Tillskott?

L

Liljan14

Min häst blir lätt stel o jag har fått rådet att prova glyccosamin (?)
Har ni använt det el nå liknande?
Hur tyckte ni att det fungerade?
Det finns ju tusen olika men snarlika tillskott :confused:

Sv: Tillskott?

hur gammal är din häst och vad menar du med stel?
är hästen stapplig när du skrittar fram? hur pass hårt tränar och tävlar du?

om hästen är stel i musklerna hjälper inte glucosamin, glucosamin är till för lederna hos äldre hästar och tävlingshästar som behöver glucosaminet för att smörja lederna när påfrestningen är hård..

BeastieBabe, hur menar du att hästen är "stapplig" när man skrittar fram? Och menar du att glucosaminet skulle hjälpa isf?

Han är bara 7 år men har tävlat (hoppning) ganska mycket för sin ålder.
Han har haft lite problem med att lyfta bakbenen. Har är stel, inte så böjbar men inte stapplig. Vi vet inte varför han är stel.
Förra ägaren var till vet. men de visste inte heller.

En bekant hade provat glyccosamin på sin häst o hon tyckte att han hade blivit mjukare o mer följsam.

Han är förtillfället endast promenadriden. Han var även stel när han tävlades (förra äg.) har blivit lite bättre sen han kom på lösdrift men är fortfarande lite stel då o då. Påbörjad igångsättning.

GLUCOSAMIN, inte glyccosamin..

Hästen kan vara sliten* i lederna och jag skulle ha provat glucosamin i kombination med långt uppvärmning och mycket lösgörande arbete, i princip bara lösgörande arbete i flera veckor för att få hästen att muskla sig på ett bra sätt och bli liksidog och lättarbetad..

* sliten som i att lederna utsatts fört hård ansträngning i tidig ålder och inte är lika fräscha som hos en häst som inte ansträngts hårt..

Min häst blir lätt stel o jag har fått rådet att prova glyccosamin (?)
Har ni använt det el nå liknande?
Hur tyckte ni att det fungerade?
Det finns ju tusen olika men snarlika tillskott :confused:

Prova Litovet istället! Det finns flera studier på det, vilket det knappt finns på glucosamin.

Min häst har blivit mycket mjukare och mindre knackig sedan han har börjat få det När han fick glucosamin märktes inte ett dugg (mer än i min plånbok ...)

Sedan skulle jag kolla på vilket sätt hästen är kollad av veterinär. Man kanske behöver göra en riktig utredning för att se om det är något allvarligt.

Har hört att man ska få ungefär samma effekt av nypon pulver som av glucosamin... Kompisen i stallet ska ge det till sin häst men jag vete f*n om det hjälper... :confused: Jag ger glucosamin fast från ett annat företag så det blir inte lika dyrt... 330 kr inkl. frakt för 1,5 kg, tror jag det va. Har dock inte märkt nån större skillnad på min pålle än.. Nu e han visserligen 17 år.... ;) Men det känns bättre, stillar mitt samvete lite... :angel:

Min pålle har fått glucosamin i ca 1,5 år nu och jag tycker att det märks skillnad framförallt i skritt och trav då steget känns och ser mjukare ut. Men det tog ca 2-3 mån innan vi märkte något..

Om man ska köpa glucosamin är ett tips att kolla innehållsförteckningen hur mycket verksam substans i förhållande till andra tillsatser.. det skiftar rätt mycket i pris...

Glucosaminer fungerar i många fall om det är så att hästen lider av för lite ledvätska och därmed blir stel i lederna. Poängen med just glucosamin är att det boostar produktionen av ledvätska.
Har sett ett gäng äldre djur som blivit stela i lederna med åren bli som "nya igen" med glucosain, men det betyder inte att det funkar jämt i alla fall. Min gamling funkar på detta liksom flera av vänners hundar.
Glucosamin är dyrt men har inga negativa bieffekter enl. de läkare och veterinärer jag konsulterat med - därav att det är receptfritt för människor på apoteket.
Viktigast är väl att man vet varför man ger och att man inte struntar i veterinär för att man också tar glucosamin - jag konsulterade med min vet först.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
484
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 343
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V