Tillåtet sälja kuperade hundar i Sverige?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 9 587
J

Jeeves

Hur ligger det till med det här egentligen? Såg annonser i veckan på amstaffs med kuperade ÖRON, och svansar förmodligen, över ett halvår gamla och som säljs med europass (:confused:). Samma annonsör säljer också yorkie och Chihuahua, tror de sistnämnda också hade europass men är inte helt hundra.

Är detta lagligt? Att sälja öronkuperade hundar i Sverige alltså? Gäller förbudet bara att det inte får utföras i Sverige eller? Snacka om dubbelmoral i så fall:cool:

Sv: Tillåtet sälja kuperade hundar i Sverige?

Jodå, det får säljas kuperade hundar till, och i, Sverige. Det är olagligt att utföra en kupering i vårt land, men vi får köpa in färdigkuperade hundar från länder där det är tillåtet att göras.

Hundar födda efter 2008-01-01 får inte tävlas eller ställas ut om dom är kuperade. Hundar födda före detta datum får visas kuperade. Hundar som är födda efter 1:a januari i år, får finnas i Sverige kuperade, användas i avel etc men inte tävlas med.

Amstaffar kuperar man inte svansarna på för övrigt, enbart vid olyckor då. Finns någon uppfödare i Polen som tar svansarna på sina om valpköparen vill det, men det är bara öronen som "ska" kuperas på dom.

Ok, men då rör det sig endast om att folk tycker att det är "snyggt" med t ex kuperade öron då? Eftersom de inte kan användas till utställning el liknande om de är födda efter jan 2008. Kan det verkligen vara ngn mening att sprida dessa hundar i Sverige - om vi nu bestämt att kupering av hundar inte är tillåtet p g a att man anser att djuren utsätts för onödigt lidande? För det är väl anledningen till att man har förbjudit det?

Men jag tror att det är ganska få som väljer att importera hundar, med alla de extrakostnader det innebär, bara för att få en "snygg =kuperad" hund att visa upp i kopplet.
De som importerar väljer, gissar jag, främst att importera just för att de söker nya linjer och då har hittat något passande utom Sverige.
Sen finns ofta möjligheten att välja att få dessa valpar okuperade, om man hinner begära det i tid vill säga.

Kan det verkligen vara ngn mening att sprida dessa hundar i Sverige - om vi nu bestämt att kupering av hundar inte är tillåtet p g a att man anser att djuren utsätts för onödigt lidande? För det är väl anledningen till att man har förbjudit det?

Menar du att man skulle totaltstoppa all import av kuperade hundar?

Givetvis är det tillåtet att importera en kuperad hund och att äga och avla på den, men att ställa ut går ju som halvdåligt..

Anledningen att man tar in hundar från utlandet är oftast för att få in nya, intressanta linjer i sin avel.

Ja, faktiskt tycker jag det. Om man stiftar lagar för att värna djuren så tycker jag att det är en otrolig dubbelmoral att tillåta handel med djur som utsatts för den behandling vi själva inte befattar oss med. Jag tycker att det är osmakligt.

Det är dock så att fler och fler länder/uppfödare avstår kupering inom ett fleral raser, vilket är positivt.

Anledningen till detta är till stor del för att det finns länder som sverige, där det är förbud mot att ställa kuperade hundar!

Och det tycker jag är en väldigt positiv utveckling, hoppas den sprider sig än mer:)

Ja, faktiskt tycker jag det. Om man stiftar lagar för att värna djuren så tycker jag att det är en otrolig dubbelmoral att tillåta handel med djur som utsatts för den behandling vi själva inte befattar oss med. Jag tycker att det är osmakligt.

Min första tanke var att det var att ta i lite. Men när jag funderar på det är det egentligen ingen dum idé. Det är ju bra att utvecklingen mot kuperade hundar sprider sig, men att hjälpa den på traven så det går snabbare kan ju inte vara helt fel.
Ska man köpa valp utifrån idag kan man ju "beställa" dem okuperade.

Ja, jag hoppas fler gör så. Det kan ju faktiskt ha rätt stor genomslagskraft om många länder och dess valpköpare gör så. Det blir ju ett bra stöd för den lag vi redan har i Sverige.

Då lånar jag tråden lite, då jag kan noll om kupering, så undrar jag varför det verkar vara många som inte gillar det, lider hunden utav det?

Kan som sagt noll, och jag själv föredrar okuperat!

Då lånar jag tråden lite, då jag kan noll om kupering, så undrar jag varför det verkar vara många som inte gillar det, lider hunden utav det?

Kan som sagt noll, och jag själv föredrar okuperat!

Det är klart att hunden lider av det ingreppet det innebär att bli kuperad.

Förr kuperades ofta svansar genom ett band som drogs åt lite mer för varje dag tills svansen dog och föll av, hur smärtsamt måste inte det vara:(

Förr kuperades ofta svansar genom ett band som drogs åt lite mer för varje dag tills svansen dog och föll av, hur smärtsamt måste inte det vara:(

Vad jag har hört så klippte man av svansen när de föddes.

Jodå, det får säljas kuperade hundar till, och i, Sverige. Det är olagligt att utföra en kupering i vårt land, men vi får köpa in färdigkuperade hundar från länder där det är tillåtet att göras.

Hundar födda efter 2008-01-01 får inte tävlas eller ställas ut om dom är kuperade. Hundar födda före detta datum får visas kuperade. Hundar som är födda efter 1:a januari i år, får finnas i Sverige kuperade, användas i avel etc men inte tävlas med.

Amstaffar kuperar man inte svansarna på för övrigt, enbart vid olyckor då. Finns någon uppfödare i Polen som tar svansarna på sina om valpköparen vill det, men det är bara öronen som "ska" kuperas på dom.

Jag lånar ditt svar då detta var väldigt bra, men jag vill lägga till lite (och jag vet inte om det fortfarande är så). När jag läste på om detta -06 så får man inte tävla med importerad hund som är fallen efter svenskreggad tik, men om jag importerar en hund efter afrikanska linjer så är detta ok att tävla med och ta priser på.

Det känns bra att det hela går framåt. Man sa alltid förr att valparna inte känner något, men det sa man om andra sidan angående mänsklig omskärelse på 8e dygnet också :crazy:

Manga "pro-kupering" manniskor sager att valparna inte lider och att de inte annu "kanner smarta", da svanskarna klipps (eller binds med band) vid 3-4 dagars alder. Bedovning anvands oftast inte. Pratade med en veterinarassistant om detta (hon hade varit med om en kupering) och hon sa att valpen utan tvekan kanner det, den pep valdigt hogt av smarta.

Måste bara säga ÄNTLIGEN blir lite :crazy: när man ser kuperade hundar på utställning och ofta vinner dom eftersom de får ett helt annat uttryck, med kuperade öron och svans än den som har sina öron och svansar kvar.

Tur man inte har en ras så man gör så med :D

Den varianten förbjöds i sverige långt innan kupering förbjöds!
PL

KL

Vill också lägga till en annan viktig detalj i det här med kupering av svansar och öron, förutom det viktiga skälet att inte åsamka djur smärta i onödan, och det är att man även "kuperar" hundens naturliga förmåga att kommunicera. BÅDE svans och öron är en stor del i hundens "talförmåga".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka