Tillfällig lösning? *HJÄLP*

H

Hotandspicy06

Okai, nu är det såhär: Hoppsadeln (Stubben Latino) som vi köpte av sadelmakare glappar nu mer än någonsin. (spec. vid hoppning)
ponnyn är lite "gropig" fram så sadel tippar lite framåt vilket gör att den glappar bak. Sadelmakaren ska stoppa på sadeln fram men detta dröjer ett tag. Jag rider nu tillvardags med dressyr sadeln, men nu är det så att jag ska ut på första clearround tävlingen om 2 veckor. Sadel kommer antagligen inte vara fixad tills dess. Finns det några tillfälliga lösningar så sadeln slipper glappa?

Sv: Tillfällig lösning? *HJÄLP*

Lägg in en fårskinnspadd som fyller ut extra fram, till exempel Matten med inlägg fram! Det brukar funka super! ;)

Diana

Jo vi har testat det o det funkade ett tag. Men grejjen är den är bara där framme som det behövs, nu lyfts hela sadeln upp o glappar då ännu mer:crazy:

Nått annat tips?

Mattes Correction Pad där du själv kan stoppa i så mycket material du behöver, fram eller bak. Alt Kavalkades KavalTopVario som funkar på samma sätt. Superbra båda två!

Hur satt sadeln när du fick den utprovad?
Om en häst blir gropig fram så låter det mer som att sadeln var för smal när du fick den utprovad och att hästens muskler sedan hämmats att bredda sig.
För somsagt om man har passande sadel så brukar hästen bredda sig inte falla ur som det låter i ditt fall. Är du säker på att utprovaren är seriös, sadelns märke och modell kankse inte är rätt för din häst.

när jag väntade på min nya sadel hade jag 5 paddar under min sadel så den skulle ligga okej.

jag använde vanliga paddar. gelepadd och fårskin och imellan shabraket och fårskinnspadden hade jag flera benpaddar (stora tjocka varianterna) en stor över "hela" ryggen och en mindre som låg tvärsöver där fram......

hoppas du fattar men man får "padda upp"

Hur satt sadeln när du fick den utprovad?
Om en häst blir gropig fram så låter det mer som att sadeln var för smal när du fick den utprovad och att hästens muskler sedan hämmats att bredda sig.
För somsagt om man har passande sadel så brukar hästen bredda sig inte falla ur som det låter i ditt fall. Är du säker på att utprovaren är seriös, sadelns märke och modell kankse inte är rätt för din häst.

Sadeln sitter perfa annars, men nu så har stoppningen "satt sej" o sadelprovaren (som är otroligt seriös, är ordförande för hela sveriges sadelmakeri o är diplomerad o bla bla bla:p) sa till oss innan att stoppningen kunde packa åt sej efter ett tag när sadeln hade format sej... Hästen är av äldre sort(:p) och har alltid varit gropig fram det senaste åren, därför har vi haft problem med att hitta sadel..

Pollan: Blir det inte som att sitta på ett höghus med så mkt paddar:O
har gelpad o teddypadd + bandageunderlägg. Funkar det bra att padda upp med det?
Det blir inte obehagliga skarvar osså för hästen?
/PANIKSLAGEN fanny som nu kanske är tvungen att stryka sej från tävlingen:(:p

Mattes Correction Pad där du själv kan stoppa i så mycket material du behöver, fram eller bak. Alt Kavalkades KavalTopVario som funkar på samma sätt. Superbra båda två!

vart finns den att köpa/pris?
Låter som en bra lösning, men den är antagligen jätte dyr?:o

vart finns den att köpa/pris?
Låter som en bra lösning, men den är antagligen jätte dyr?:o

den kostar nog över 1000 kr...

nej man har ju shabrak eller så underst.

använde underst en gelepadd med hål i . (tryckfördelning)
sedan shabrak/polypad
sedan 2 sådannahära paddar http://equalityline.e-line.nu/e-line/images/prod250/07010070_1.jpg
jag la dem två som ett T om du tänker att överdelen på T ligger över manken.
sedan en fårskinnspadd
sedan sadlen.

nej det kändes inget konstigt. red och tävlade i höga klasser (140) och det funkade utmärkt ! (hästen hade inget obehag av det och skarvarna blir knappt märkbara under sadlen.) hästen hoppade bättre en någonsin :D haha

Om fallet är sådant så förstår jag, men det billigaste för dig är isåfall att använda en vanlig handuk som du viker och lägger i endast där hästen är gropig. Du viker den på längden, ju fler ggr du viker desto tjockare blir handuken bara att prova sig fram :idea:
Smart är oxå att ha en handuk som har någorlunda samma färg som shabraket så syns den inte så mycket.

Mattes säljer bl a Hästboden, en Correction pad kostar kring 1100-1200. Kavalkade köper man billigast på nätet från Tyskland. Tror jag köpte min för kring 800 kr.

Mattes har bra andrahandsvärde så en sån hade jag nog satsat på. Samtidigt är det skönt att ha en sån hemma för de gånger som hästen tappar lite muskler eller så. Då riskerar man inte lika mycket att rida med en illa passande sadel.

Tack för alla svaren. Känns som inte som jag har råd med en sån där uppstoppningsbar padd nu i juletid o allt (julklappar kostar:o:p)
Får prova att padda i nödfall men nu håller jag tummarna för att sadelmakaren inte har så dålig planering som hon brukar o kommer ut tid tid till tävlingen:bow:

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 193
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Utrustning Har ett bekymmer som jag inte vet huruvida det är ett stort problem eller ej. Köpte en ny häst. Fullblod 8år. Gick med SMAL passier...
Svar
12
· Visningar
2 313
Senast: MonteRose
·
E
Utrustning Någon som har nåt tips på nån padd man kan lägga under en sadel som är ngt smal i bommen men glappar bak. Det finns ju sånna kilpaddar...
Svar
17
· Visningar
1 493
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka