Tillbaka på ruta ett...

S

skurtan

Var på kliniken med pållan i tisdags, o nu är hon tillbaka i sjukhagen..

Bakgrundsinfo: Har haft mitt nu 15åriga sto i 5 år, har hoppat upp till 1.20 med lite placeringar. Har i lite omgångar inte tränat o tävlat så intesivt men i höstas bytte jag tränare o fick tillbaka lusten att tävla! Hade under höst o vår lite placc i 1.10 o startade i våras 1.20 igen, ramlade dock av på andra hindret för att hon stannade. Tänkte inte mer på det då utan på tävlingen efter red jag 1.10 o det gick super.

I maj anmälde jag mig till 1.20 igen men vi stannade ut oss på 3:e hindret. Tyckte inte att hon kändes riktigt som vanligt, hon brukar alltid ta tag i hindrena men icke denna gång. Hade tidigare på dagen gått 1.10 felfritt, och känts som vanligt. Kändes inte halt eller varm eller annorlunda annars utan hade bara en aning om att något var fel.
Senare i veckan på ett markarbetspass stod en studsserie uppställd och jag hoppade igenom den några gånger och när jag sen saktade av till trav kändes hon ojämn, inte så att det var nån solklar hälta utan snarare en markering.

Bokade tid på klinik där det visade sig att hon har artros i höger framknä. Hon var då inte halt på gången och reagerade inte nämnvärt på böjprov utan mest vid longering, därför röntgen. Det fanns en viss risk för att det skulle vara gaffelbandet, men eftersom knät hade såna förändringar så behandlades det med cortison och jag fick en tid för återbesök.

På åb var hon mycket bättre, och jag fick ett schema för igångsättning. Efter att ha följt det till punkt o pricka så hoppade jag även på utsatt datum o höjd, men nu härom veckan kändes det inte alls bra. Fick en ny kliniktid o denna gång var hon halt redan utan böjprov, och mycket stark reaktion vid böjningen. Tog ett UL för att kolla gaffelbandet, men det såg bara bra ut!

Nu är hon återigen behandlad med cortison samt metacam i 8 dagar. ÅB om 2 veckor.

Tycker att det är så himla tråkigt att hon blivit så mycket sämre, vet inte alls varför:(

Finns det någon annan vars häst har artros som blivit bra? Känns som sagt inte som om det e positivt att hon är så pass mycket sämre redan.. Funderar på att betäcka henne i vår om hon inte håller, men jag vill ju att hon ska bli bra!!

Ber om ursäkt för att det blev så långt, vet inte riktigt vart jag vill med denna tråd, mest skriva av mig bara..

Sv: Tillbaka på ruta ett...

En atros är väl så vitt jag vet kronisk ? Atros går således inte att läka och få det att försvinna. Visst, man kan lindra symtomen med behandling...men gå bort kommer det inte att göra. Du kanske ska ställa om dig ang denna häst. Tänkte på hopning/tävling mm.

Jag har ungefär samma historia med mitt ena sto, hon är nu avställd helt och ska enbart gå till avel/promenadridning.

Vet du hur din häst hade det innan? Är hon riden på rätt sätt?

När det gäller mitt sto har vet. konstaterat att hennes skada beror på felridning, hon har burit alldeles för mycket på framknäna och dessutom hoppats mycket (mestadels innan jag köpte henne då hon redan hade galliga knän).

-Det Du kan göra är att träna hästen att bära sig på rätt sätt, fördela vikten över på bakbenen.
-Hoppa inte henne mer än nödvändigt, helst inte alls...
-Nu vet jag inte om det hjälper din häst, men BoTs knäskydd hjälper min.
-Ingen övervikt!

Men framförallt handlar det om att hästen ska jobba på rätt sätt. Sen får du inte ha så bråttom med igångsättning efter behandling om det ska hålla...

Du har helt rätt i att artros är kroniskt! Det som hon blivit halt av är inflammationen i leden orsakat av artrosen.. Men vet ju inte om hon kommer få fler inflammationer eller inte, beroende på hur hon rids.
Har inte tänkt att tävla henne, beroende på vad som sägs på åb, den första vet jag hade trodde att de skulle gå att träna o tävla måttligt, med kommentaren att 1.10/1.20 inte är så högt... Att hon sen inte är purung är inte till någon fördel heller..

Jag vet inte hur hon är riden innan jag köpte henne, vet att hon har gått turridning och lite lättare dressyr innan jag köpte henne. Året innan jag fick hem henne var hon knappt riden alls, de kunde inte fånga henne i hagen:crazy:
Kan erkänna att jag inte red henne i den mest fördelaktiga formen i början, men tycker att den varit bra nu sista 3.5-4 åren..
Första vet sa att en del hästar fick artros pga av felridning, en del kunde få det ändå.... Ska kolla vad den nya vet säger om hoppning efter en titt på plåtarna, annars blir de inget av den varan. Hon är som tur var inte överviktig, utan snarare åt andra hållet ibland. Va bra att BoT hjälper på din häst, ska testa de! Tack för tipsen!!

Glömde skriva:

- Hitta en bra hovslagare som kan sko henne som hon behövs. Min bör ex. ha korta tår för bättre överrullning, kanske samma för din? Har hört att vissa blir hjälpta av ringskor.

artros kan väl inte försvinna ? var en häst på ridskolan där jag hade min häst som fick det, hon vilade i flera månader och sattes sedan igång fast hon inte gick helt rent ( på vets inrådan) var till och med halt i hagen :crazy: skulle ha kunnat hållt typ 1 år på ridskolan men sen skulle hon vara helt slut, är iaf bort skickad nu.

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 321
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka