Tillskott för man och svans?

T

tusse

Vet någon man kan ge hästen något slagts tillskott att äta för att man och svans ska växa mer?
/ Kicki
 
Jag har ett hemligt tips: flytande biotin och VSL. Fungerar superbra på mina shettisar! Att dessutom spraya med pälsglans sägs fungera men det vet jag inte... Men det är klart att om den är utredd så slits det ju mindre. Hoppas det hjälper! :)
 
Tack för tipset - men; VSL - vad är det?? Hittar man flytande biotin och VSL på "vanliga" hästaffärer typ Granngården? Fungerar inte biotin-pulver på samma sätt? Har aldrig prövat biotin så jag vet inte hur det verkar. / Kicki
 
Hej!
Sedan jag började ge mina ponnyer Steeljoint så växer deras man/svans väldigt bra...nästan för bra!

Min gamla ponny har tidigare i sitt liv haft svintotagel som vart väldigt tunnt och såg inget vidare ut!

Men nu, efter några år med Steeljoint så är han lurvig som en arbetshäst! Han har tidigare haft svårt att sätta päls, men nu har vi inga sådana bekymmer!
Manen måste klippas var 3e vecka för att vara snygg och svansen är riktigt tjock numera, precis som Irländarna ska ha!

Kan varmt rekommendera Steeljoint! Som även är mycket bra för hovarna och mycket annat!
 
Hej!
Det finns på lite olika ställen.. Tror att bla Mälarkliniken säljer. Finns oxå på Aubiose i Borlänge men jag köper av en bekant.
 
Puttar upp den här tråden. Har en Haflinger med världens mesigaste pannlugg och funderar på att ge henne något tillskott för att se om den kan växa nått. Har sökt lite trådar i ämnet, men hittar inte så bra. Så vad är era tips? Fler som har erfarenhet av Steeljoint eller annat för mantillväxt? B-vitamin, Kisel och Vitlök har jag läst också kan funka. Men jag kan ju inte prova allt på en gång. Så kom gärna med erfarenheter och input. Är det något som är bra för både man och hovar är det ett extra plus, då hennes blir lite torra och spruckna vid den här tiden på året. Tack :)
 
Vet någon man kan ge hästen något slagts tillskott att äta för att man och svans ska växa mer?
/ Kicki

Hår är uppbyggda på samma sätt som hud och horn, dvs. består mest av keratin som är ett protein. Det finns en artikel om vilka näringsämnen som hovar behöver här:

http://shop.textalk.se/shop/6518/art95/14325595-d5ad79-Fodra_hovar.pdf

Man och svans behöver samma näringsämnen som hovarna.

Det bästa sättet är att se till så att hästen har en näringsriktig och balanserad foderstat. Då behövs inga ytterligare tillskott.

Det näst bästa sättet är att ge hästen ett bra hovtillskott. Ett bra hovtillskott ska åtminstone innehålla aminosyran metionin, mineralerna zink och koppar samt vitaminen biotin.

Beträffande andra råd som du har fått kan man säga följande:

- Brist på biotin har visat sig orsaka torr hud med avflagningar, dålig hårväxt samt hovsprickor och sköra hovar. Det spelar naturligtvis ingen roll om du ger biotin i flytande form eller som pulver.

- Vitamin E och lysin behövs inte om hästen går på bete. Selen behöver man ge året runt eftersom våra marker är selenfattiga.

- Det finns rikligt med kisel i hästens normala foder så det är föga troligt att det finns behov av extra kisel. Dessutom har det visat sig att hästen har mycket svårt att ta upp oorganiskt kisel som finns i kiselgur.

- Steel Joint är inget hovtillskott utan ett ledtillskott. Det innehåller varken metionin eller biotin och mycket små mängder zink och koppar (Zn = 50 ppm och Cu = 20 ppm). Du skulle få ge flera kilo per dag för att komma upp i de mängder som behövs. Det är att kasta pengarna i sjön i ditt fall.
 
Intressant tråd, följer då jag snart kommer få hem en dam med något tunn pannlugg och svans. :)

Jag har faktiskt egen erfarenhet av just detta. Min häst hade ingen pannlugg alls när jag köpte honom. Han såg rätt komisk ut. Pannluggen började växa när han sattes på en balanserad foderstat. I dag har han pannlugg som andra hästar.
 
Kan man göra dom själv även om man inte har någon koll eller är det väldigt svårt? :/
Lämna in höanalys är inte svårt, du skickar in lite hö och får sen svar på vad det innehåller. Sedan kan du antingen ta hjälp av en foderrådgivare el. liknande som kan räkna foderstater. Men det är enkelt att använda ett foderstatsprogram på internet. Hästsverige tex har en enkel gratis variant där du skriver in dina värden på hö och kraftfoder (kraftfoder har innehållsdeklaration på säcken) Havre och korn har jag för mig finns inlagt i foderstatsprogrammet redan med medelvärden. Du får sedan svar på hur du ligger till med energi och protein samt mineraler. Sedan kan man ta det till en mer avancerad nivå också men börja med det enkla om du är ovan :)
 
Lämna in höanalys är inte svårt, du skickar in lite hö och får sen svar på vad det innehåller. Sedan kan du antingen ta hjälp av en foderrådgivare el. liknande som kan räkna foderstater. Men det är enkelt att använda ett foderstatsprogram på internet. Hästsverige tex har en enkel gratis variant där du skriver in dina värden på hö och kraftfoder (kraftfoder har innehållsdeklaration på säcken) Havre och korn har jag för mig finns inlagt i foderstatsprogrammet redan med medelvärden. Du får sedan svar på hur du ligger till med energi och protein samt mineraler. Sedan kan man ta det till en mer avancerad nivå också men börja med det enkla om du är ovan :)
Åh, det där lät bra. Jag är helt urkass på det där med foderstater. :o
 
Jag tror inte på att det finns något mirakelmedel för vem som helst, att använda när som helst i foderväg för varken hovar, päls eller tagel.

Har hästen brister kan det göra underverk, men inte annars och det finns väl forskning som stödjer detta ang att kroppen inte tar upp mer än vad som behövs? Låter vettigt..annars skulle vi alla ha superkroppar som var helt perfekta.
Så ger man mer kan det lika gärna åka ut bakvägen utan att tas upp öht. Vet man därigenom att man har en ok foderstat är det alltså att kasta pengarna i sjön, på sjukt onödigt dyra produkter.

Mankvalitet och längd är jag helt övertygad har man arv att göra och sedan vilken miljö hästen står i, om den tex kliar av sig halva manen.

Vitlök är direkt olämpligt att ge häst.

Torra hovar kan även ha med skoningen att göra och lika där, vilken miljö hästen vistas i..står den i för torr miljö är det givet att det inte kommer att bli bättre av att mata in en massa mirakelkurer munvägen utan man måste komma åt grundorsaken först.

Flätning har jag hört fungerar som skydd mot bortnötning av tagel och används flitigt av de med westernhästar eller arbetshästar som ska showa med sina hästar med så lång, fin man som möjligt. Hur bra det funkar vet jag dock inte själv
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
459
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
307
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
664
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp