Tillskottsfoder

Streiff

Trådstartare
Vad anser ni om tillskottsfoder? Bra eller dåligt?

Finns en häst i stallet som är en ren promenadhäst. Han får Krafft grund som ju är ett foder för den som vill slippa blanda själv. Sen får han extra mineraler (för avelssto) + selen+foderjäst+ biotin. Tycker det verkar helknäppt. Min tävlingshäst får enbart krafft grund (betfor o ensilage oxå förståss) han är helfin och blank i pälsen.

:confused:

Sv: Tillskottsfoder

Hästen kanske behöver detta eller hur?

Alla hästar är ju individer.
Våran travare får linfrö och foderjäst fast hon egentligen inte behöver detta just nu men hon blir så himla blank och fin i pälsen och muskler har hon fått, inte bara en stor mage längre. När vi köpte henne såg hon inte alls fin ut, matt och ful i pälsen med en rätt så rejäl hängrygg.

Promenadhästar behöver också bra mat.

Tillskottsfoder ges om grovfodret inte täcker hästens behov. Annars inte

En häst som inte äter tillräckligt av höet för att täcka sitt behov behöver kraftfoder för att inte falla ur.

En häst som äter ett hö som innehåller för lite protein behöver ett proteintillskott.

Fattas det mineraler så ger man ett mineralfoder.

Osv.

Kanske denna häst inte äter tillräckligt mycket Krafft Grund för att täcka mineralbehovet? Tillverkarna anger ofta att det ska täcka alla behov osv, men det funkar bara om man ger en viss mängd av färdigfodret (oftast ett par kg) samt att man har det idealhö som de komponerat fodret efter, vilket ju nästan ingen har i verkligheten.

Samma sak som att man ibland får ge ett foder som är "för ponny" eller "för avelsdjur" till en vanlig ridhäst för att det passar bättre med det hö man har. Det är lite olyckligt att tillverkarna anger ett bestämt användningsområde för sina fodersorter, för det finns inget som säger att det är så det funkar bäst.

Selen bör man räkna noga på, för det finns ofta tillsatt i både färdigfoder och i mineralfoder, och det finns risk för att överdosera.

Varför inte fråga hur din stallkompis tänkt? Har ni analys på silaget? Har någon av er räknat en foderstat efter den?

Hej. Jag förstår inte riktigt vad det är du tycker är helknäppt?

Finns det en analys på höet och uträknad foderstat så har det kanske visat sig att hästen behöver extra mineraler?

Och om det inte finns någon analys och uträknad foderstat så kan man ändå inte veta att hästen får i sig allt det den behöver bara genom att gå efter fodertillverkarens rekommenderade mängd.

Ska man veta exakt vad det finns för behov så måste man ha analys på höet. Finns det?

Din egen häst t ex - vet du säkert att den får i sig det den behöver?

Måste förtydliga:

Det jag menar med "knäppt" är att min häst och den andra hästen jag talar om äter samma ensilage. Det finns analys på ensilaget och min sambo som är agronom har räknat ut en foderstat till min häst. Ensilaget är lyckligtvis väldigt bra. Vet också att min häst är den enda i stallet som har en uträknad foderstat eftersom ingen annan var intresserad av att titta på analysen av ensilaget. Och det är ju lite svårt att räkna ut en foderstat utan att veta värdena på ensilaget! Så det jag tycker är knäppt är att man ger en massa tillskott utan att ha koll på vad man ger!

Kan hålla med om att många hästägare ger sina hästar onödigt mycket tillskottsfoder, som de inte vet varför de ger el vad det har för effekt när man frågar dem.

I vårt stall finns ett par som disponerar halva foderkammaren med sina tunnor, hinkar & burkar med tillskottsfoder, pulver, örter, torkade växter, vitaminer & mineraler av alla de sorter. Frågar man vad allt är bra/till för så vet de inte, utan smyger och läser på förpackningarna, sedan kommer de tillbaks och talar om att "det är visst bra för pälsen, magen m.m"

Kan inte förstå varför när de har grov/kraftfoder med bra värden, det måste kosta dem en massa pengar.

Min egen islandshäst får inget tillskottsfoder, förutom mineraler, allt han behöver får han via grovfodret. /Linda

Oki. Då förstår jag att du tycker det är knäppt :)

Men eftersom hästens ägare tydligen inte har uträknad foderstat så tror väl hon/han att det behövs lite av varje som tillägg.

Var och en gör ju som den vill och det är nog många som t ex fodrar efter vad det står på fodersäckarna. :smirk: Jag hör titt som tätt folk som säger typ: "Det står att en liten storhäst ska ha si eller så mycket"

Jag har inte heller någon uträknad foderstat men jag köper inte sjuttio-elva olika tillägg för det och jag ger heller inte kraftfoder efter vad det står på säcken. Jag är ju medveten om att jag inte kan veta exakt vilka behov min häst har så jag får helt enkelt gå på känn. Kraftfodret tex, det får min pålle mycket mindre än vad som står på säcken helt enkelt för att höet jag har har så mycket "krydda" i sig att han skulle gå på tårna om han fick mer.

Självklar gör ju var och en som den vill. Tycker bara det är lite skrämmande att det finns folk som i sin iver att ge sin häst extra tillskott kanske igentligen gör hästen en otjänst. :crazy:
Som det här med selen... de ger ju som sagt krafft grund och extra mineraler+ extra selen. Både krafften och mineralerna innehåller selen. Extra selen ovanpå det kan inte vara bra...:confused:
Överdosering av selen är ju inte så bra!

Måste förtydliga:

Det jag menar med "knäppt" är att min häst och den andra hästen jag talar om äter samma ensilage. Det finns analys på ensilaget och min sambo som är agronom har räknat ut en foderstat till min häst. Ensilaget är lyckligtvis väldigt bra. Vet också att min häst är den enda i stallet som har en uträknad foderstat eftersom ingen annan var intresserad av att titta på analysen av ensilaget. Och det är ju lite svårt att räkna ut en foderstat utan att veta värdena på ensilaget! Så det jag tycker är knäppt är att man ger en massa tillskott utan att ha koll på vad man ger!

Det håller jag med dig om. Om det nu är så att personen i fråga ger sin häst ditten och datten utan att ens ha koll på hästens behov och hur mkt den får i sig, så är det ju ganska onödigt, sen spelar det ju ingen roll om det är en promenadhäst eller en tävlingshäst.

Vissa bekanta skrattar år mig för att de tycker att jag är så hysteriskt noga med att mina hästar ska få ett grovfoder med bra värden och att jag kompletterar med ev kraftfoder som passar just det grovfodret, jag har ju "bara" en nordsvensk och en shettisåring.. :crazy:

Ganska intressant det här med tillskott och mineraler, jag har själv varit lite osäker på vad jag skulle ge min islandshäst för att han skulle må så bra som möjligt, men jag ville inte börja blanda själv hur som helst eftersom det då kan finnas risk för bla selenförgiftning som i vissa fall kan leda till kronisk förgiftning, finns ju även risk för att man missar något viktigt ämne om man blandar lite hur som helst.
Det är ju tyvärr så att vissa ämnen är nästan värre med överdosering än om det är brist på ämnet.
Därför har jag ringt både konsumenttelefonen på HIPPO, KRAFFT och sedan förmodligen den bästa, en oberoende telefonlinje på Jordbruksverket (tror jag det var, hittade en folder på granngården) där det sitter legimiterade vetr. och annan kunnig personal och svarar på frågor kring foderstater, tillskott, spårämnen m.m.... JÄTTE BRA svar fick jag där. Ingen märkes rådgivning, ren fakta.
Läste i senaste "Hästfocus" också om just det här med tillskott, alger, vitlök, örter m.m... Står även där att det gjorts flera forskningar där det kommit fram att bla vitlök i för stora mängder visats sig ge allvarliga biverkningar. Tror tyvärr mycket av det här med att ge så otroligt mycket tillskott har en del med bra marknadsföring av tillverkarna att göra. Det gäller verkligen att läsa ALLT som står på förpackningarna innan man ger massa olika saker, hur mycket av det och det ämnet, finns det i ytterligare något jag ger? osv..
Tänk vad hemskt om man skulle göra sin älskade häst sjuk pga överdosering....:crazy:

Ett litet tillägg... Efter mina konsultationer angående fodret till min islandskille så ger jag medelbra hö, lite havre blandat med kornkross (har glädjen att få välja i mitt stall på havre, kornkross och havrekross, allt ingår i priset) en liten skvätt betfor som jag blandar lite av kraffts blåa mineralpelets med. Sedan B-vitamin just vid pälssättning och fällning. Kraffts blå har rätt bra basmineraler som fosfor, kalcium, selen i bra mängder för en häst som tränas rätt hårt ca 3 dagar i veckan på ridbana, lite lättare typ skogen och får sträcka ut ca 3 dagar och 100% vila 1 dag. Det är ungefär de tipsen jag fått av kunniga och märkesoberoende, tycker det låter rimligt och sunt och hoppas det blir bra. Borde ju synas inom en snar framtid om något är fel på om tex pälsen inte skulle vara blank och fin längre, om ögonen inte är klara osv. En häst som allmänt verkar må bra, är pigg och glad och bjuder vid ridning tror jag är en sund häst och glad häst som både mår bra och trivs i sin tillvaro!:love: ;) :)

Hej!
När jag var yngre ville man gärna ge hästen diverse tillskott för att man läste att det var bra...
Nu när man är äldre och själv får betala för allt så vill man spendera så lite pengar som möjligt utan att det går ut över hästen. Har nu analyserat mitt hö och ringt en foderrådgivare som tyckte och tänkte mycket bra trots att det inte var en oberoende rådgivare, jag kan säga att på mina tre hästar sparar jag nog ca 15kr om dagen genom detta det blir nästan 500kr i månaden. Ser sedan på en häst som är i stallet som äter samma hö, vill dessutom ge sin häst 5-6kg kraftfoder om dagen (min häst som tränas betydligt mycket mer får 2kg) bara för att en kompis sagt till henne att det är bra, denna person ger dessutom diverse tillskott som inte behövs.

Man tjänar på att kolla upp sitt hö!!!!

Jag anser också att alltför många blandar i 10-talet olika vitaminer, mineraler, något för att hästen är för "pigg", för "slö", "hostig", "kliar sig", "har mugg" ...etc. Listan kan göras hur lång som helst. De enda som tjänar pengar är de stora företagen som säljer alla dessa produkter med enorma förtjänster. Alla borde satsa på kvalitets foder och göra en foderstats analys. Bra hö och kraftfoder täcker de flesta hästars behov. Ibland kan man behöva extra vitamin och mineral foder om man har kollat foderstaten och det verkligen behövs. Ibland kan man behöva något extra men läs alla annonserna med en nypa salt och tror inte på allt som företagen lovar.

Vapor: Kan bara hålla med om det med kraftfodret! Finns en annan häst i stallet som får ett annat ensilage än vad vi ger. Hennes häst är för "fin" för att äta vårt ensilage. Det är mycket dyrare och mkt blötare. Det har en ts halt på 70% säger hon, hon ger sin häst 7,5 kg per dag och hästen står på spån och hon ger honom inte någon halm att tugga på. Sen ger hon honom hinkvis med kraftfoder. Inte undra på att han går på bakbenen till och från hagen och är helt abstinat och hugger efter allt den ser. :( :eek:

???
Om hästen som får tillskottet inte verkar må dåligt av de skulle jag inte bry mig så mycke

Liknande trådar

Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 719
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Jeg har en 5-årig Pinto, som på grund av skada/skador inte gjort någonting sen inridning i sommras. :( Han är ca 1.70 cm och en slank...
Svar
4
· Visningar
965
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: fjordtokan
·
L
Foder & Strö Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med olika synpunkter på vilket foder man borde välja till sina hästar. Jag har en 22-årig fjording...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V