Tillfällig diet UTAN stråfoder, är det möjligt?

cela

Trådstartare
Kort bakgrund: 6 årig ridhäst med djupa tandköttsfickor pga foderinpackningar. Korrigeras/rensas etc regelbundet på klinik/veterinärbesök/egenvård sedan något år tillbaka. Tyvärr ingen större förbättring. Nu satt på strikt "gräsdiet" under sommaren, dvs inget hö. Nya rtg-plåtar skall tas efter sommaren för ny kontroll av käkbenet.
Hästen tränas utan problem, håller hull.
MEN, fickorna måste läkas för att han ska ha någon framtid.
Min undran är om det, för att komma ifrån inpackningarna, är öht möjligt att fodra ENBART med uppblött Luzernpellets + betfor under ca 14 dagar? Jag förstår ju självklart att, även om det är möjligt, inte är bra för hästen. Men om alternativet är att det inte läker och jag måste ta bort honom??

Sv: Tillfällig diet UTAN stråfoder, är det möjligt?

Det finns äldre hästar som inte längre kan tugga ordentligt som klarar sig på just lusernpellets o betfor.
// Linda

lusernpellets uppblött är samma sak som ett väldigt bra grovfoder, det är ju finhackat strö som pressats ihop till pellets. Kan med andra ord inte bli bättre, även om det blir väldigt dyrt att enkom fodra med detta.

Men hur blir det med tuggtiden? Jag skulle ju behöva ge det såpass uppblött att inget kan fastna i fickor o mellan tänder, det blir ju inte mkt att tugga då liksom.Och hur många kg kan man ge per dygn egentligen? Min häst har i vanliga fall i det närmaste fri tillgång på hö, vilket blir ca 14 kg/ dygn.
Jag ser inte det här som någon varaktig lösning utan möjligtvis som en chans att få fickorna att läka ihop.

Tuggtiden får ju komma i bakgrunden i sådana här specialfall. Det är ju inget att välja på om hästen ska överleva vad jag förstår?

Vad gäller hur mycket du ska ge honom så får du ju räkna ut vad han äter vanligtvis för att hålla hull. Alltså hur mycket energi och protein som ditt hö ger honom och sedan ge lika mycket energi och protein fast i lucern och betfor istället. Betfor och lucern räknas som grovfoder så där finns det ingen maxgräns för hur mycket man kan ge per dygn.

Det låter verkligen inte roligt. Hoppas att den strikta gräsdieten kan göra att fickorna läker så att du slipper ge enbart lucern och betfor för givetvis så känns det inte bra när tuggbehovet inte blir tillgodosett. Hoppas att han får läka så att du får ha glädje av och med honom i många år till.

Tack för svar! Nä det är igen rolig situation och jag hoppas såklart att det ska hjälpa m gräset under sommaren. När betesperioden är slut (Augusti ut) ska han direkt till klinik för kontroll/rensning/plåtar. Om veterinär då tror att det är värt ett försök med tillfällig diet på Luzern/betfor så vill jag prova det. Det kan ju vara så att fickorna börjat läkas under sommaren men fortfarande ej är bra, kör jag då på med hö direkt så har jag ju snart förstört allt igen....

Mitt arabsto (19 år) fick en spark över käken när hon var i väg på betäckning och fick en käkfraktur och en mindre fissur.

Detta var nu ungefär fyra veckor sedan och det är bara nu sista veckan som hon lyckats att pilla i sig lite gräs. Innan detta fick hon enbart lucern pellets, olja och betfor.

Detta är ett sto som alltid varit i tunnaste laget och svårt att hålla i hull. Jag har nu fodrat henne fyra till sex gånger om dagen och däremellan har hon varit utan foder. Givetvis är det inte optimalt men i vissa fall så har man ju ingen annan möjlighet och för mitt sto var det ju en frågan om överlevnad precis som med din häst.

Så ja jag tror att du kan hålla din häst på enbart lucern och betfor i några veckor och då hoppas att fickorna läker och att han sedan kan börja äta mer normalt.

Min häst fastnade i stallinredningen och bröt av sig käken. Då åt han bara lucerngröt i några månader och är nu frisk.

Tack för svar! Nä det är igen rolig situation och jag hoppas såklart att det ska hjälpa m gräset under sommaren. När betesperioden är slut (Augusti ut) ska han direkt till klinik för kontroll/rensning/plåtar. Om veterinär då tror att det är värt ett försök med tillfällig diet på Luzern/betfor så vill jag prova det. Det kan ju vara så att fickorna börjat läkas under sommaren men fortfarande ej är bra, kör jag då på med hö direkt så har jag ju snart förstört allt igen....
Det blir inte bättre sålänge den inte har balans i sitt tuggande.

Blir trött på "hästtandläkare" som bara behandlar symptomet istället för att korrigera orsaken!!! Bettfel. Den trycker då ner mat... oavsett mat, hela tiden= läker ej.

min hästs djupa fickor läkte fort sen det korrigerats.

en sak till med bettfel.
om hästen har ett för snett bett halva livet så kommer livslängden på tänderna att förkortas. Dvs den tuggar bara på halva tandraderna o får äta soppa till slut.

tänk sen att alltid gå med tandköttsvärk... vid varje tugga så går kanterna ner i tandköttet- trevligt liv för ett gräsätande djur.

Senast ändrad:

Man kanske kan köra höet igenom en kompostkvarn och sedan blötlägga det innan fodring.
Kan fungera när fickorna läkt eller?

Man kanske kan köra höet igenom en kompostkvarn och sedan blötlägga det innan fodring.
Kan fungera när fickorna läkt eller?
Problemet är ju att problemet;) kvarstår.

har hört många som åker o rensar fickorna om o om igen utan förbättring. Jag accepterade inte det!

här även TS

Korrigeras/rensas etc regelbundet på klinik/veterinärbesök/egenvård sedan något år tillbaka. Tyvärr ingen större förbättring
Sålänge kanterna av tuggtänderna går ner i tandköttet kommer hästen att bli tunnare o tunnare för soppkost är inget som de klarar sig på- om man oxå vill rida på den... som har ont i munnen hela tiden.

Efter att min blivit stabil i käkarna.. nu menar jag direkt efter hemkomst så åt den på ett helt annat sätt o den sjukt svårfödda blev lättfödd.

Vi efterlyser den tandteknikern just nu med ljus o lykta för nu har problemet börjat igen.

Senast ändrad:

Problemet är ju att problemet;) kvarstår.

har hört många som åker o rensar fickorna om o om igen utan förbättring. Jag accepterade inte det!

här även TS

Sålänge kanterna av tuggtänderna går ner i tandköttet kommer hästen att bli tunnare o tunnare för soppkost är inget som de klarar sig på- om man oxå vill rida på den... som har ont i munnen hela tiden.

Efter att min blivit stabil i käkarna.. nu menar jag direkt efter hemkomst så åt den på ett helt annat sätt o den sjukt svårfödda blev lättfödd.

Vi efterlyser den tandteknikern just nu med ljus o lykta för nu har problemet börjat igen.

Självklart behandlas inte bara själva symtomen, det viktiga är ju att korrigera själva felet som är orsaken till problemet!:)
Vad menar du med "så länge kanterna av tuggtänderna går ner i tandköttet"?

Hmmmm...
vad får din sina fickor av.. menar du?

Det är ju överkäkens tänder som trycker ner maten i tandköttet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka