Tillskott till föl/creep feeding?

F

Francess

Vad brukar ni ge era föl som tillskott, tex genom creep feeding? Vad kan vara lämpligt? Havrekross? Havre/kornkross (50-50)? Någon pellets? Klarar fölisar (från 3 mån ålder) av att tugga i sig pelletsar eller är kross bättre?

Mitt föl har småätit ur mammas hink/krubba sen hon bara var någon dag gammal, då åt hon det stoet fick men inga större mängder. Märker nu att hon är mer och mer intresserad och tänker börja ge fölis en egen hink... Ska man ge lite varje dag eller räcker det med några gånger per vecka? Har läst lite olika. Det är mitt första föl, så jag har ingen erfarenhet av fölutfodringar.

När börjar man ge fölisarna mineraler förresten?

Ger man krossen/pelletsarna torrt eller rör man i betfor? Många frågor blev det visst...
 
Havrekross, Krafft Breed och eventuellt lite betfor (dock har ingen av mina gillat det blandat).
 
Blandar du ihop havrekrossen och breeden då? Har du creep feeding eller gör du på nåt annat sätt?

Hur är det med mineralerna egentligen, nu på sommaren ute på bete? Läste att föl som kommer i kraftig tillväxt med uppdrivna kotor ska ha mycket vila och "fri tillgång på mineraler". Ska de andra fölen ha mineraler lite då och då? Stod också att med creep feeding skulle fölen ha fri tillgång på kraftfoder OCH mineraler. Samtidigt har jag hört från annat håll att man inte ska ge mineraler alls under betet, varken till ston (dräktiga eller ej) eller föl. Vad gäller egentligen? Speciellt till äldre (21) dräktiga ston som ger di.
 
Jag har inte gett extra mineraler (det finns ju gott om mineraler i Breeden t.ex) på betet. Först när jag särade på sto och föl på natten och det inte var så mycket bete kvar började jag med mineraler. Uppdrivna kotor kan ha att göra med mineralbalansen, men jag vet inte åt vilket håll...

Jag har inte haft möjlighet till creepfeeding, men å andra sidan så åt stoet förra året kopiösa mängder eget kraftfoder, så fölis åt allt han orkade medan hon åt sin mat. Han fick ju bara en (senare två) gång om dan, men å andra sidan diade han och åt gräs också så han klarade sig ju bra på det.

Havren och pelletsarna la jag bara ner i en liten balja, han mosade ihop det själv :D

Jag gav ju kraftfoder till stoet, och i det fick hon mineraler. Jag tänkte så att om hon behöver så mycket extra energi och protein lär hon behöva extra mineraler också.
 
Jag ger mitt föl krafft groov. Hon började äta ur mammas krubba när hon var nån dag. Nu snart två månader gammal har hon egen krubba och eget hö. Mina är alltid inne på nätterna så hon hinner äta i lugn och ro.
Ute kommer jag att börja med creepfeeding av hö och Krafft- G när betet är slut.
Eva
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 672
Senast: axel
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 192
Foder & Strö Har en vbl trav valack som går som ridhäst. Han har tunnat av drastiskt under betet iår, trots bra bete, stödfodring med betfor o...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp