Tillskott mot stela leder?

Sv: Tillskott mot stela leder?

Hmm, de stämmer ju inte med det jag läst, men jag vet ju heller inte att det jag läst är sant :P

Tycker du att du får bra resultat av att kombinera nypon och gurkmeja? Jag har precis fått hem en beställning på just de två och ska prova. :) Någon som vet hur mkt man ska ge? Har en liten häst på 450-500 kg ungefär :)

Är som sagt vad som står på burken ;) När jag funderar lite så har jag gett 3 olika hästar djävulsklo vid olika tillfällen och ingen av dom har haft problem med magen :)

Okej :) Men det kan ju vara så att den hästen jag vet äter djävulsklo är känslig i magen av andra orsaker. Det var en fundering jag hade om de kunde hänga ihop. Men djävulsklo är smärtstillande också om jag förstått det rätt?

*Lånar en knapp*

Har någon av er som gett nypon jämfört olika fabrikat? Har ni isåfall märkt någon skillnad? Det skiljer ju en hel del i pris och de som ställde ut i Falsterbo i somras kostar mycket mer än vissa andra sorter. Gör ju inget om man kan hålla nere priset lite men det är ju samtidigt onödigt att köpa något som är billigt och verkningslöst.

Jag har gett olika och för mig har det gått jämnt ut.. Det billigare nyponpulvret var jag ju tvungen att ge 1 dl av men det dyrare bara 2 msk så då jämnar det ju ut sig.

Ok. Jo, det finns ju en risk att det blir så. Hade ju hoppats på svar av typen "alla sorter är lika bra - välj den billigaste" men tack ändå.

kn
Jag har använt litovet och det är ett speciellt nypon som har hög halt av det antiflammatoriska ämnet. Alla nyponpulver har inte det. Patentet ägs av rikshospitalet i Köpenhamn så det används på människor. Jag har använt detta och det har hjälpt min häst.
Jag använder numera enbart glucosamin som min veterinär rekommenderade då hästen har lätt artros.
Det gör honom mjukare i rörelserna.

"det är ett speciellt nypon som har hög halt av det antiflammatoriska ämnet"
Det sådana påståenden som jag blir lite tveksam av. Det påstås ju inte bara från tillverkare och återförsäljare av Litovet. Återförsäljare av andra märken brukar ju kopiera påståenden om sina produkter från studierna som är gjorda på Litovet-nyponen efter vad jag har förstått.
Har du provat några andra nypon så att du kan jämföra?

Jag köper Risentas nyponpulver som finns i typ alla vanliga mataffärer. Kostar ca 125 kr/kg och jag ger 60 g per dag till 500 kg häst, det funkar utmärkt till min fjording som har artros i båda bakknäna.

Okej :) Men det kan ju vara så att den hästen jag vet äter djävulsklo är känslig i magen av andra orsaker. Det var en fundering jag hade om de kunde hänga ihop. Men djävulsklo är smärtstillande också om jag förstått det rätt?

Djävulsklo är dopingklassat i högsta grad då dess smärtstillande effekt har påvisats ha en liknande grad som fenylbutazon.

ytterligare en anledning, med tanke på din frågeställning, att lära sig att ALLTID läsa på innan man tar lätt på att anlita ett alternativ preparat som ej är receptbelagt och ordinerat av veterinär.

Jag köper Risentas nyponpulver som finns i typ alla vanliga mataffärer. Kostar ca 125 kr/kg och jag ger 60 g per dag till 500 kg häst, det funkar utmärkt till min fjording som har artros i båda bakknäna.

Alla nypon har ämnet som man bevisat hjälper leder men strandnypon har mest. Sedan har framställningen betydelse då värme förstör ämnet.

Tack för länken. Det där har jag hört talas om tidigare och jag ifrågasätter inte att det fungerar utan om just det nyponet fungerar bättre än andra. Vad jag förstår så påstås halten av just GOPO var högre i strandnyponen. Hade varit intressant att se en dubbelblind studie på det, en som inte är gjord av Rigshospitalet. Om du har länk till någon sådan får du gärna lägga in den här.
Jag tror att jag provar några olika sorter så får vi se vad min häst reagerar bäst på, om det ens fungerar på henne. Så vitt jag vet har hon varken RA eller artros utan börjar mest bli lite stel på gamla dar.

OT, men vet någon hur vanligt det är att hästar får artros och i så fall vid vilken ålder? Nästan alla människor över 40 har röntgenologiska fynd som visar början till artros i någon led enligt vad jag fick lära mig på sjukgymnastutbildningen. Dock betyder röntgenfynd inte nödvändigtvis smärta och smärta betyder inte nödvändigtvis röntgenfynd.

Senast ändrad:

Ger man av strandnypon så är det så liten del man behöver ge så jag tror inte sockerhalten spelar så stor roll, men jag vet inte sockerhalten tyvärr.

*kl*

ang Djävulsklo så tänk på att det absolut inte får ges till (eller knappt komma i närheten av) ston som är eller ska bli dräktiga.

Gurkmeja tycker jag fungerar sueränt bra, nypon har jag inte märkt någon skillnad när jag har gett. Annars kan jag i fortsatt "homeopati-anda" rekommendera ett par matskedar äppelcidervinäger i hästens dricksvatten - bra mot knäppande leder, stelhet och för immunförsvaret i stort. (Fodervinäger är att föredra förstås... )

Djävulsklo ska man vara försiktig med, jag hade absolut jämnställt det med butta. D v s att hästen är starkt smärtlindrad. Inget jag tycker man ska rida och träna på alltså.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: ako
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
610
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
484
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka