Tillbehör i stallet

Vimeddjur

Trådstartare
Hej jag ska skriva en artikel där jag listar de redskap och tillbehör som finns i ett stall. Som nybörjare kan det vara svårt att veta vad allt heter. Man kanske inte vill låta okunnig och fråga vad t.e.x en halsring är. Därför undrar jag om ni vill hjälpa mig och nämna lite olika saker som man använder i stallet och kring hästarna.
Tack på förhand :)

Hej jag ska skriva en artikel där jag listar de redskap och tillbehör som finns i ett stall. Som nybörjare kan det vara svårt att veta vad allt heter. Man kanske inte vill låta okunnig och fråga vad t.e.x en halsring är. Därför undrar jag om ni vill hjälpa mig och nämna lite olika saker som man använder i stallet och kring hästarna.
Tack på förhand :)

I vilket sammanhang är artikeln? Menar du redskap för stallarbete eller menar du också utrustning till hästen?

I första hand tänkte jag på utrustning till hästen men även stallredskap. Tex. när man kommer som medryttare för första gången kan det vara bra att känna till vad det viktigaste heter.

De är ju jättemycket och kan variera en hel del på olika ställen. Jag tror du gör det lättast för dig själv att kolla i en bok på biblioteket så du kan välja vilka grejer du vill ha med som är relevant för just din artikel. Vissa hästar har väääldig mycket grejer och i vissa stall finns minst lika mycket grejer till skötsel av hästen, mockning osv.

Eller titta igenom en katalog, Hööks finns på nätet till exempel. Annars kanske ett tips kan vara att utgå från det som använd mest, de flesta använder till exempel inte en tömkörningsgjord dagligen eller en hovtång.

I första hand tänkte jag på utrustning till hästen men även stallredskap. Tex. när man kommer som medryttare för första gången kan det vara bra att känna till vad det viktigaste heter.

Fast man hoppar ju inte på en medryttarhäst det första man gör när man ska börja rida. Då är det oftast ridskolan och där får man ändå lära sig allteftersom.

Men i vilket fall, titta som @Cilva säger i kataloger för hästsport. Googla på Hööks, Horze och Börjes Tingsryd webshop. Det blir ju mycket lättare att titta på bilder också än att vi försöker beskriva redskapet/utrustningen ifråga :)

Tycker det var ett bra förslag att kolla i en katalog. Men ändå, har lite tråkigt såhär för mello, så:
Ryktborstar, kan va svårt att hålla ordning på de olika namnen o vad de används till. Till exempel rotviska, piggborste, huvudborste, hovborste, hovkrats, mankam, ryktborste, skrapa. Sen finns ju grimma o grimskaft. Många nybörjare säget ju gärna antingen grimma till allt på huvudet eller träns till allt :) ridutrustningen som sadel, schabrak, träns, tyglar, olika benskydd. Kanske olika typer av täcken? Vintertäcke, övergångstäcke, regntäcke, stalltäcke...
Ryttarens utrustning, ska det också va med? Till exempel chaps är väl inte så lätt att kunna, och shortchaps, och även sporrar o olika spön och så?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 467
Senast: Bee
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama