Tillstånd att bygga boxar och lösdrift?

ChagiiYoda

Trådstartare
Jag och min sambo funderar på att lägga bud på en villa med två fd grisstall, en garage till maskiner med 1 öppen sida, mkt mark osv.

Behöver man tillstånd om man ska bygga 2 boxar, sadelkammare, foderkamamre i grisstallen? Samt behöver man tillstånd att göra om maskingaraget till lösdrift till 2-3 hästar (sätta hage runt för underlaget finns redan)?

Samt hur stor ska lösdrifthagarna vara för 2-3 hästar?

Sv: Tillstånd att bygga boxar och lösdrift?

Jag och min sambo funderar på att lägga bud på en villa med två fd grisstall, en garage till maskiner med 1 öppen sida, mkt mark osv.

Behöver man tillstånd om man ska bygga 2 boxar, sadelkammare, foderkamamre i grisstallen? Samt behöver man tillstånd att göra om maskingaraget till lösdrift till 2-3 hästar (sätta hage runt för underlaget finns redan)?

Samt hur stor ska lösdrifthagarna vara för 2-3 hästar?
Om boxplatserna och ligghallen rymmer 5 hästar eller fler ska du förpröva hos länsstyrelsen. Förprövning är gratis och kan dessutom ge dig lite hintar om hur du ska bygga så att det blir bra. Bygg hellre "för" stort än för litet. Minimiytan i ligghall för häst är 80% av boxytan om utfodring sker utanför ligghallen. Om utfodringen sker i ligghallen är ytkravet = kravet för boxstorlek. Observera att du måste räkna bort ytan för eventuell foderhäck också.

När det gäller hagstorlek så beror det ju lite på hur marken ser ut, men med en hage på sådär 2-3 hektar funkar säkerligen på de flesta marker.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 352
Senast: Ridinglady
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 957
Senast: sthu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar