ut eller sälja henne i framtiden. :grin: Så det är tyvärr inget alternativ längre.

Jag har ju funderat på att vara lite fräck och köra dit sen eftermiddag/tidig kväll och rida ändå. Rakbanan är öppen dygnet runt och jag gissar att det inte är någon som är ute och kör vid den tiden, det var det åtminstone aldrig när jag jobbade i stall på banan.

Men säg att olyckan skulle vara framme - vad händer då? Hästen och jag är ju försäkrade på annat håll. Är det eventuella skador på anläggningen jag i sådana fall kan bli skyldig att ersätta?

På vår slinga/rakbana händer det rätt regelbundet att det kommer ridhästar och tränar...

Jag har inte ens kommit mig för att fråga om det är tillåtet för de stör mig inte, däremot har jag gjort ett par hästar totalt prilliga men det är väl sånt de får räkna med när de ger sig ut där. :idea:

Är det fråga om en privat rakbana eller den på Romme?
Är den privat är det ju bara att fråga ägaren.
Gäller det den på Romme skulle jag passa på att vara där vid något tillfälle när tävlingshästar inte tränar....

Här hos oss är det massor med ridhästar som nyttjar slingor och rakbana.
Egentligen ska man väl betala anläggningsavgift men det är ingen som kollar...
det är väl bara att använda och sen om det är nån som säger nåt får du väl "spela dum" ;)

Antingen Romme eller Rättvik.

Halvt kl

Äh, jag kan ju alltid åka dit någon sen eftermiddag och se hur det ser ut.
Hästen är ju som sagt "gammal" travare och därmed frysmärkt så förhoppningsvis höjer ingen på ögonbrynen.
Om inte annat får jag väl köra en vit lögn och döva det eventuella dåliga samvetet med sätta in en 50-lapp eller något på banans konto. :angel:

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·
Övr. Hund Jag tror jag dör-Bibbis Kan dö! Jag måste skriva av mig! Åkte till mamma och pappa idag, och jag tackar GUD att jag lämnade Gobbi (min...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 554
Senast: Kalinsi
·
M
Träning Måste bara få skriva av mig lite... Har haft världens mest jävliga morgon :cry: . Skulle iväg och träna (skulle ridit just nu...
Svar
14
· Visningar
1 181
Senast: mazariin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023