Tillgång till vatten?

ishorses

Trådstartare
Ska hästar ha tillgång till vatten dygnet runt?
Alltid när jag kommer ut till stallet så har inte hästarna vatten..
Börjar bli lite irriterad på detta..

Sv: Tillgång till vatten?

Förstår inte problemet?!?! Varför lägger du inte ut mera vatten än nu då kvällen innan så det räcker tills nästa kväll du kommer?

För att jag inte äger stallet och är bara där vissa tider.
Sen finns det inte vatten i den stora "tunnan" vid hagen där man tar vatten.
Jag betalar för att min häst ska skötas och då trodde jag vatten ingick, tydligen inte.

Nej de måste enligt lagen inte ha tillgång till vatten dygnet runt.

Det är alltid bra att speca kontrakt så att man är överens om vad som ingår i skötseln.

Enl lag bör hästar ha tillgång till vatten dygnet runt, men om detta inte är möjligt ska den ha möjlighet att dricka sig otörstig minst 2 gånger/dygn (inte direkt citat). Men det borde väl inte vara så svårt att ordna så länge det är plusgrader? Större hink/balja. Räcker ju att fylla på 1-2 gånger/dygn. Prata med ägaren, det måste väl gå att fixa?

Enligt djurskyddet skall hästar vattnas 2 gånger dygn minst.

Ja, men den lagen följer man väl inte på sommaren?!! Självklart ska de ha fri tillgång på vatten!!! Vintertid i alla fall fritt inne, gärna ute också om det inte fryser igen på en timme.

Jag har alltid trott att hästar ska ha tillgång till vatten dygnet runt. Har haft häst på flera ställen och har aldrig varit nåt problem med vattnet innan.
Nu har jag min häst hos en nära kompis och det känns lite dumt att påpeka detta. Då kanske hon tolkar det fel, som att hon är dålig på att sköta hästarna.. Känns lite känsligt iaf..

Jag har alltid trott att hästar ska ha tillgång till vatten dygnet runt. Har haft häst på flera ställen och har aldrig varit nåt problem med vattnet innan.
Nu har jag min häst hos en nära kompis och det känns lite dumt att påpeka detta. Då kanske hon tolkar det fel, som att hon är dålig på att sköta hästarna.. Känns lite känsligt iaf..

Är det i hagen eller i stallet det är slut?

När/hur sker detta blir min fråga..

Ute, eller inne?
Vilka tider är de utan?
Året om?
Du är helt säker på att de inte nyligen blivit serverade vatten, eller är dem helt väldigt törstande?

Min har alltid haft tillgång till vatten året om ute och inne. Ute så länge det är plusgrader räcker ett byte och påfyllnad av vatten per dag. Inne har han antingen haft vattenkopp eller 2st 25liters hinkar som räckt fr kväll till morgon.

Vintertid nu har han varmbalja som även den byts vatten och fylls på nytt en gång per dag, räcker till nästa. Förut däremot vattnades han 2ggr om dagen i hagen. En gång på fm och en gång em.

Är det helackordering så ska fylla på vatten ingå i priset. Annars är det inte helinackordering.
Fungerar andra göromål som ingår tillfredsställande. Mockning, rent strö som det inte är snålat med, foder i rätt mängd med bra kvalitet, stall,ventilation, staket mm
Saker och ting brukar hänga ihop, inget vatten då är det fler saker som kunde bli bättre.

Om inte så får ni dela upp dagarna mellan hästägarna i stallet och ev se över hyran.
Hästarna bästa måste alltid komma i första hand.

Jag tycker att det är en vansinnigt dålig "lag" att en häst ska kunna dricka sig mätt på vatten 2ggr/dag. Rätt tråkigt om hästen blir törstig någon gång mellan detta.

Nu för tiden så kan man ju lösa detta så lätt med thermobar el liknande. Sommaren så ställer man helt enkelt ut ett kar stort nog att räcka dygnet runt.

Skulle aldrig låta mina hästar stå törstiga eller vara tvungna att äta snö för att man inte orkar/tycker det är för dyrt med smarta lösningar.

TS: Förstår att det är irriterande om detta ska ingå. Ta upp med stallägaren om större vattenkärl.
Hoppas det löser sig :)

För många år sedan hyrde min kompis ponny av en " ridskola".
Hästen skulle endast ha 1 hink vatten om dagen enl ägaren.
Antar att han var lat och tyckte det räckte.
Kan tillägga att hästen fick fri tillgång på vatten den sommaren.

Vintertid i alla fall fritt inne, gärna ute också om det inte fryser igen på en timme.
Att det fryser är ju ingen ursäkt till att inte ge vatten ute.
Jag vet allt för många som inte ger vatten ute på vintern, för dom anser att hästarna äter snö/is....

Jag tycker att det är en vansinnigt dålig "lag" att en häst ska kunna dricka sig mätt på vatten 2ggr/dag. Rätt tråkigt om hästen blir törstig någon gång mellan detta.

Jag med, men jag tror att de menar på att en häst ska klara/är gjord för att dricka stora mängder men sällan, man har räknat med ett minimum.. Som med mycket annat i våra djurlagar, man håller sig till ett minimummått i mycket även om man kan göra det bättre.

Jag skulle aldrig kunna må bra av att min häst bara fick serverat vatten 2ggr/dygn. Två gånger i hagen per dag ok, men inte per dygn.

Sen tillgång till hygieniskt vatten ska de ha. Jag har sett så många gånger de som bara fyller på..men aldrig byter ut så det är alldeles brunt vattnet, så äckligt! För mig är det absolut minst en gång per dygn, men helst två som samtliga vattenbaljor/hinkar sköljs ur och fylls på med nytt fräscht vatten. Samt att de ska stå från matplatser så att de inte sölar ner med en massa hö.

ts: Är du missnöjd måste du påpeka detta oavsett relation, eller sköta det själv.

Senast ändrad:

Men säg bara att du vill diskutera hur ni ska Organisera vattnet så det inte tar slut. Schemaläggning eller överenskommelse. Om ägaren säger att det inte behövs så säg bara att du gärna vill att de skall ha vatten hela tiden även om det inte behövs och fråga hur ni löser det på bästa sätt.

Självfallet ska hästarna ha vatten, i alla fall ute! Inne går det naturligtvis inte att styra till 100 % nattetid, men för mig är det en självklarhet att göra mitt bästa för att hästen ska ha vatten så länge som möjligt i alla fall. Jag, som har en häst som dricker mycket, har skaffat en riktigt stor vattenbalja (mer i storlek med de hästarna har ute) och ser till att den är full på kvällen innan man går hem. Hon brukar ändå ha druckit upp nästan hela på morgonen.

Ute har vi stora badkar, så vi behöver sällan fylla på mer än varannan-var tredje dag. Jag förstår inte riktigt problemet, jag vill ju inte att min häst ska stå törstig, alltså fyller jag på, även om det inte är "mitt jobb"?

Det är ute på sommaren/hösten.
Har frågat henne varför och hon sa att hon fyller på 2 gånger per dag..
Alla ska hjälpas åt med det men lite svårt å fylla på när de inte finns vatten.
Då får jag bära på tunga dunkar 1 km vilket känns orimligt i längden.
Kommer istället flytta hästen till ett stall där det ingår vatten i hyran.

Man kan fixa en kärra med hjul, så slipper man bära. Om det nu är så att man ska hjälpas åt med vattnet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 082
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
887
Senast: Oknytt
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka