Tillskott till häst med gaffelbandsskada som kotledinflammation?

gicageli

Trådstartare
Hej!

Min häst fick till att börja med knäledsinflammation i båda bakknäna, detta ledde till att en gammal skada på vä frambens gaffelband gick upp och han fick även kotledsinflammation i vä fram då han överbelastade det benet pga hältan bak.

Jag tänkte höra om någon har tips på bra tillskott som man kan ge för att underlätta läkning och förhoppningsvis underlätta i framtiden Pållen är givetvis under behandling av veterinär så tillskotten ska vara ett komplement. Vill helst inte slänga pengarna i sjön för räkningarna från vet trots försäkring är ganska höga men jag vill ju göra allt jag kan för min vän. Veterinären pratade om msm tror jag det hette och svavel? Någon som testat? Kan glucosamin vara något eller nypon? Tja ni hör, jag är förvirrad i tillskottsdjungeln......

Tack på förhand!

Sv: Tillskott till häst med gaffelbandsskada som kotledinflammation?

Jag har inte jättestor erfarenhet men när min häst var lite krasslig så fick han Chondrogen EQ. Det innehåller;

Glukosaminsulfat

Kondroitinsulfat

Natrium hyaluronate

Mangansulfat

Jag har ingen aning om det hade nån effekt men hästen blev i alla fall frisk :)

Var MSM det enda veterinären rekommenderade?

Skulle tro att han pratade om MSM, kanske något mix med fler ämnen. Huruvida det fungerar eller inte kan jag inte uttala mig om men jag har gett det rent eller i kombination med glucosamin ibland på hästar som bara i allmänhet känts lite stela, och inbillar mig att jag märkt lite skillnad.
Känns väl inte direkt som något man ger i inflammationshämmande syfte för jag skulle tro att det behövs väldigt höga doser för att ge någon sån effekt och överflödigt om man ändå behandlat med läkemedel.
Nypon skulle jag hellre ge isåfall, billigt i jämförelse och kan knappast göra någon skada, innehåller ju om inte annat antioxidanter/c-vitamin.

Förstår att man som hästägare gärna gör det man kan för att försöka stilla sitt samvete, men man glömmer lätt de "stora" saker som är mer obekväma/svåra att påverka men mycket viktigare. Som att vi hellre käkar piller eller går på någon "mirakelmetod" själva än att äta sunt och motionera regelbundet. ;) Om man börjar greja med en massa tillskott rinner pengarna lätt iväg på sånt istället för annat som hade gjort mycket större skillnad i helhetshälsan för hästen.

Tack för svaret! Har hört att många har haft positiva erfarenheter av tex glucosamin och tänkte därför att det kunde vara värt att testa. Veterinären nämnde msm och svalel men ville inte sälja på oss något :laugh:

Hästen är under behandling och har fått ett rehabiliteringsprogram. Tillskottet/tillskotten skulle ju isf bara vara en bonus och inte istället för något annat :)

Ja det skadar ju inte om man har plånboken till det, ser det som positivt om det finns en chans att tillskotten hjälper eller lindrar, men det är ju oftast snarare som förebyggande än för att underlätta läkning.
Jag tänker mer i stort - klart man alltid *borde* tänka på att göra allt så optimalt som möjligt för hästen ur alla möjliga aspekter, men det är ju inte alltid så lätt och de stora ändringarna som brukar vara dyrast/mest jobbkrävande. Eftersom man ju oftast redan gör så mycket man kan inom sin bekvämlighetszon för de förutsättningar som finns.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka