Tillskott av selen?

A

Ashira

Våra svenska jordar är ju vad jag förstår selenfattiga och sedemera så får det som växer där också selenbrist = våra hästar också.

Men hur tillsätter jag selen? Det finns ju saltsten som innehåller selen - kan det räcka?

Sv: Tillskott av selen?

Tokosel!

Det är vad jag ger och det är i en bra form som hästarna tar upp lätt. Dessutom ges det bara en gång i veckan...

Du kan ge hästen Tokosel (selen och E-vitamin) som ges en gång i veckan. Det är ett pulver som du blandar i maten. Det finns att köpa på Apoteket.

Okej, tack för snabba svar! :)

Är Tokosel ett pulver eller? Funderar bara på hur jag ska blanda det efter som min häst inte får något kraftfoder alls , heller ingen betfor.

Det är ett vitt pulver som man ger i ett mått som finns med i burken. Jag skulle tro att ett mått är ungefär en halv matsked så det är inte så mycket som man ger. Jag brukar ta lite havre och blanda i lite vatten tillsammans med pulvret. Jag har en mycket kräsen häst och hon äter det.

800 gram plastburk, receptfri, 275 kr. Pris med recept 244 kr
2000 gram plastburk, receptfri, 606 kr. Pris med recept 487.50 kr

Halkar in på tråden...
Är det någon som kan svara på detta:
Mina hästar får miner vit efter uträknat foderstat och därutöver vetegroddsolja som innehåller e-vitamin och toko-någonting.
Kan de få för mycket e-vitamin om jag tillsätter tokosel och bör man göra det?

Du kan ju den gången i veckan ge 1dl betfor, rivna morötter eller rivet äpple eller något. Det blir ju bara en gång i veckan och bara det är lite saftigt går det fint. Det är ett vitt pulver, ser ut som florsocker... Brukar kalla det knark :)

Jag vet inte hur mycket selen vetegroddolja innehåller, men det går säkert bra att ge hästen bara den. Det är lika dumt att överfodra med selen (som kan vara giftigt) som att underfodra.

Du kan ju den gången i veckan ge 1dl betfor, rivna morötter eller rivet äpple eller något. Det blir ju bara en gång i veckan och bara det är lite saftigt går det fint. Det är ett vitt pulver, ser ut som florsocker... Brukar kalla det knark :)

Ja det är ju klart jag kan :idea: Tack för tipset! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka