Tillpassning av Loksele - är Dragläget rätt?

Krisse

Trådstartare
Hej!

Fick äntligen hem vår nya sele i torsdags, så i fredags var det dags för tillpassning och premiärtur!:banana:
Nu vill jag dock höra med er erfarna kuskar om hur NI tycker tillpassningen av selen är? Hur sitter lokorna? Skall bakselen spännas in ännu mer?

Monami. Nordsvensk Brukshäst född 2000 e Don-Aron-Granat

Nysele070311008.jpg

Sedan till dragläget - hur ser det ut på den här bilden?
(vet att vi inte har draglinor och svängel - det är en liten rockard vi drar och bilden är taget för att ni ska se dragläget)

Nysele070311013.jpg

Tacksam för Svar!

/Kristin

Sv: Tillpassning av Loksele - är Dragläget rätt?

På första bilden såg dragläderet lite kort ut, ser att det inte är ställbart, men såg bättre ut i drag!
Bakselen behöver komma upp lite mer för att inte hindra bakbenens rörelser.
Jag skulle även pröva att länga upphållsremmen något hål för att få en bättre draglinje.
Förövrigt var det dessutom en väldigt fin häst!

Jätte fin häst! :love:

Bakselen sitter för långt ner. Eftersom skaklarna sitter så långt ner så blir draglinjen inte rak vilket är det optimala. Försök få skakelfästet högre upp och sätt på svängel och draglinor (behöver inte vara så besvärligt/dyrt) så blir det kanon! Lokerna ser ut att ligga bra men draglädret skulle behöva komma ner lite.

Tack för svaren! Ja visst är vårt lilla yrväder läcker:love: :love:

Vi "pusslar vidare" och hade "på känn" att bakselen behövde upp ett par hål. Svängel och draglinor har vi - de är bara inte md på de här bilderna.

Fler kommentarer mottages tacksamt!

/Kristin

Kan du inte visa ett kort i drag när ni kör med draglinor? Det är lättare att kommentera draglinjen mm då :)

Jättefin häst och sele! :d Var kommer selen ifrån?
Jag tror inte att du ska fästa skaklarna högre upp med den vagnen, eftersom de då kommer att peka väldigt mycket uppåt och du kommer att sitta obekvämt samt att det är risk att den börjar slå. Visst är det bra med ett högt skakelfäste, men med din rockard tror jag inte att det fungerar så bra. Draglinjen mellan dragläder och skaklar är eg. inte så väsentlig i det här fallet (men den ser hyfsat bra ut tycker jag, är nog så bra den kan bli), utan det viktigaste är hur draglinjen blir mellan dragläder och draglinor blir sedan när du sätter på dessa. Bakselen kan du höja några hål, precis som andra redan sagt.

Hej och tack för komplimangen!

Ja vi är väldigt nöjda med vår Nordsvensk - hon är hur cool som helst:) En liten kul "anekdot": Monami är den första nordsvensken vi har tagit hand om. Hon fick föl förra året och stambokfördes i September, när stona inom Nordsvenskaveln ska stambokföras måste de göra ett sk "körprov" (kanske de flesta här vet? :smirk: ). Vi är inte så vana kuskar och har inte sett så många körprov, men vi hörde oss för och alla intygade att det enda hon behövde göra var en "åtta med släpa". När vi väl var på plats upptäckte vi att det bara fanns en fyrhjulsvagn! En sådan hade hon aldrig dragit vad vi vet... Vi såg ett ekipage före oss och tyckte att nog innehöll DET körprovet mer än en "åtta". Vi började bli ordentligt nervösa men tänkte att det var ju bara att bita i det sura äpplet och köra...

Vi spände för och fick instruktioner av kördomaren hela tiden, vi gjorde halt, ryggning (som vi aldrig tränat på), en del snäva svängar, anspänning och frånspänning. Efter körprovet undrade vi verkligen hur det här hade gått! Så kom det ett mer erfaret ekipage efter oss som hävdade att körprovet var väl lite väl krångligt och började argumentera med domaren (något vi inte hade vågat eftersom vi ju aldrig varit med innan).

MonamisStamboksfring060904018.jpg

Vi selade av och ställde in Monami och Elver i Transporten och väntade på att protokollen skulle bli klara - döm om vår förvåning när vi fick tillbaka dem! Kördomaren hade förväxlat det sk "körprovet" med det sk "körbarhetsintyget" som Nordsvenska fyraåringar får göra (görs aldrig vid någon annan ålder). Det var därför vårt "körprov" hade varit så omfattande!:eek: Men vi :banana: fick bra poäng;) 9-9-10-7(ryggningen)-10=45 :banana: Så snacka om bra temprament:)

Nu kommer det förhoppningsvis att stå i årets stambok att Monami har blivit väl körd vid hennes stamboksföring:rofl:

Selen kommer från Johnssons Sadelmakeri i Killeberg.

/Kristin

Det var inte illa! Duktig häst, duktiga ägare och kanonbra poäng ju! Det skall ni vara stolta över! Att ni fick en 7:a på ryggningen utan att ha övat och framförallt utan baksele är ju över förväntan bra det också. Nu skall man ju inte rygga utan baksele, men det var ju inte erat fel i det här fallet!

Monami är en fin häst (men jag har ju redan sett massaor av bilder på henne på nordsvensk.com så det visste jag ju redan ;) )

Ang selningen så skall ju bakselen höjas (vilket alla andra också sagt förståss ;) ) Jag tycker även att draglädren ser lite för korta ut. De ser bättre ut i drag, men jag hade ändå velat ha dem ngt längre...

Skall man köra rockard med loksele så bör man ha högre skakelfästen för att skaklarna inte skall störa hästen i sidorna vid svängar och för att den skall gå smidigare och jämare. Det går dock inte i daxläget med eran rockard misstänker jag, den hamnar antagligen i bakvikt då eftersom den verkar byggd för att sitta så lågt i selen. Det man kan göra då är att balansera om den och sedan sätta skaklarna högre upp.

Draglinorna bör du också använda, även om du inte märker det så gör det stor skillnad för Monami, körningen blir lättare och bevämare! Det är då draglinjen mellan dragläder och draglinor som är viktig, inte skaklarna!

Det var inte illa! Duktig häst, duktiga ägare och kanonbra poäng ju! Det skall ni vara stolta över! Att ni fick en 7:a på ryggningen utan att ha övat och framförallt utan baksele är ju över förväntan bra det också. Nu skall man ju inte rygga utan baksele, men det var ju inte erat fel i det här fallet!

Monami är en fin häst (men jag har ju redan sett massaor av bilder på henne på nordsvensk.com så det visste jag ju redan ;) )

Jo vi brukar ju hänga på samma sida, vi nordisfantaster!;) Som sagt, hade vi vetat att vi skulle göra ett KBI istället för ett körprov så hade vi givetvis haft baksele på hästen! Nu förberedde ju vi oss för en "åtta med släpa"....

Selen vi fick med till Monami var på tok för liten - så till körprovet och träningen för körprovet fick vi låna en som nu ligger på en häst som heter Corona:)

/Kristin

Liknande trådar

Körning Jag har äntligen tagit tag i ombyggnad av min sele och här kommer resultatet. Jag kör mestadels rockard men har även en fyrhjulsvagn...
Svar
13
· Visningar
5 220
T
Körning Jag har massor med häst-o ridvana men är novis inom körning. Har tömkört i dressyrsyfte i många år men ej vågat att spänna för. Vill nu...
Svar
17
· Visningar
3 221
Senast: agtatoon
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·
E
Körning Titta här vad jag hittade, två bilder på min häst i lokselen! Så bra, nu kan jag fråga er som kan om den sitter bra eller vad som...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka