Tillförlitlighet värmekameraundersökning

M

missan

Har läst en del trådar nu där några påstår att värmekameran "hittar saker som inte finns", typ inflammationer både här och där pga att hästen kanske stått i sol eller haft benskydd på sig.

Men har någon hört att det kan vara tvärtom? Dvs att kameraundersökningen visar att hästen är problemfri när den i själva verket har en inflammation eller skada?

missan

Sv: Tillförlitlighet värmekameraundersökning

Vi kollade alla hästar i stallet där jag stod med min. Jag hade den enda hästen med "känt" problem, eller rättare sagt, jag visste att NÅGOT var fel. Min visade massor med värmeställen som sedan också veterinären på kliniken bekräftade var problemställen. DOCK hittade ju värmekameran inte grundorsaken.

Bara en annan häst visade något, den blev också halt senare och visade sig ha problem precis där värmekameran givit utslag.

Sv: Tillförlitlighet värmekameraundersökning

Det bästa ska vara att kolla igenom din förhoppningsvis friska häst - så det syns hur den "ska vara/är" i värmebildningen ex. kl 10 på morgonen - & vid misstanke eller bara för att kolla igenom igen, gör det då samma tid - samma procedur
(ex. bara varit ute en stund eller efter ett likvärdigt lugnt ridpass/promenad & stått inne otäckad ca en haltimma eller liknande) - så den visar så lika som möjligt - då är det lättare att se avikelser som är en skada eller på väg att bli.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 507
Senast: MiniLi
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 943
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 806
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna