Tillfälligt ge vitaminer?

majola

Trådstartare
Är det farligt eller dumt att ge vitamintillskott tillfälligt? Jag funderade på en "julklapp" till medryttarhästen (ja, jag har insikt i hans foderstat) men vet inte om jag har lust/råd att fortsätta att köpa när de är slut.

Tankarna går främst mot selen som jag vet fattas i hans foderstat. Var det A&D som kunde behöva fyllas på efter nyår? Han har väldigt grönt hö.

Har ni tips på en lämplig produkt i acceptabel prisklass?
 
Oftast behövs bara vitaminer ges vid specifika tillfällen.

När det gäller pris är "Basic" billigast (finns på Granngården), men smakar urk på burk...
 
Min helt ovetenskapliga åsikt är denna;
Bättre lite då och då än ingenting alls. (selen är väll ingen vitamin dock? Det är väll en mineral eller?)

Extra vitaminer får de flesta kusar lite då och då. Min får det nu tex. Eftersom jag köpt en påse morötter som jag ger i foderet och som godis. Inga mängder med ändå.
 
Nu ska vi inte vara petiga... Selen är...något som fattas i foderstaten.

Tack för era svar båda två!
 
Om man ger vitaminer året runt så är det ju fel i foderstaten anser jag. Vitaminer ger jag tillfälligt vid foderbyte (B-vitamin) och ibland om hästen är lös i magen.

Tycker det är bättre att du köper ägaren en bok om utfodring istället och en stor säck morötter till hästen!

/M
 
Nja, vissa hästar kan ju behöva ett visst vitamintillskott året om. Min förra lånehäst t.ex har i alla år haft selen/e-vitaminbrist, och det är ju inte läge att börja köpa in dyra specialkraftfoder för att täcka behovet, då är det ju billigare och smidigare (och bättre för magen) att köpa vitaminer och ge.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 237
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 368
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 169
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag behöver råd från er som har stor kunskap när det gäller foder. Bakgrund: I somras fick jag en ny inackordering som var mycket...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 195
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp