Tillgodose hästens naturliga tuggbehov?

Casteloro

Trådstartare
Finns det någon sida där det står hur ofta en häst skall utfodras med grovfoder? Hur många timmar en häst max skall stå utan grovfoder? osv.

Vad är er uppfattning i den här diskussionen?

Sv: Tillgodose hästens naturliga tuggbehov?

En häst ska väl helst tugga sammanhängande ett par timmar åt gången och gärna runt 15 h per dygn. Jag vet inte om det står skrivet någonstans men jag försöker iaf se till att mina hästar har att tugga på i stort sett hela dygnet.

De får hö i hagen på morgonen som räcker tills de tas in eller strax innan. Sedan har de hö i boxen som räcker hela natten.

Vad jag tycker så ska den ha hela tiden att tugga på, men om den inte kan ha fri tillgång till hö, kanske den kan ha det till halm? IOM att jag vet att min häst behöver tugga mkt och äta nästintill hela tiden för många olika behov så har jag fri tillgång på hö. Jag vill inte vara den som "tvingar" han att äta då jag ger honom... jag vill alltså att han ska kunna äta sj..

men annars så säger dom att de inte ska va utan mer än 4 timmar eller vad e de?! En häst bildar magsyra hela tiden, till skillnad från oss människor som bara tillverkar de i samband med att mat kommer i magen.. så om en häst står på tom mage så kan den bli sur och få magsår, och kolik eftersom syrar då ger sig på magsäcken...

Jag tror på att hålla sig så nära det hästen är skapt för som möjligt. "I det fria" betar hästen 16-18 timmar per dygn. Ser man till att ha ett anpassat grovfoder till sin häst så kan den också få äta så nära fri tillgång som möjligt utan att bli fet. Annars kan man komplettera med halm (tänk på hygienen dock), eller så får man motionera mer! :banana:

Enligt boken "Hästens näringsbehov och utfodring", ska en häst inte vara "tugg-fri" i mer än 3-4 timmar. Från med det att den slutar äta tills det att den börjar.
Halm är ett bra tugg-tillskott om den har god kvalitet.

Det finns en omfattande studie av Camarguehästar, där mans tuderat födosöksbeteende,, ättid och frivilliga uppehåll i ätandet. Kortfattat sägsdet så här:

Inget uppehåll varade längre än 3,5 timmar. Ponnyer och fullblod på stall med fri tillgång på foder organiserade ätandet på liknande sätt. De fördelade ätandet på ca 10 mål per dag och det längsta frivilliga uppehåll de gjorde var 3 - 4 timmar.

Längden på målen varierar från mindre än en timme till åtskilliga timmar. I studien var målen i genomsnitt 60 minuter långa i juni månad och under resten av året 70 - 100 minuter.

max tre timmar uppehåll mellan tuggandet är det ultimata om man inte kan ge fri tillgång, så halm som komplement är super om man inte känner att man tillfredställer tuggbehovet genom enbart hö(silage). Min häst är otroligt lättfödd och äter dessutom väldigt snabbt, så jag blandar upp hans hösilage med halm och sprider ut det i boxen för att förlänga tuggtiden.

Finns att läsa mer om utfodringsrelaterade saker bl.a här: http://iloapp.equinfo.se/blog/forskning?Home&category=2

Det finns en omfattande studie av Camarguehästar, där mans tuderat födosöksbeteende,, ättid och frivilliga uppehåll i ätandet. Kortfattat sägsdet så här:

Inget uppehåll varade längre än 3,5 timmar. Ponnyer och fullblod på stall med fri tillgång på foder organiserade ätandet på liknande sätt. De fördelade ätandet på ca 10 mål per dag och det längsta frivilliga uppehåll de gjorde var 3 - 4 timmar.

Längden på målen varierar från mindre än en timme till åtskilliga timmar. I studien var målen i genomsnitt 60 minuter långa i juni månad och under resten av året 70 - 100 minuter.

Intressant :idea: Vet du vad studien heter? (gärna av vem också)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka