Tillskott?

M

Mount Never Rest

Har ni något tips på ett bra tillskott som man kan ge för att få extra glans i pälsen??
Tyffan (kallblods stoet som är dräktigt i 8:e mån) har så torr och matt päls, så vi har börjat fundera om hon kan behöva något tillskott...
Vi funderar på Groddolja då det fungerade bra på Trolle när han hade ful päls.
Men är det något speciellt som man INTE får ge när dom är dräktiga?? Eller spelar det ingen roll?

Hon har en uträknad foderstat & analyserat hö så hela den biten är bra.. Det är bara pälsen...

Sv: Tillskott?

Mount Never Rest skrev:
Har ni något tips på ett bra tillskott som man kan ge för att få extra glans i pälsen??
Tyffan (kallblods stoet som är dräktigt i 8:e mån) har så torr och matt päls, så vi har börjat fundera om hon kan behöva något tillskott...
Men är det något speciellt som man INTE får ge när dom är dräktiga?? Eller spelar det ingen roll?

Hon har en uträknad foderstat & analyserat hö så hela den biten är bra.. Det är bara pälsen...

Jag har fodrat med linfrökaka ett tag (3 säsonger) o det ger mycket fin päls. :D

mvh Jessica

Det har jag läst flera av er skriva om, men vad är det? Var får man tag på det??

Mount Never Rest skrev:
Det har jag läst flera av er skriva om, men vad är det? Var får man tag på det??

Finns på Granng***en, 25-30 kgs-säck för ca 150 kr. Det räcker att ge ca 2-3 dl, så det är drygt. :D

mvh Jessica

:idea: Ok, får kolla om det. Ska ev. till GG i morgon, så då får jag höra om dom har det hemma:D

Jag har också testat linfrökaka och tyckte att hästarna blev väldigt fina i pälsen av det. Annars tycker jag också att de bliv väldigt fina av vetekli.

Vanlig olja brukar göra underverk för pälsen. Om du inte har en pigg häst förstås för det sätter sig lätt i huvudet på dem:(

Håller med om att linfrökaka (eller linfröpellets)ger jättefin glans!
Tänk bara på att det är ett väldigt proteinrikt foder, så att du tar hänsyn till det i foderstaten;)

Ja, fast linfrökaka innehåller ju inget högvärdigt protein, så det lilla man ger behöver man ju nästan inte bry sig om att räkna in i foderstaten.

Mount Never Rest skrev:

Kraffts multivitamin i flytande form. Det ger jag min häst när han blir matt och lite glanslös så här på vintern. Funkar snabbt och bra!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 769
Senast: Unhappy
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Jag har en blandras hane som är 7 1/2 år. Jag är lite osäker på vad för foder och tillskott som är bra till hund och dom tipsen jag fått...
Svar
4
· Visningar
534
Senast: Yellowdream
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama