Tillskott, mineraler?

Z

Zareefa

Jag ger min häst kraftfoder 2ggr/dag. Men funderar om jag ska börja ge några mineraler el liknande som tillskott? Kanske det behövs även nu mot vår och sommaren?? Sen har jag även hört om dom som ger vitlökspulver? Jag vet inter så mycket om det, tips?:)

Sv: Tillskott, mineraler?

Hästar behöver mineraler för att deras kropp ska fungera normalt. Visst, de har inga mineraler i det vilda men där finns naturliga mineraler som hästarna får i sig. Har du saltsten? pröva med det först och se om hästen vill ha.:rofl:

Jag har en mineralsten i boxen åt henne. Men tänker om jag kanske bör ha även något mer?

Äter hon av mineralstenen? Annars kan du ge henne det i fodret, som pellets eller löst. Pröva med en saltsten också för det kan kanske vara något i mineralstenen som hon inte tycker om och hon behöver kanske bara salt.

Jag vet heller inte så mycket om vitlök men ska kolla upp det...:grin:

Hittade det här om vitlök på hippok9.nu

>VITLÖK - Allium sativum - löken.
Verkan: Antiseptisk, host befordrande, slemlösande, antibiotiskt.
Användning: Används omfattande i hästfoder och tillskott. För djur med hosta, slem ansamlingar och generella luftvägs problem. den underlättar utforsling av slem från luftvägarna. Rik på Svavel ar den en bra blodrenare. Efter intag utsöndras ämnen som agerar flugbortstötande. För kräsna djur får man presentera vitlöken gradvis i maten.
Varning: Ges med försiktighet till digivande ston då fölungen kan sluta dia pga olustig smak.<

Jag tror vitlök kanske inte är så bra för din häst om den inte har problem med hosta eller slem i luftvägarna...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka