Tillfällig lösning på sadelproblem...*hjälp*

E

EQL

Någon som har nåt tips på nån padd man kan lägga under en sadel som är ngt smal i bommen men glappar bak. Det finns ju sånna kilpaddar eller vad dom nu heter men dom ligger ju på ryggraden... Kan man klippa av en vanlig padd så den bara ligger bak på sadeln? :p

Ska bara ha denna sadeln tillfälligt då jag väntar på min nya!

Sv: Tillfällig lösning på sadelproblem...*hjälp*

Är den för smal i bommen och glappar bak finns det inte mycket som hjälper utom en ny sadel.

Sadeln kommer - oavsett om du lägger något under eller inte - att hamna i framvikt och trycka undan hästens muskler runt manken. Smärtsamt och skadligt, och hindrar effektivt att hästen arbetar rätt.

Träna i töm tills du får nya sadeln är mitt tips.

Rid barbacka eller arbeta hästen för hand!
En för smal bom på hästens sadel gör mer skada än nytta!

det enda som funkar då är en riktigt tjock fårskinnspad (tex christ), så att hela sadeln höjs upp och ligger längre upp, där hästen är smalare.

det enda som funkar då är en riktigt tjock fårskinnspad (tex christ), så att hela sadeln höjs upp och ligger längre upp, där hästen är smalare.

Men...om sadeln är för smal, blir den inte ÄNNU smalare om man lägger en fårskinnspad under? Blir inte problemet bara värre då? :confused:

Risken är ju stor att man maskerar problem med t ex bomformen genom att höja upp sadeln OVANFÖR hästen. Ligger den i brygga t ex är ju skadan lika stor ändå.

nej det gör den inte. en sadel som passar kan faktisk bli för VID om man lägger en fårskinnspad under. testa ska du se.

ang bomform så är ju det en annan sak, nu var det vidden ts menade var fel..

någon bra lösning är det givetvis inte, men 100 ggr bättre än diversa kilpaddar.

Jag vet att den ligger dåligt, men sadelprovare har vartit ute och sagt att jag kan rida med den tills den nya kommer, det är inte så illa. Ska försöka få så nån kan tömköra henne lite också, kan inte det själv.

Åh jag vill att min måttbeställda sadel ska komma NU!

Bättre att ta det lugnt till sadeln kommer än att i onödan riskera att hästen blir grinig för att sadeln ligger illa.

nej det gör den inte. en sadel som passar kan faktisk bli för VID om man lägger en fårskinnspad under. testa ska du se.

Usch, jag är nog totalt dum i huvudet, men nu har jag funderat i flera timmar och jag får inte ihop det där i min trånga skalle :(
Hur funkar det att den kan bli för vid? :confused:

Snälla, om du har tid & lust - förklara för mig som om jag vore tre år :crazy:

Jag är också intresserad av det svaret, går inte ihop för mig heller! De utbildade sadelutprovare jag träffat har sagt precis tvärtom!

det är inte så svårt faktisk. dom flesta hästar är ju formade som ett A eller upponervänt U över ryggen. ju länger upp på den bågen sadeln kommer, ju smalare blir hästen. bygger man då upp hästen med en tjock fårskinnspad så höjer man sadelläget, dvs sadeln kommer ligga där hästen är smalare.

du måste tänka att paden ligger PÅ hästen, inte I sadeln, då är det enklare att förstå.:)

Ahhhh....Nu fattar jag :laugh:

Tänker man så så låter det ju inte helt ologiskt faktiskt. Men hur kommer det sig att så många rekommenderar att bygga på med en padd om sadeln är för stor då? Då borde det ju ha precis motsatt effekt? :confused:

Jag ber på förhand om ursäkt till TS för att jag kapar tråden så grovt :o

det är en bra fråga. ;) eg bör man ha en pad som är tjockare runt manken då, tex en mattes correction pad. beror ju givetvis på hur mkt för vid sadeln är också, men ofta tar man fårskinnspaden för att (igen) lyfta upp sadeln så den inte trycker mot manken och hästen har plats att växa.

jag kan tänka mig att det spelar in hur kraftig pälsen på paden är och hur stadig den är, för hur den inverkar på sadeln. jag har en christ pad och den höjer sadeln såpass att den blir en halv till en stl vidare. la den på min ponny här om dagen och hans sadel passar perfekt. med paden under så hamnade sadeln i framvikt!

så det är lite lurigt det där, man måste nästan prova sig fram och träna upp sitt öga för hur en sadel som ligger i korrekt balans ska se ut.:)

Tusen tack för bra svar :bow:

Jag inser nu mer än någonsin vilken otrolig vetenskap detta med sadelinpassning är. Jag har själv inte alls tillräckliga kunskaper om detta ämne, så för min del så får jag alltid ta till hjälp då det skall passas in sadel på min häst.

Nu skall jag återlämna tråden till TS, tack för lånet! :laugh:

Jag har en fårskinnspadd under min för vida sadel och den fyller ut, så sadels sitter bra.

Så det stämmer inte på min häst och sadel iaf.

det är inte så svårt faktisk. dom flesta hästar är ju formade som ett A eller upponervänt U över ryggen. ju länger upp på den bågen sadeln kommer, ju smalare blir hästen. bygger man då upp hästen med en tjock fårskinnspad så höjer man sadelläget, dvs sadeln kommer ligga där hästen är smalare.

du måste tänka att paden ligger PÅ hästen, inte I sadeln, då är det enklare att förstå.:)

Men när hela din vikt trycker ned sadeln (och paden) sedan då? Så det pressas ihop. Blir det inte större tryck så än med en passande sadel? Om än något mer fördelat än det skulle varit utan pad?

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 640
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka