tillstånd för att hämta folk med häst och vagn?

hesttjej

Trådstartare
Till sommaren tänkte jag skjutsa folk till lite ställen med häst & vagn och ta en liten summa betalt. Eller om dom vill bli upphämtade från platser inte allt för långt bort. Krävs det något särskild tillstånd till detta? Vill gärna göra det klart innan man sätter igång min lilla "verksamhet".. :)
 
Sv: tillstånd för att hämta folk med häst och vagn?

Om du kallar det för taxi kanske det behövs tillstånd samma om du ska vara mycket inne i samhällen. Men jag tror det mesta du ska förbereda är att reda ut hur det är med försäkringar och ansvarsbiten om det händer något. Kan ju vara både att det händer passagerarna och övriga trafiken.
 
Sv: tillstånd för att hämta folk med häst och vagn?

"Tillstånd" krävs väl inte så länge du följer trafikregler, typ inte kör på gång- o cykelvägar, stannar på tillåtet ställe osv Men tänk på att du måste ha särskild försäkring om du tar betalt för att köra folk!! Det är inte samma sak som om du bjuder hem ett kompisgäng och det sedan händer något när du är ute och kör!! Dessutom gäller ju regler om att skatta för pengarna du tjänar precis som i alla andra fall...
Men kolla upp försäkringsfrågan med ditt försäkringsbolag innan du gör något. Det kan stå dig jättedyrt om något händer!
 
Sv: tillstånd för att hämta folk med häst och vagn?

Från första hästen i yrkesmässig verksamhet krävs tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen (1988:534).
 
Sv: tillstånd för att hämta folk med häst och vagn?

Vad jag kan läsa så står det att man behöver tillstånd från första hästen om man hyr ut häst&vagn som ett ekipage till turister etc, men inte om man själv kör (bröllopskörningar etc).
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 187
Senast: tanten
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 155
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp