Tillskottsfodra?

N

nässla

Min häst var tunn och muskelfattig när hon släpptes på bete den 10 juni. Hon "åt upp sig" rätt bra på bara några dagar och i början av juli var hon något i överhull och bättre musklad.
Nu tycker jag att muskelutvecklingen stannat av samtidigt som hon är något mindre tjock, även om hon kanske är något rund om magen ännu :smirk:

Betet växer fortfarande, men de äter snabbt ner sina favoritställen. Är dessutom tveksam till kvaliteten på betet då det gått hästar där åtminstone de senaste 10 åren. Visserligen har vi i år utökat hagen lite, men mycket av de nya delarna är mest tistlar och snår...

Låter det vansinnigt att börja tillskottsfodra en något rund häst som skulle behöva sätta lite mera muskler? Vad ska man ge, det är väl i första hand proteinet man vill åt? Lusern, krafft protein, vad..? Bör man ge extra vitaminer också med tanke på att hagen kanske inte är i bästa skick? Och hur mycket mat ger man? Hästen är ett hbl med en normalvikt på ca 550 kg.

/nässla - som aldrig behövt göda hästen på bete förut, snarare tvärtom

Sv: Tillskottsfodra?

Jag skulle börja fodra med hö och/eller lucern beroende av vad höt innehåller. Ge lite i början och öka försiktigt. Skulle kanske börja med 2 kg/häst och sedan öka med 2 kg/v. Ge så mycket hästarna vill ha eller så mycket de ska få sen. Det viktigaste är att hästen får i sig rätt mängd grovfoder så det är det allra första behovet man ska tillgodose.

Vet fler som har samma problem i år! Men jag skulle också lägga till hö och/eller lusern först och främst. Smyg på och se om hon tar sig... annars skulle jag putta på lite krafft protein.

Fast grovfoder får de ju så det räcker och blir över, dvs. tuggbehovet och "mättnaden" uppfylls ju. För det finns gräs men det är gissningsvis ganska näringsfattigt.
Och eftersom jag bara vill utfodra min häst vill jag helst inte ge foder som tar flera timmar att äta upp...

Uschja, har faktiskt samma problem som dig och har aldrig tidigare varit med om det på "vanlig" häst. (Avelsmärrarna brukar oftast behöva såvida det inte varit ett superår...)
Såg idag att hon VERKLiGEN börjar muskla ur, inte bara synvilla alltså och så börjar hon bli allt bukigare. Som gräset ser ut gissar jag på att det är proteinet som står sig lite lågt och även energin. (Öh, hur lät det :s ) Ska börja fodra upp med lucernhack som jag bara blöter lite lätt. Tråkigt att man ska behöva stödfodra en vilande häst på bete, men inte mycket man kan göra åt saken, antar jag. :(

Det är inte alltid så lätt att fodra extra när hästen går på bete. För om man inte har tillgång till box så får man ge fodret i hagen eller utanför för de andra hästarna är rätt sugna på extra foder. Om ens häst börjar falla ur formen så är det ju lättast att fodra med kraftfoder men man får ta hänsyn till sin egen häst vad den tåler o.s.v. om man rider eller tränar. Det är inte lätt att ge råd, man får se till hur det är för just sin häst. Jag skulle försöka ge min häst både hö och kraftfoder om det är lämpligt och att om hästen behöver det.

Jag tar in min häst för fodring alternativt tar med foder i en hink och låter min häst äta utanför hagen (har inte själv gjort så hittills, men hagkompisarna har det så) om det rör sig om krubbfoder.
Håller med dig om att det är problematiskt att fodra ute i hagen. Även om man tar ut hästen fodras utanför hagen, kan den stressas av hungriga kompisar och kasta i sig maten. Kompisens häst fick foderstrupsförstoppning häromledes av ovan nämnda anledning :crazy:
Nu får han äta alla sina mål inne istället. (Travhäst i träning, mycket kraftfoder...)

Har ingen tillgång i stall i rimlig närhet till betet, så jag bör kunna fodra i hink utanför hagen. Och då faller ju liksom det där med hö (plus att det blir bökigt att förvara...).
Tänkte nog köpa lusernpellets i alla fall, men hur mycket ska man ge egentligen? Är inne på att börja med 0,5 kg per dag...

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Foder & Strö Allmän fråga (har en del kunskap själv, men tips och ideer är aldrig fel). Min väninna har en maxad D/liten storhäst på gång som enligt...
Svar
10
· Visningar
2 115
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 191
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama