tillpassning av sele (omändringar)

skogstomten

Trådstartare
Håller på och försöker pyssla och seom jag ska kunna få ihop min bröstsele så att den fungerar till Tidaholmsgiggen och min rockard.
Nu blev jag lite osäker på tillpassning av just bröstselar, lokselar har jag bättre kläm på men det hjälper ju inte nu.
Upphållsremmen behver bytas till en längre för nu är den på yttersta hålet, men i övrigt?
Är fundersam på bröstan är den för kort?
Tänkte eftersom upphållsremmen åker fram.
Jag vet att bukgjorden ser kort ut men jag får in hanndsbredden där så det borde vara ok, torde väl vara pälsen som gör synvillan där.

bild 1

bild 2 (ta bort http:// i adressfältet)

Sv: tillpassning av sele (omändringar)

bröstan är nog för kort. bukjorden ska inte dras frammåt av bröstan utan hänga rakt ned från däckeln (som däckegjorden gör). jag skulle nog även vilja höja bröstan en liten liten aning. upphållsremmen för bröstan kommer då ej att bli för kort med en längre brösta o lite högre upp.
visst ska du sätta dit skakelhållare senare?

lul skrev:
bröstan är nog för kort. bukjorden ska inte dras frammåt av bröstan utan hänga rakt ned från däckeln (som däckegjorden gör). jag skulle nog även vilja höja bröstan en liten liten aning. upphållsremmen för bröstan kommer då ej att bli för kort med en längre brösta o lite högre upp.
visst ska du sätta dit skakelhållare senare?
Ja jo skackelhållarna hade jag inte kommit till, första steget var väl att grunden skulle ha en chans att fungera.
Men frågan är ju om jag ska skippa den här kanske och spara och gneta och köpa en som fungerar redan från början, kanske vettigare trots allt. Hade mest lite kul när jag pysslade run och funderade :)
Men som du sa, det där med att bröstan är för kort det påverkar ju upphållsremmen och det var väl lite det som jag misstänkte.
Men ah, har tid på mig, hästen är inte färdiginkörd ännu och hon ska ju förhoppningsvis föla så vi har tid på oss.

gneta på du o köp en bra sele..

Bröstan är för kort och det kan du inte göra något åt ju.

Vad har du för lösa skakelhållare att ta på?? Såna är ju en lösning för alla de med billiga skräpselar! Jag hade en ide med travsäkerhetsremmen, den trär man ju över tömringarna, men jag vet inte hur man ska få skaklarna att hålla sig där uppe :) De lär ju kasa ner när hästen börjar röra sig...
Hade ju varit perfekt om de hade börjat tillverka såna där skakelhållare som Tärnsjö har på sin ponnysele, sån som Nora har.
Typ börjes, så det blir billigt för en gångs skull!

/jenny

fungerar bra att ta vanliga skakelremmar, spänna ihop dem till en ögla, göra hål högt upp på bukgjorden och trä på dem genom själva spännet på skakelremmen så de sitter fast. -voilá skakefästen. hoppas att du fattar hur jag menar .. kan försöka fota hur jag gjort på min loksele imorgon.

snigelfarmor skrev:
gneta på du o köp en bra sele..

Bröstan är för kort och det kan du inte göra något åt ju.

Vad har du för lösa skakelhållare att ta på?? Såna är ju en lösning för alla de med billiga skräpselar! Jag hade en ide med travsäkerhetsremmen, den trär man ju över tömringarna, men jag vet inte hur man ska få skaklarna att hålla sig där uppe :) De lär ju kasa ner när hästen börjar röra sig...
Hade ju varit perfekt om de hade börjat tillverka såna där skakelhållare som Tärnsjö har på sin ponnysele, sån som Nora har.
Typ börjes, så det blir billigt för en gångs skull!

/jenny

Ja jag får nog ge mig på den fronten, får göra somlul och sätta skackelremmar på Tärnsjölokselen till att börja med, blev lite ivrig bara, kan bli så ibland :angel: :D
Tack för att ni stoppade mig innan jag la ut pengar på ett redan kört objekt :p

Men om du hade en bra grund sele, så måste det väl bli billigare att bygga på den, än att köpa en ny???

Jag tycker att du ska prata med en sadelmakare, han kan säkert hjälpa dig. Då behöver du ju bara köpa en ny brösta, och sedan tillverkar sadelmakaren de övriga remmarna i lagom längd.

Sadelmakaren här hjälpte mig att renovera en gammal loksele, som jag trodde var helt körd, men det var inget problem. Han bytte det som var dåligt, och satte på en däckelgjord, för det fanns inte. Kostade ca 1500 kr. Selen fick jag gratis, för det var ingen som trodde att den var nåt att ha... :angel:
Han sa, är bara lokorna OK så är resten inget problem.
Men nu var det ju inte en loksele du hade...

Du kunde ju ringa och fråga, och kanske få en prisuppgift, i allafall, så har du ju något att jämföra med..

Bara ett liten spartips... :)

Häls. Embla

har fotat nu, men glömt kameran i stallet .. så korten kommer imorgon istället :angel:

åh åh! har en idé!

Ta av bröstan, ev gör en ny brösta, en sån som maratonselarna.
Min sadelmakare gjorde en helt ny brösta till min Kassa sele för 600-700 kronor. Sen sätter du på skakelremmar så som Lina beskrev det (lul) så vips har du en bra sele.
Hur mycket mankfrihet finns det under din däckel förresten? Är den omstoppningsbar så kanske det kan göras oxå?

Du sparar iallfall de 5000 en ny sele kostat!
svängel o draglinor tillkommer förståss, men jag vet att det kan göras under hundralappen :)

LUL: jag väntar med spänning!
/jenny

Nääääe, jag som hade lyckats lugna mig och gett upp den där, shit, nu blev jag ju lite nyfiken igen :crazy: :D
Fast vi får se, den får hänga ett tag till och så använder jag lokselen tills vidare.

nu så är kameran tillbaka o fotona nedladdade. hoppas att det syns nu hur jag gjort. det enda som kan behövas är att kanske fästa själva skakelremmen mot däckelremmen så att den ej kan hoppa så mkt.

P1010001.jpg

P1010002.jpg

Ser ut som en kanon lösning! Har du fått lämna in den till sadelmakeri nånting eller var det färdigt att bara trä på?

Var hittade du skakelremmar med så långa spännen? Mina gamla skakelremmar har hälften så stora.

/jenny

nixpix ingen sadelmakare, utan det var bara att trä på dem! kände mej otroligt fiffig då jag kom på lösningen, använde denna sele innan jag skaffade min bröstsele. o nu används den till att dra släden.
hm men jag vette tusan vart jag skaffat skakelremmarna kan hända att jag köpte dem på börjes, för de säljer väl lösa skakelremmar!? kolla där iaf ..
kom på att jag gjorde nått hål extra på skakelremmen för att göra själva öglan lite mindre oxå ..

Hejsan!

Tyvär kunde jag inte se bilderna...
Men jag tror att den är för lite liten helt enkelt, du måste nog göra om den eller kanske köpa en ny.

Tänkte visa en bild på den "däckelanordning" jag gjort:
3640838.jpg

Har tagit isär draglädret från bukgjord+dragring och eftersom jag satt dit en metallring behöver jag inte öppna skakelremmen utan jag hakar fast skakeln med en karbinhake, sedan används draglinor till draglädren. Man sätter en bukgjord i däckelremmen (på den sitter även skakelremen) så att inte skaklarna rör sig allt för mycket.
Jag ska sela en shettis och sätta för en vagn så man kan se hur det hela fungerar, men just nu är den 4-åring jag kört in högdräktig (2,5 mån kvar till nedkomsten :love: ) så ingen körning där och treåringen är inte helt klar för vagn än.

M. v. h. Lisa

Liknande trådar

Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 155
T
Körning Jag håller på o mixtrar med tillpassningen på minishettisen som jag inte är riktigt nöjd med. Jag tyckte det var bra först men det tar...
2
Svar
30
· Visningar
3 208
Senast: Fjunet
·
Z
Körning Hej, min två och ett halvt åring är mer än mogen att få dra en vagn, eller iallafall testa för första gången men problemet är att jag...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: _L_
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 669
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar