Tillskott för man och svans?

Jag tror inte på att det finns något mirakelmedel för vem som helst, att använda när som helst i foderväg för varken hovar, päls eller tagel.

Har hästen brister kan det göra underverk, men inte annars och det finns väl forskning som stödjer detta ang att kroppen inte tar upp mer än vad som behövs? Låter vettigt..annars skulle vi alla ha superkroppar som var helt perfekta.
Så ger man mer kan det lika gärna åka ut bakvägen utan att tas upp öht. Vet man därigenom att man har en ok foderstat är det alltså att kasta pengarna i sjön, på sjukt onödigt dyra produkter.

Mankvalitet och längd är jag helt övertygad har man arv att göra och sedan vilken miljö hästen står i, om den tex kliar av sig halva manen.

Det är klart att hårväxt har en genetisk koppling. Det tror jag alla förstår. Några “mirakelmedel” finns det inte heller.

Fakta är emellertid att zink och koppar är de mineraler som det är störst brist på i dagens grovfoder. Till råga på eländet så hämmar bl.a. järn och svavel upptaget av dessa mineraler och järn och svavel brukar det finnas i överflöd i foder och vatten. Zink och kopparbrist hämmar hov- och hårtillväxten. Detta är ett faktum som inte går att förklara bort. Rättar man inte till de obalanser som finns i foderstaten blir bl.a. hår, hud och hovar lidande.

Påståendet att “kroppen inte tar upp mer än vad som behövs” är tyvärr inte sant. Om detta vore sant skulle det inte finnas några överviktiga hästar, förgiftning och många andra foderrelaterade sjukdommar skulle inte kunna uppkomma.

Vad som är sant är att det finns forskning som visar att hästen i viss mån kan reglera upptaget av vissa mineraler. Detta förhindrar dock inte ett överupptag eller att en brist uppkommer. Hästen är istället utrustad med mekanismer som kan göra sig av med ett överskott av vissa näringsämnen som t.ex. protein/aminosyror, mineraler och vissa vitaminer. Lever och njurar är effektiva och kan sortera ut och göra sig av med mineralöverskott och slaggprodukter via urinen. Det finns dock undantag. Järn är ett sådant undantag. Hästen har mycket små möjligheter att göra sig av med ett järnöverskott. Överskottsjärn ansamlas i kroppen och kan ha allvarliga negativa effekter på hästens hälsa. Det finns många trådar om detta för den som är intresserad.

Men det är enkelt att använda ett foderstatsprogram på internet. Hästsverige tex har en enkel gratis variant där du skriver in dina värden på hö och kraftfoder

Det finns inget foderstatsprogram som balanserar mineralerna i foderstaten. Det enda som ett foderstatsprogram gör är att kolla så att foderstaten innehåller de minimimängder som SLU (eller NRC) rekommenderar. Att balansera mineralerna i foderstaten innebär att kvoterna mellan olika mineraler ska ligga inom vissa intervall för att försäkra sig om att mineralbrister inte uppkommer. Minimimängder av mineraler är dessutom satta för att förhindra diverse sjukdomstillstånd. Optimala mängder kan vara mycket större.
 
Det finns inget foderstatsprogram som balanserar mineralerna i foderstaten. Det enda som ett foderstatsprogram gör är att kolla så att foderstaten innehåller de minimimängder som SLU (eller NRC) rekommenderar. Att balansera mineralerna i foderstaten innebär att kvoterna mellan olika mineraler ska ligga inom vissa intervall för att försäkra sig om att mineralbrister inte uppkommer. Minimimängder av mineraler är dessutom satta för att förhindra diverse sjukdomstillstånd. Optimala mängder kan vara mycket större.
Precis, sen får man räkna ut kvoterna själv. Men ett bra sätt att börja för den helt oerfarne tycker jag är att analysera höet och sedan sätta in värden och ev. kraftfoder och tillskott i ett foderstatsprogram så att man får ett litet hum iallafall om hur man ligger till :)
 
Det är klart att hårväxt har en genetisk koppling. Det tror jag alla förstår. Några “mirakelmedel” finns det inte heller.

Fakta är emellertid att zink och koppar är de mineraler som det är störst brist på i dagens grovfoder. Till råga på eländet så hämmar bl.a. järn och svavel upptaget av dessa mineraler och järn och svavel brukar det finnas i överflöd i foder och vatten. Zink och kopparbrist hämmar hov- och hårtillväxten. Detta är ett faktum som inte går att förklara bort. Rättar man inte till de obalanser som finns i foderstaten blir bl.a. hår, hud och hovar lidande.

Påståendet att “kroppen inte tar upp mer än vad som behövs” är tyvärr inte sant. Om detta vore sant skulle det inte finnas några överviktiga hästar, förgiftning och många andra foderrelaterade sjukdommar skulle inte kunna uppkomma.

Vad som är sant är att det finns forskning som visar att hästen i viss mån kan reglera upptaget av vissa mineraler. Detta förhindrar dock inte ett överupptag eller att en brist uppkommer. Hästen är istället utrustad med mekanismer som kan göra sig av med ett överskott av vissa näringsämnen som t.ex. protein/aminosyror, mineraler och vissa vitaminer. Lever och njurar är effektiva och kan sortera ut och göra sig av med mineralöverskott och slaggprodukter via urinen. Det finns dock undantag. Järn är ett sådant undantag. Hästen har mycket små möjligheter att göra sig av med ett järnöverskott. Överskottsjärn ansamlas i kroppen och kan ha allvarliga negativa effekter på hästens hälsa. Det finns många trådar om detta för den som är intresserad.



Det finns inget foderstatsprogram som balanserar mineralerna i foderstaten. Det enda som ett foderstatsprogram gör är att kolla så att foderstaten innehåller de minimimängder som SLU (eller NRC) rekommenderar. Att balansera mineralerna i foderstaten innebär att kvoterna mellan olika mineraler ska ligga inom vissa intervall för att försäkra sig om att mineralbrister inte uppkommer. Minimimängder av mineraler är dessutom satta för att förhindra diverse sjukdomstillstånd. Optimala mängder kan vara mycket större.

Vi har inget koppar eller zinkunderskott i vårt grovgoder iaf, har aldrig sett det öht genom åren så det kan man inte säga ska gälla alla. Vi har endast haft brist på kalcium och selen, annars är nästan grovfodret för bra faktiskt.
Foderstatsprogram kan man inte lita på till 100% utan det är så att man bla själv måste sätta sig in i att räkna, bedöma, följa upp med fakta kring de fodermedel man har tillgång till och i vilken mängd man faktiskt serverar djuren, eller fodertillskott samtidigt som en reell bedömning av hästen/individen.
Foderstatsprogram överhuvudtaget är en alldeles för enkel utväg och utgår alltid från vad som borde vara ett "ideal"..men det finns aldrig något ideal utan man måste göra en mer individuell bedömning än så.

I form av mineraler så nej, kroppen kan inte ta emot "extra tillskott" och sedan göra en mirakelkur av det/tillsätta extra och använda sig av det för att tillverka extra hov eller hår på det sättet om behovet redan är uppfyllt.. Det är mao brukligt att ge tillskott om det finns brister, inte annars. Det är till största del bara slöseri på pengar och det faktum att man sliter på kroppens organ i onödan isf.

Jag förstår inte..varför måste vi pula i våra hästar det ena och det andra för att vi önskar tex mer man?
Är rätt sjukt enl min uppfattning..inte trycker gemene man i sig extra tillskott av allt för att man önskar si och så av kroppen, eller när behovet egentligen inte finns?
I vår tid och i vårt land är det ett faktum att det snarare är tvärtom både för djur och människa..att vi snarare ligger på gränsen till att konstant ha överkott eftersom att välfärdssjukdomar ökar hela tiden. Har man ingen bevisad brist finns det ingen anledning till att trycka i sig "extra" för säkerhetens skull..det är bara onödigt!

Jag tror det är få som fått "önskat" reslutat iaf på hästar som inte har någon brist.
 
Senast ändrad:
Vi har inget koppar eller zinkunderskott i vårt grovgoder iaf, har aldrig sett det öht genom åren så det kan man inte säga ska gälla alla.

Då tycker jag du ska delge oss dina analysvärden på mikromineraler i ditt grovfoder. Jag har hållit på med foderstatsberäkningar i ca. 15 år och sett ett stort antal analyser och jag har aldrig sett ett grovfoder där mikromineralerna är i balans och som inte har koppar- och zinkunderskott.

Du kan ju läsa följande tråd och posta dina värden där:

http://www.bukefalos.com/threads/sparamnen-mikromineraler-i-grovfoder.1135027/


Jag förstår inte..varför måste vi pula i våra hästar det ena och det andra för att vi önskar tex mer man?
Är rätt sjukt enl min uppfattning..inte trycker gemene man i sig extra tillskott av allt för att man önskar si och så av kroppen, eller när behovet egentligen inte finns?

Det är inte en fråga om att ge någonting som kroppen inte behöver utan det är fråga om att undvika brister i foderstaten. Brister i foderstaten har en rad negativa effekter på hästen från nedsatt immunförsvar och prestationsförmåga till försämrad hov- och hårtillväxt. Läs tråden jag refererar till ovan eller artikeln om hovar som jag refererade till i mitt första inlägg så kanske du förstår.

http://shop.textalk.se/shop/6518/art95/14325595-d5ad79-Fodra_hovar.pdf
 
Då tycker jag du ska delge oss dina analysvärden på mikromineraler i ditt grovfoder. Jag har hållit på med foderstatsberäkningar i ca. 15 år och sett ett stort antal analyser och jag har aldrig sett ett grovfoder där mikromineralerna är i balans och som inte har koppar- och zinkunderskott.

Du kan ju läsa följande tråd och posta dina värden där:

http://www.bukefalos.com/threads/sparamnen-mikromineraler-i-grovfoder.1135027/




Det är inte en fråga om att ge någonting som kroppen inte behöver utan det är fråga om att undvika brister i foderstaten. Brister i foderstaten har en rad negativa effekter på hästen från nedsatt immunförsvar och prestationsförmåga till försämrad hov- och hårtillväxt. Läs tråden jag refererar till ovan eller artikeln om hovar som jag refererade till i mitt första inlägg så kanske du förstår.

http://shop.textalk.se/shop/6518/art95/14325595-d5ad79-Fodra_hovar.pdf

Jag har inget behov av att delge mina värden på grovfodret då jag redan vet att allt är okej och så bra som det kan vara. Vi analyserar allt som går i grovfodret

Det jag ställer mig emot är frågan i den här tråden, inte vad du säger att det handlar om att undvika brister..I så fall måste man ju först ta reda på ifall det finns brister innan man börjar fundera å att ge tillskott för man och hovtillväxt eftersom att det inte är några direkta garantier att de plötsligt kommer att börja växa som ogräs..och det är ganska skrämmande att hästägare ibland tillsätter ditten och datten "för att jag har hört att det är bra mot xxx" utan att man ens lägger minsta lilla vikt vid god utfodring, vilket innebär att man analyserar och sätter sig in i lite mer djupgående foderkunskap FÖRE man lyssnar på vad innehållsetiketter, reklam för produkter etc

Man ska inte fodra med vilka tillskott som helst när man inte vet om det är brister eller inte, och om det inte finns brister att man tror att det då hjälper hovar, man eller annat..så fungerar det troligen inte. Mantillväxt/kvalitet är mycket troligt att det är genetiskt och detsamma kan gälla hovarna också..bara en sån sak som hur hästens hovvård varit när den var ung kan ha stor betydelse för hur det är senare i hästens liv.
Att öht bara fodra utefter tanken att förebygga låter direkt ohälsosamt i mina ögon..inte konstigt att en del då använder sig av 10 olika fodermedel trots att det egentligen inte behövs enl analysen.

Jag vet att det finns underlag, forskning som visar att kroppen inte tar upp mer än vad den behöver av vissa tillskott och i vissa fall är det ju även skadligt med överskott. Den bör finnas om man ex googlar i ämnet.

Det finns troligen en stor anledning i ämnet som gör att välfärdssjukdomar bland hästar ökat markant.
 
Senast ändrad:
Tråkigt att du inte vill delge oss dina grovfodervärden på zink och koppar, jag har heller aldrig sett analys där värdena är tillräckliga för att uppfylla en hästs behov av dessa ämnen!
Jag har ju PC-horse så jag kan även se svenska medelvärden från SLU på olika typer av grovfoder, dessa medelvärden stämmer bra överens med de grovfoderanalyser jag sett som har analysvärden på mikromineraler!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
459
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
307
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
664
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp