Tillskott för immunförsvaret?

Linda_A

Trådstartare
Lite sent påtänkt, men jag undrar om det finns några tillskott som man kan ge innan sommaren som förbättrar immunförsvaret på hästar som är känsliga för diverse insekter? Mitt sto får rejäla bölder under sommarmånaderna. Hon verkar inte besväras av dem, men de ser ju mindre roliga ut när de spricker upp.

Lite sent påtänkt, men jag undrar om det finns några tillskott som man kan ge innan sommaren som förbättrar immunförsvaret på hästar som är känsliga för diverse insekter? Mitt sto får rejäla bölder under sommarmånaderna. Hon verkar inte besväras av dem, men de ser ju mindre roliga ut när de spricker upp.
Flugtäcke är nog det bästa!

Jag tar alltid på en ditt aloe Vera på inseksbetten, det är både bakteriedödande och bildar en hinna så att såret skyddas. Det kan vara antingen att det blir en inflammation a betten, eller en allergisk reaktion.

Jag tar alltid på en ditt aloe Vera på inseksbetten, det är både bakteriedödande och bildar en hinna så att såret skyddas. Det kan vara antingen att det blir en inflammation a betten, eller en allergisk reaktion.

Ska prova det, tack. :) Det ser ut lite som en korsning mellan en inflammation eller infektion och en allergisk reaktion. Bölderna ser ut som getingstick kan se ut hos en allergisk person, men sen spricker de ju upp och blöder.

Mina får hemska bulor av broms och blinigar. Ända som hjälper är att ta in eller låta gå där ligghallen finns när det är som värst, täcke hjälper inte och insektsmedel funkar typ 2 timmar om jag använde ett som funkar öht, kletar på honung och propolissalva (helst gjorde på ljunghonung) om det blivit större bula.

Min ena var enormt känslig när hon kom hit men efter att ha fått en ordentlig foderstat där både mikro och makromineraler gavs i tillräcklig mängd och med rätt kvoter försvann problemet. Utan rätt mängd mineraler och kvoter (och e-vitamin när hästen inte äter gräs i huvudsak) blir immunförsvaret sämre.
För min var det så illa att hon såg ut som om hon hade blivit skrapad under magen, det var som ett öppet vätskande sår av mindre än en timme med knott, hon var allmänt påverkad och jag tänkte att det var kört, att hon skulle få eksem och elände (hon har inga papper men ser ut och rör sig som en islandshäst) men så blev det inte. Första sommaren behövde hon heltäckande täcke med magplatta och jag fortsatte ha det i förebyggande syfte i några år men numera behövs det sällan/aldrig något täcke alls. Nu har vi generellt lite insekter här, jag bor där vinden bor och de blåser helt enkelt bort men de förutsättningarna fanns ju när hon blev så dålig med.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 402
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama