Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

Mustang

Trådstartare
Jo, precis så... Min 03:a hostar till ett par tre gånger i rad vid ansträngning. Om jag jobbar henne på volten i skritt händer ingenting, hur långt eller kort passet än är. Men oavsett intensitet så hostar hon till varje gång hon kommer upp i trav eller fattar galopp.. Hon springer inte och hostar hela tiden, utan enbart vid fattningarna och bara en gång...

Så om hon kommer upp i trav från skritt hostar hon ett par tre gånger, sen är det ok. Saktar jag då ned henne till skritt och plockar upp henne i trav igen hostar hon inte...

Eller om hon fattar galopp från skritt direkt hostar hon också, men också där bara en gång...

Så summa summarum är att hon hostar EN gång per arbetspass oavsett längd och ansträngning, men vid VARJE pass...

Under ryttare vet jag inte ännu, då vi enbart skrittar..

Så, finns det någon som inte är lika konfunderad som jag?!?

//Mustang
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

Min häst kan göra sådär till och från, ibland på ridbanan ibland när vi rider i skogen. Alltid just efter skritt till trav och bara en eller två gånger. Han hostar aldrig i boxen eller annars. Vad jag förstår är det normalt, och inget att oroa sig för. I vårt fall iallafall. Min häst är helt frisk för övrigt och detta har han gjort sedan han var 4 år, han är 6 år idag.
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

Har du tagit det med någon "kunnig", eller har du inte sett någon tappad kapacitet, och därav dragit slutsatsen inget att oroa sig för?

(Har skrivit om texten tre gånger nu, men lyckas ändå inte få bort den dryga undertonen, som är obefintlig.. Förklarar mig såhär istället.. Hoppas du tar det för vad det är... ;) )
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

Jag har en valack som är 17 år, har haft honom sen han var 3. Han har i alla år jag har haft honom hostat varje gång han tar dom första travstegen i början på ridpasset. Ett eller två host, inget mer. Han har aldrig haft några problem med andningsvägar eller annat. Jag ser det som att hästen klarar luftvägarna innan ansträngning. Ungefär som en människa harklar sig innan hon börjar prata. Tror inte det är något att bry sig om.
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

hej ja sköter en 3 årig hingst har just kommit upp på ryggen hans ja har skött om honom sen han var ett halvt år han e inkörd o. han hostar nångång då jag arbetar med honom och det va en stund sen senast då hostar han några gånger i början men de e bra i slutet med honom

så min egen lilla söta häst som lärde sig att hosta för då fick han skritta så varenda gång jag red hostade han och då min stora syster red mådde han fint för han måste jobba fasten han hostat nångång i början

men vitlök hjälper oftast mot hosta :banana:
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

Hej har en 02 a som hostar 2-3 ggr varje gång vid första travstegen men sen är det bra.Skönt att höra att andra också gör så,det kanske inte är ngt att oroa sig för .:)
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

Har en fjording som hostat till när man börjar trava första gången på varje pass. Hon började nu under vår/sommaren hosta nån mer gång även i hagen. Ringde ATG och de sa att det inte är bra när hästen hostar och ville att vi skulle komma in för en kolla. Sagt å gjort det gjorde vi. De gjode endoskop (slang ner i halsen) för att titta. Där fanns mycket slem så vi åkte hem med mediciner och nu är hon hostfri 3 veckor senare.

Men man ska alltid gå på magkänslan. Vad man själv tror.
Tyvärr så känner jag nog så att jag missat endel saker med hästarna som gör att jag nu ringer för minsta lilla i stället, men men.

Lycka till!!
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

Jaha....

Kliniken i fredags, endoskopin visade att hon har motsvarigheten till människans luftrörskatarr (kommer inte nu ihåg namnet)... Så nu blir det lösdrift...

Veterinären påstod att hon inte har någon nedsatt prestationsförmåga av det, och om jag slängde ut henne på lösdrift så blir hon inte sämre än vad hon är idag, men att hon kan bli bättre..

För mig känns det så konstigt, vi har jättebra stallrutiner, stort JÄTTE-ventilerat stall, sopar inte när dom står inne, det är jag som mockar och jag är über-noga, så ingen ammoniak heller... Hon har bara stått på box i 8 mån, innan gick hon också på lösdrift..

Men så är det, ingen ide att gräva ned sig... Skulle hon bli värre om några år kunde man sätta henne på kortison, men har veterinären rätt, så ska det ju inte behövas..

Min lilla flicka...
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

Ja med veterinär. Men min häst hostar sällan, dock händer det.

Hoppas din häst mår bättre, skönt att ni fick hjälp!!
 
Senast ändrad:
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

VARNING till alla er som tror att "det är säkert normalt". Den häst som jag var medryttare på i flera år och numera äger betedde sig just så - host bara en gång per pass, vid första igångsättningen i trav, sedan inget mer. Dock samma sak varje pass.

När den dåvarande ägare efter flera år (när hästen också började verka flåsig vid ansträngning, men fortfarande inte hostade mer än tidigare) såg till att veterinären faktiskt gick ner i luftrören och kollade så konstaterades bronkit/luftrörskatarr (precis som i Mustangs fall ovan). Slem i luftrören alltså, inte så mycket i lungorna tack och lov. Behandling med Ventipulmin och bort med så mycket damm som möjligt: byte från hö till hösilage, från spån till torv, etc.

Nu när han står i ett nytt stall och är tillbaka på hö igen (jag chansade eftersom han nu får gå ute hela dagarna till skillnad mot förut då han knappt kom ut alls) så har problemen tyvärr återkommit. :( Ny Ventipulmin-kur och efter betet blir det hösilage igen!
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

Första tecknet på kronisk bronkit är just att hästen hostar till i början av ansträngning. Viftas dock ofta bort av djurägaren som inte ser det som ett problem långt senare.

Så, vill man undvika framtida problem med en kronisk hosthäst bör man kolla en häst direkt med endoskopi om den hostar vid igångsättningar. Då VET man, och slipper 'tro' och riskera att betala ett dyrt pris för det senare..
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

Men om de som min häst bara gör det typ 2 ggr av 5 enbart i ridhuset och aldrig någonsin någon annanstans? Kan det bero på ridhusunderlaget/klimatet då?
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

Mitrolle skrev:
Men om de som min häst bara gör det typ 2 ggr av 5 enbart i ridhuset och aldrig någonsin någon annanstans? Kan det bero på ridhusunderlaget/klimatet då?

Det är högst troligt att det är ridhuset som är för dammigt och triggar hostan. Man bör dock vara uppmärksam ändå, för det kan vara så att din häst hostar just för den är extra känslig i sina luftvägar, t ex av tidigare luftvägsproblem etc. Men även fullt friska hästar kan hosta i dammiga ridhus. Men om t ex inte 'alla andra' hästar gör det också, så ökar risken att din är extra känslig, och då är det dags att börja mota olle i grind och ge den en så dammfri miljö som det är praktiskt möjligt där du står.

Och rid inte i ridhuset om den hostar där, vattna det eller liknande innan då.
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

De har saltat o vattnat ridhuset och jag rider där så extremt sällan att jag tror inte det är någon fara. Hon hostar aldrig annars, utom nån enstaka gång då hon dragit på sig en fökylning.
Hon har vad jag vet aldrig haft luftrörsproblem.
 
Sv: Tillfällig hosta vid ansträngning av unghäst

oj då måste fråga en sak min foderhäst hostar också dom första travstegen sen inge mera...han är 15år och har haft hjärtmuskelinflamation för några år sedan kan det leva kvar och spöka??:S...vet ej om han hostade så innan han kom till mig...och han hostar överallt i skogen på banan....en gång skrittade jag i 1h och skulle sedan travca på en grusväg ....då hostade han också:S
det spelar liksom ingen roll hur mkt man skrittar fram hostan är där och naggar endå...
 

Liknande trådar

Hästvård Min 15-åring har senaste veckorna hostat till en eller ett par gånger i början av ridpassen. Oftast när man saktar av till skritt efter...
Svar
13
· Visningar
4 139
Senast: akleja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 440
Senast: Liten
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp