Tillbakaflyttad mer än en vecka på tidigt VUL

B

bebis2010

Jag gjorde ett VUL i vecka 7 i måndags men enligt läkaren var jag bara i v 5. Jag har koll på när jag hade min ägglossning så jag borde inte räknat fel. Men har läst en del om att vissa embryon utvecklas långsammare i början eller att ägget helt enkelt tar lite extra tid på sig att fästa.

Är det någon här som varit med om detta och hur gick det sen?

Sv: Tillbakaflyttad mer än en vecka på tidigt VUL

Det är vanligt att man blir flyttad och du kan bli flyttade igen vid rutin-ultraljudet sedan, det är normalt och således inget att oroa sig över :)

Trots att man har koll på ägglossningen? Känns konstigt, men hoppas ju såklart på det bästa.

Det verkar inte vara ovanligt att man blir flyttat även om man haft koll på ägglossningen. Sen kommer ju bebisen när den vill ändå :)

Jag kommer nog få göra ett VUL nästa vecka, i slutet av v. 6. Vad kunde dom se på ditt ultraljud?

Nä man hoppas ju på det, att allt är helt okej ändå. Man kunde se en hinnsäck som motsvarade början av vecka 6 (5+1). Ska tillbaka om 1,5 vecka och se om det har växt något.

Vilken dag i graviditeten ska du göra ditt?

Mitt första barn:
BF enligt senaste mens 22/10 blev flyttad till 28/10 på rutin UL. Han kom ut 22/10.
Andra barnet:
BF 4/1, har koll på när hon gjordes, då vi bara hade oskyddat samlag 1 gång! blev flyttad till 12/1 på rutin UL. Hon kom 2/1.

Jag var på mitt första VUL akut och blev daterad till 7+2, vilket skulle inneburit att befruktning skulle ha skett många dagar efter senaste gången vi hade sex. 8 dagar senare blev det daterat till 8+5 och 14 dagar senare till 11+0. Vi börjar med andra ord närma oss det datum JAG tror att bebben blev till. Jag antar att det kan vara svårt att datera i början då det verkar som om embryona växer olika fort. Nu ska jag på tidigt UL på tisdag och då får vi se hur den har vuxit då.

Jag tror man ska lita mest på det UL som görs i vecka 18-20 då det utförst flest sådana och det statistiska underlaget för "normal" storlek på fostret borde vara störst.

Lycka till
/Milschen

Då kanske man inte ska lita på rutin-UL heller då? Ojoj, vad ska man då tro på?
/ Milschen

Knapplån.

Det verkar väldigt vanligt att göra tidiga vaginala ultraljud.
Jag undrar, till vilken nytta?
Eller finns det några speciella orsaker till att man BEHÖVER det
såsom IVF, sjukdom hos mamman eller dylikt?

Nej du kan inte lita helt på rul, vanligen kommer bebis mellan v.38 - v.42 :)

Enligt min egen uträkning kommer jag vara i slutet av v. 6 (5+6), jag har också bra koll på när min ägglossning var så vi får se om det stämmer.

_saga_ Här görs VUL på alla, för att utesluta utomhavandeskap. Men här görs mänger med undersökningar hela tiden, tex så gör man ultraljud nästan varje gång man besöker mödravården (4 ul är obligatoriska).

Men oj! Här är det ett som gäller i stockholm, och det är rutinultraljudet i vecka 17-20, om man inte vill göra KUB/NUPP som är frivilligt.

Nu kanske inte ni i tråden är sådana, men det verkar inte ovanligt att man "lurar" sig till ett vul bara för att lugna ner sig själv i tidig graviditet.

För min del har det blivit 3 st VUL pga blödningar och smärta till och från sedan 20 december.
Normalt sett gör man inga här där jag bor. Du kan få göra ett tidigt UL i vecka 11-13 då de tränar på NUPP-tester, men det är valfritt och erbjuds inte alla.
/ Milschen

Datumet man får fram är nog mer för barnmorskan ska veta på ett ungefär hur gammalt barnet i magen är. Om det kanske kommer för tidigt eller om det ska göras en igångsättning. De räcker ju med 1mm hit eller dit så får man fram olika datum. Men vid rutin UL BRUKAR alla foster vara ungefär lika stora.

Vad är ett VUL och vad ser man då?

Är det inte tidigt att gå på kontroll redan vid vecka 6-7?

Jag ska på min första kontroll den 3/3 och jag är i vecka 7+1 idag. Kanske det varrierar beroende på vart man bor?

Jag hade koll på min ägglossning med hjälp av ägglossningstest. Vet alltså exakt vilket datum vi sexade och jag hade ägglossning. Enligt det hade jag BF 28/5. Men, på RUL blev jag framflyttad till 5/6. Detta förklarade hon som utförde RUL hade att göra med hur lång tid det tog för ägget att fästa i livmodern. Vissa ägg flyter tydligen omkring lite längre än andra... Det är bara tiden som kan bevisa om jag ska lita på att ÄL eller RUL. Om exakt fyra månader vet jag :)

VUL är ett vaginalt ultraljud.
Man ser inte så mycket, men om hjärtat har börjat slå så kan man se det och man kan se om det överhuvudtaget är ngt.

Jag tror det varierar mkt beroende på vart man bor. Där jag bodde med första barnet (i Sverige) var jag först på ett hälsosamtal i v.8-9, då pratade vi bara och jag kunde ställa frågor. I v.12 var inskrivningen och då togs det prover och sånt.

Nu bor jag inte i Sverige längre så det är lite dumt att jämföra mig med er i Sverige. (nu lyckades kanske en del lista ut vem jag är, men var snälla och avslöja det inte).

VUL= vaginalt ultraljud.
Det används väl innan man kan se nåt genom buken??

Vid en tidig graviditet kan man se hinnsäcken, och det är inte säkert man kan se nåt foster om man gör ett sånt tidigt VUL som vecka 6-7.

Jag gjorde ett i vecka 7 pga misstänkt utomkveds och då såg man bara hinnsäcken och inget foster eller hjärta..

Vad för kontroll ska du på, inskrivning hos BM??
I stockholm görs som regel inga VUL om man inte har särskilda skäl, jag bor själv i stockholm och är gravid i v 29.

Ja precis det är inskrivningen vi ska på den 3/3.

Kan man känna sej gravid men ändå inte vara det(om man fått positivt resultat på grav.test)? Då måste man väl blöda eller nått, eller kan det bara ligga där inne och dö och inte komma ut av sej själv?

Hörde från en tjej i stallet vars kompis varit på UL runt v.20 och då var bebisen död. Kan man inte känna det, eller att kroppen slutar producera hormonerna man har när man är gravid?

*usch jag är så rädd för att det ska gå fel någonstans och det känns som en evighet innan man får se någon bebis*

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 054
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar