Tillskott till "huvudet"

A

Arsozah

Finns det något tillskott, och var får man tag på det isåfall, som gör att hästarna blir "lugnare i huvudet"?

Sv: Tillskott till "huvudet"

Du kan prova med kamomillte...
Veterinär kan också skriva ut lugnande om det te x är till en konvalecent som har svårt att hålla sig still.

* Tillräckligt med grovfoder.
* Ingen havre. (Fast det kan vara individuellt, Pinky var en riktigt hetsbubbla med eller utan havre...)
* Balanserad foderstat med tillräckligt av magensium. Mg-brist sägs kunna ge stressade hästar.
* Lugn stallmiljö med fasta rutiner.
* Tydligt ledarskap hos människorna som hanterar hästen.
* Lägg upp ridningen så att hästen inte stressar upp sig. Lär den att ta "ett steg i taget" och att följa dina hjälper. Träna in varje moment och hjälpgivning noggrant så att hästen "stannar kvar" och lyssnar på dig hela tiden, och så att den förstår varje moment i ridpasset. Det är stressande att inte begripa helt säkert vad ryttaren vill...

Nu säger jag INTE att just DU ger din häst för mkt kraftfoder... men en tjej i stallet ger sina hästar minimigiva med grovfoder och HINKVIS med kraftfoder; hel havre, betfor PLUS dyr müsli från irland... och hästarna arbetar inte ens spec. mkt! Den ena gör inget mer än att gå i hagen, och den andra promenadrids och tränas lätt ca fyra- fem dar i veckan.

De är verkligen helt vimsiga att hantera! De är sura, slår i väggarna, kan inte stå still på stallgången och hästen som rids ser spöken överallt och hoppar å springer runt som en tok...

Jag blir så arg! Det vet väl alla att hästar i första hand ska ha GROVFODER, och kraftfoder är ngt som man lägger till om det BEHÖVS! Det behövs INTE på hennes hästar... och ja, höet är jättefint har har bra värden.

Men ännu en gång - jag säger INTE att du ger din häst för mkt kraftfoder... men det KAN ju vara så... :crazy: mörda mig inte!

min förra häst va lite "knäpp", fick nästan inge kraft foder alls, men va väldigt tittig å hade sina ideer....

provade med örter- finns en örtblandning som heter "calm" ,tror jag..
det är iaf Doddsson &hor#rell (inte riktigt säker på den stavningen)
men finns hos dom flesta ört återförsäljare iaf.

fungerade faktist..- inte det mest billiga sättet kanske... men men

Det finns ju tillskott som tex tryptovit att köpa via vet. Tror det är karens på det dock. Har oxå upptäckt att foderjäst lugnar min häst betydligt, har även hört att ananas ska funka på stressiga hästar...

Arsozah skrev:
Finns det något tillskott, och var får man tag på det isåfall, som gör att hästarna blir "lugnare i huvudet"?
magnesium sägs vara bra för hästar som behöver coola ner sig. sen finns det färdigfoder som riktar sig till hästar som behöver varva ner.

Tack för svaren!

Jag tycker inte att jag ger henne för mkt kraftfoder, hon får 9-10 kg hö per dag och 2,5 kg krafft grund. Och om jag ger henne mindre klarar hon inte av träningarna, dessutom behöver hon ha för att bygga upp utav nåt oxå hon är inte så gammal och lite omusklad på vissa ställen...

Men hon håller på att testa mig hela tiden när jag rider så jag håller på att bli tokig... Om hon tycker nånting är jobbigt så kastar hon sig åt sidan och håller på hela tiden. När man rider ut kommer man ingen vart ibland heller, då ska hon vända tillbaka hem igen :confused: Ååh jag blir så ledsen...

det kan ju vara så att ufodringen är helt ok. Men att hon "bara" testar dig. Jag skulle se till att hästen får röra på sig tillräckligt och regelbundet. Kanske att du longerar el släpper henne lös (det sliter ju på hästens ben att longera mkt) så hon galopperar runt lite i ca en kvart innan du ska rida. kanske hon blir lugnare. ett annat tips är att se till att du gör olika saker: olika ridturer, inte galopperar på samma ställen, tränar dressyr och kanske hoppning. så hon får annat att fokusera på.
hoppas det ordnar sig!

Krafft grund innehåller havre, och du ger faktiskt ganska mycket. Kanske skulle hon bli lugnare på ett havrefritt foder och mera GROVFODER.
Min ponny är helt knäpp i huvudet :angel: och dessutom tunn/omusklad. Han får, sedan ca 1 månad tillbaka, D&H build up. Han har, tro det eller ej, blivit rundare och börjar se fin ut. Han är lugnare och finare att rida även om han fortfarande har lätt för att stressa upp sig. Det har dock inte med fodret att göra. Han är helt enkelt sådan, vilket beror på hur han blev behandlad i Holland osv.

Det låter som om du behöver få lite bättre kontakt med din häst. Gör gärna lite sk. NH-övningar. Flytta för tryck osv. så att hon respekterar dig som sin vän och ledare.
Har du kollat så att hon inte har ont någonstanns? Passar sadeln? Kollat tänderna? osv.

Förresten, har du analys på höet?

Lycka till med din pigga häst, jag vet hur det känns :p

ja man kan ju alltid dopa den, det gör ju endå alla idag

Arsozah skrev:
beror på vad du ska ha det till och vad anledningen är!

Magnesium är bra det har fungerat på mina hästar och jag vet andra också som har blivit hjälpta med det.

Det var riktigt mycket mat. Ska man gå efter Christina Planck så är det egentligen bara ridskolehästar och elithästar som behöver så mycket mat.
Sen kan vissa hästar behöva det för hullet.

Min en gammal häst gick två tränings pass om dagen när hon gick som mest. (totalt 3 timmar) Hon älskade att jobba och blev aldrig trött. Hon kunde inte gå på havre överhuvudtaget och blev slö och tråkig av krafft groven. Men jag fick till en jätte bra blandning på henne. 2 kg grov om dan och 2 dl krafft turbo om dan. Hon blev super bra i temperamentet.

*lånar tråden*

Är det någon som vet om vitaminer kan ge "tillskott till huvudet",
om man t.ex ger extra B eller E vitamin?
Jag ger just nu extra E för musklerna, vi tränar lite mer intensivt just nu, men vill inte ha mera pigg häst än vad jag har.

Jag har gjort mycket sånna övningar, t.ex. att jag ska gå bredvid henne vid bogen och lite grunder som att hon ska stanna när jag går, backa när jag gör det, och så ska hon gå fram när jag gör det och hon får aldrig gå förbi mig. Men det har aldrig varit något problem med henne från marken, hon är supersnäll och jättemysig och det är jätteroligt att sköta henne. Men det är just ridningen ibland :confused: Jag tror oxå absolut att hon testar mig, och jag är så envis så det blir alltid så som jag vill tillslut, men att hon aldrig slutar?

Jaja tillbaka till det som tråden handlar om... :smirk: Det verkar som att många tycker att magnesium ger bra effekt, kanske ska prova det!
Jag tycker inte det är fodret det är fel på, jag har räknat ut det ordentligt och tagit hjälp av andra och dessutom så håller hon bra hull och är jättefin så det vill jag inte diskutera... Men självklart är det bra att ni kommer med förslag.

Prova med C-vitamin. Vet inte om de blir piggare men vi blir det ju och det används på travhästar och det är för att de ska bli piggare TROR JAG!

det finns en del olika örtpreparat som ska ha lugnande verkan. Använde ett sånt på en lite knasig häst för en massa år sen, och det funkade bra.
Men har du testat att utesluta havren (grund innehåller havre) ur foderstaten? Det kan göra underverk. Det finns havrefria färdigfoder, el prova att byta ut en del av grunden mot korn (och såklart kolla att värdena ändå stämmer). Har aldrig lyckats få reda på VARFÖR det funkar, men korn har ofta en bra effekt på heta hästar.
Sen kan det ju vara så enkelt att hästen kräver mer aktivering, att den helt enkelt är rastlös. Se till att den rör på sig i hagen (och får vara ute större delen av dagen), och ibland kanske motionera den två ggr per dag. Behöver ju inte vara ridning, utan kanske bara en skogspromenad el lösgaloppering. Och variera träningen i övrigt.

Senast ändrad:

Arsozah skrev:
magnesium för hästar finns på granngården.
funkar på tittiga hästar oxå.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka