Tillåtet med Våld när hästen gör fel!

Humelibumlan

Trådstartare
Flera trådar tar upp frågan om man får slå hästen när den gör fel och i självförsvar...
Jag undrar lite när ni anser hästen "gör fel" och när det är självförsvar?

Gör hästen fel om den kickar åt mig när jag tvättar ett sår och därmed gör den illa?
Gör den fel om den vissar missbehag och hugger mot mig när jag masserar där den har ont?
Gör den fel om jag ge order om vänster galopp och den fattar höger istället?

Tror fel i mångas ögon är när hästen inte förstår vad jag menar, eller talar om vad den menar med det hästen kan tala om det med- Kroppen..

Har 2 helt olika hästar
Lisa- Älskar smek, kel, borsta, stå på gången, köras, ridas, när man sitter i boxen på en halm bal och dricker kaffe när hon äter..
Hon är ambitös och vill vara tilllags.. Förstår hon inte vad jag säger och menar- blir hon nästan ett nervvrak! Och gör alla konster och trix hon kan för att vara tillags..
Det finns inget ont i henne alls... men vissa punkter på kroppen uppskattar hon inte att man rör... då kan hon bitas!

Humlan- Avskyr allt Lisa älskar utom att träna..
Hon visar tydligt ogillande om jag "gör fel".. och kan hugga, sparka och t o m attackera om det inte passar..
men det är ju hennes sätt att visa att jag gör fel!
Hennes gränser är tydliga och överträder man dem, så gör man det på egen risk... däremot är hon aldrig direkt lömsk, utan hon talar tydligt om att man inte är välkommen i hagen/boxen, att hon inte uppskattar att bli pillad på.. osv..

när är det rätt att med våld tala om att dessa hästar gjort fel?

Självförsvar är för mig att en häst attackerar, då slår jag inte tillbaka jag tar mig ur skottlinjen snabbt..

Sen finns det ju klara fall där ändamålet helgar medlen.. Att ta till våld 1 gång och därmed har hästen förstått och gör inte om samma "dumhet"...
Som hästen gladeligen kliver rakt över mig i jakt på havrehinken i min hand... Hinken i huvudet och hästen har fattat! :angel:

Senast ändrad:
Sv: Tillåtet med Våld när hästen gör fel!

Jag hade väldiga problem med mitt sto när jag köpte henne. Hon var helt enkelt ett monster. Hon var helt ohanterad och förstod helt enkelt inte människospråk varpå hon var med mig som med sina hästkompisar och hon hade gett sig den på att bestämma över mig. Jag erkänner rakt av att jag pucklade till henne ordentligt både en och två gånger i dessa fall:
när hon sparkade mig eller vände runt i hage eller box för att hota mig, när hon kom framrusande och högg efter mig, när hon klev eller rusade rakt över mig. Jag stod helt enkelt kvar och visade att det var fan inte lönt. Det har varit en lång väg med nu är vi överens och jag litar på henne och hon på mig. Kan knappt tro det när den hästen kommer springade och gnäggar åt mig när jag ropar på henne. :love:

Sen tycker jag inte att man kan bli arg och slå hästen om man tvättar ett sår och den höter med bakbenen, om den råkar fatta fel galopp eller om den blir rädd för något. Det är för mig bagateller, sånt får man räkna med...

Humelibumlan skrev:
Gör hästen fel om den kickar åt mig när jag tvättar ett sår och därmed gör den illa?
Inte enligt mig, i det läget ska man prata lugnande
Humelibumlan skrev:
Gör den fel om den vissar missbehag och hugger mot mig när jag masserar där den har ont? :
Inte här heller, man kan inte begära att de ska förstå att vi gör det för deras eget bästa
Humelibumlan skrev:
Gör den fel om jag ge order om vänster galopp och den fattar höger istället? :
Ja, om den förstår skillnaden, men i detta fallet hade jag inte korrigerat med våld, absolut inte

Humelibumlan skrev:
Självförsvar är för mig att en häst attackerar, då slår jag inte tillbaka jag tar mig ur skottlinjen snabbt..:
beror på i vilket läge, min 4 års hingst har gjort 2 attacker på mig som jag har botat med våld tillbaka, en gång bet han mig i bröstet så det gick hål, då satte jag knäet i bogen så han backade. Han har försökt bita efter det, men man ser ju när de hotar, och då hotar jag tillbaka vilket gör att han slutar, han testar helt enkelt om jag är tuff nog..

En gång ställde han sig på två ben när jag skulle utfodra och landade med frambenet på min axel. Då fick han sig oxå en rejäl smäll och jag tvingade honom att backa. Efter den gången, så har jag som rutin att han ska backa och ställa sig vid krubban innan han får mat, och det funkar.

Summa summarum jag gjort av de gånger jag behövt bruka våld är, att vid rätt tillfälle och med rätt uppföljning, kan det ibland vara befogat, och ge rätt resultat

Tror vi har lite samma filosofi..

Hästar är ju (precis som du redan skrivit men ändå :) ) individer och har man en häst som inte gillar att bli kelad med så är det ju bara att acceptera och låta bli att kela..man kan ju inte bruka våld och tvång för att ha en häst som är spänd och rädd när man ska klappa o klia..

Däremot anser jag att min häst aldrig får kicka eller göra utfall mot mig, måste jag göra rent ett sår el dylikt så kan jag acceptera att min häst visar sitt missnöje genom att spänna sig, blänga på mig och rycka till när jag "pillar" men aldrig en spark, då slår jag faktiskt tillbaka, och med slå vill jag poängtera att jag inte är våldsam mot min häst, jag daskar tillbaks helt enkelt. Lyfter hon bara på benet o hotar brukar jag säga till med skarp röst, oftast räcker det.

Vi som människor kan ju aldrig förklara med ord att
"lilla hjärtat, jag vet att det gör ont när jag gör rent såret men jag gör det för din skull"
utan vi måste se till att hästen har sådan respekt för oss att den inte går så långt som att kicka och bita..

På precis samma sätt måste vi ha sådan respekt för hästen att vi låter den häst som inte trivs med det slippa onödigt kel.

Och vid direkta farligheter, som att rusa ut ur boxen i samma sekund som jag öppnar den och liknande respektlösa saker bestraffas från min sida med en arg och hög röst och en smäll, som sagt, man brukar bara behöva markera ordentligt en gång.

Rättvis och bestämd men snäll, så tycker jag man ska vara :)

Rättvis och bestämd men snäll, så tycker jag man ska vara :)[/QUOTE]

Där slog du huvudet på spiken! Kunde inte sagt det bättre själv! :bow: :bow:

Däremot anser jag att min häst aldrig får kicka eller göra utfall mot mig, måste jag göra rent ett sår el dylikt så kan jag acceptera att min häst visar sitt missnöje genom att spänna sig, blänga på mig och rycka till när jag "pillar" men aldrig en spark, då slår jag faktiskt tillbaka, och med slå vill jag poängtera att jag inte är våldsam mot min häst, jag daskar tillbaks helt enkelt. Lyfter hon bara på benet o hotar brukar jag säga till med skarp röst, oftast räcker det.
Lite spin off kommer här.. :)
Vi talar ju om att hantera hästen på så naturligt vis som möjligt..
Och vi talar även ofta om hur hästar beter sig mot varandra!

I går stod jag och kliade min 3-månaders fölunge Doris och hon började i sin tur klia sin Mor (Lisa, väldigt bra mamma) på ett ömtåligt ställe...
Lisa markerade genom att "vifta" till med ett bakben 1 gång mot fölet.. Inte hårt, inte för att träffa, bara 1 markering!
Fölet fattade direkt!
Detta är ju komunikation mellan sto och föl, närmare kärleksband mellan hästar kan man ju inte komma..

Som sagt! Spin off...

Humelibumlan skrev:
Lite spin off kommer här.. :)
Vi talar ju om att hantera hästen på så naturligt vis som möjligt..
Och vi talar även ofta om hur hästar beter sig mot varandra!

I går stod jag och kliade min 3-månaders fölunge Doris och hon började i sin tur klia sin Mor (Lisa, väldigt bra mamma) på ett ömtåligt ställe...
Lisa markerade genom att "vifta" till med ett bakben 1 gång mot fölet.. Inte hårt, inte för att träffa, bara 1 markering!
Fölet fattade direkt!
Detta är ju komunikation mellan sto och föl, närmare kärleksband mellan hästar kan man ju inte komma..

Som sagt! Spin off...

Man lär sig otroligt mycket av hur hästartna är mot varandra i hagen!
Jättekul att betrakta dom när någon konflikt uppstår och hur dom hanterar det.

Det vi som hästmänniskor försöker uppnå är ju att att vara den ranghöga "hästen" :smirk: knepig formulering kanske men jag är säker på att ni förstår vad jag försöker säga ;)

Hästarna är ju aldrig direkt rädd för sin ranghöge ledare, däremot är dom rädd för reaktionen när dom vet att dom gör ngt fel, dvs inkräktar på "deras space" försöker knipa åt sig mat före osv..
Den ranghöges reaktion är ju ofta, i våra ögon, våldsam..
Samma sak med föl o deras mammor..

Åhh vad svårt det är att förklara sig någorlunda kortfattat så här, menar att vi ska vara ranghöga och för att vara det krävs ibland ett vist mått av "våld" utan att man nånsin får misshandla sin häst, tex att slå när dom inte förstår att dom gjort något fel..

Jaja..jag svammlar nu, jag vet :) men jag tror jag har förklarat hyfsat vad jag menar :bump:

Mimmi81 skrev:
Man lär sig otroligt mycket av hur hästartna är mot varandra i hagen!
Jättekul att betrakta dom när någon konflikt uppstår och hur dom hanterar det.

Det vi som hästmänniskor försöker uppnå är ju att att vara den ranghöga "hästen" :smirk: knepig formulering kanske men jag är säker på att ni förstår vad jag försöker säga ;)

Hästarna är ju aldrig direkt rädd för sin ranghöge ledare, däremot är dom rädd för reaktionen när dom vet att dom gör ngt fel, dvs inkräktar på "deras space" försöker knipa åt sig mat före osv..
Den ranghöges reaktion är ju ofta, i våra ögon, våldsam..
Samma sak med föl o deras mammor..

Åhh vad svårt det är att förklara sig någorlunda kortfattat så här, menar att vi ska vara ranghöga och för att vara det krävs ibland ett vist mått av "våld" utan att man nånsin får misshandla sin häst, tex att slå när dom inte förstår att dom gjort något fel..

Jaja..jag svammlar nu, jag vet :) men jag tror jag har förklarat hyfsat vad jag menar :bump:

Det är superkul o lärorikt att spendera ett par dagar i en hage och flock..

Lisa är ranghög i vår hage, där det går 4 ston!
Lisa med sitt föl Doris, Humlan 4 år och Flingan 2-år..
Lisa bestämmer.. när någon kommer för nära, markerar hon genom att stryka öronen, går de inte gör hon ett utfall... går de fortfarande inte får de stryk och hon jagar iväg dem med bett och sparkar!
Hennes kroppsspråk är jätte lätt att läsa och hon är mycket tydligt i vad hon vill säga! Sen är det upp till de andra att lyda!

Lita så har jag själv i min hantering, jag är tydlig på vad jag vill..

Nu har jag inte läst igenom alla dessa trådar, men min första tanke var/är att: är inte vi människor mer civilicerade än att vi måste ta till våld?

Jag har en kille som går under smeknamnet "farbror huggtand" och jag kan ju säga att det är inte för inte han kallas så :crazy:

Men även om han hugger och surar så tjänar ju jag som människa inget på att slå honom? I hans fall så resulterar det bara i ett ännu mera fanatiskt huggande, som kan gå så långt som till regelrätt attack!

Nä, jag tycker att det är ganska självklart att man inte slår på våra djur (eller människor för den delen). Men i de flesta fall så beror det nog på okunskap, man vet helt enkelt inte hur problemet ska hanteras så man tar det som ligger närmast till hands...våld.
Så en ordentlig utbildning i bra hästhantering är ngt som alla hästmänniskor borde få!

De duktiga/kända hästhanterare jag träffat eller läst är alla överens om att när hästen attackerar så använder man det våld som behövs, i övriga fall har våld ingen plats.
Vi vill inte ha livsfarliga hästar som tror att det är ok att attackera människor, om man utan våld kan stoppa beteendet på ett tidigt stadium så är det förstås bäst.
Mycket av det här med absolut inget våld bottnar i okunskap om hästars naturliga beteende.
Hästen ser det så här: Om du inkräktar på mitt utrymme så sparkar eller biter jag( behöver inte vara särskilt hårt i första vändan)
PL

Senast ändrad:

Det du beskriver fungerar i de flesta fall och våld är det sista man ska ta till. Men det är skillnad på våld och "tuktning".

Jag är inte fullärd, lång ifrån, men jag har jobbat mycket med massa olika hästar. 8 år i travstall, 1 år galoppstall och har i princip alltid haft egen häst.

Med min 4 åriga hingst så försökte jag allt (han är bättre nu ska jag tillägga) jag blev så himla ledsen för att jag inte nådde fram och jag sökte hjälp och svar hos massa kunnigt folk i min omgivning men inget gav något direkt resultat. Återigen, det sista jag ville var att ta till någon form av våld.

Sen fick jag hjälp av en väldigt kunnig travtränare, som bedömde situationen objektivt vilket för mig inte var möjligt längre.

Det sista jag ville var att tukta honom, men det var det enda som hjälpte, rätt reaktion vid rätt tillfälle - omedelbart resultat.

Jag har låtit min morrhoppa få ett eget utrymme, nämligen hennes box. Jag gjorde en deal med henne när våra stora problem var över ( när jag kunde lasta, borsta, kratsa, leda och hämta utan att åka på storstryk av henne) och det var att boxen är hennes. Jag sadlar och borstar därför inte henne i boxen. Det enda jag gör är att täcker om på morgonen sen är boxen hennes. Ja, ger henne mat och vatten inne i boxen men det är hon enbart possitivt inställd till! :d Hon är skitsur när man går förbi men så länge hon inte biter så får hon sura hur mycket hon vill. De som såg henne före och efter Åska tror inte att det är samma häst. Från ett elakt nervsammanbrott till en cool och orädd tjej med aptit på livet.

smart sagt!Min favorithäst är ett 16årigt varmblod , och hon hatar att bli borstad etc.. hon kan bli sur bara man passerar hennes box , hon har troligen blivit misshandlad om man säger så av någon tidigare , det skulle aldrig falla mig in att slå henne!

Det är viktigt att veta när man skall nonchalera o när man skall reagera. Man får aldrig provocera fram en situation som man inte är helt säker på att man kan hantera.
O visst en sån häst måste få ha sin egen zon.
PL

Min häst är jättesur när man ska sadla, och det utav att hon är så känslig i huden. Jag tar det jätteförsiktigt och ser verkligen till att inte nypa henne.
Det kan ta flera minuter att spänna gjorden. Hon har blivit bättre och har börjat få sånt förtoende för mig, då hon lärt sig att numera så nyps det inte, så nu nöjer hon sig i regel med att lägga bak öronen och slår lite med huvudet, som för att påminna mig om att ta det försiktigt.
Visst får hon vara grinig, det är ju hennes sätt att visa att nått har varit obehagligt, men jag skulle aldrig tolerera att hon "ger sig på mig". Behövs det då så tar jag nog till "våld". Men hon har accepterat mig som hennes chef ,och kan naturligtvis visa mig vad hon inte gillar ,men jag visar ju henne vad jag inte gillar, och däremellan får jag henne att tro att vi kompromissar på ett sort vis. Oftast då till min fördel.

Nimbus skrev:
Nu har jag inte läst igenom alla dessa trådar, men min första tanke var/är att: är inte vi människor mer civilicerade än att vi måste ta till våld?

Jag har en kille som går under smeknamnet "farbror huggtand" och jag kan ju säga att det är inte för inte han kallas så :crazy:

Men även om han hugger och surar så tjänar ju jag som människa inget på att slå honom? I hans fall så resulterar det bara i ett ännu mera fanatiskt huggande, som kan gå så långt som till regelrätt attack!

Nä, jag tycker att det är ganska självklart att man inte slår på våra djur (eller människor för den delen). Men i de flesta fall så beror det nog på okunskap, man vet helt enkelt inte hur problemet ska hanteras så man tar det som ligger närmast till hands...våld.
Så en ordentlig utbildning i bra hästhantering är ngt som alla hästmänniskor borde få!

Frågan var NÄR våld är tillåtet...
Jag har oxå en Huggtand, som du säkert ser om du åtmindstonde läser början av denna tråden!
Hon är en häst som säkert många skulle villa uppfostra och klå upp...
Jag ställer frågan om när det är befogat med en smäll... och svarar- När hästen går över gränsen, trots att jag är tydlig i mina signaler och jag vet att hästen FÖRSTÅR...

:bow: :bow: jag är ju med i din fanclub så jag måste ju hänga på ;)

Skämt åsido, så känner jag oxå, jag väljer när jag kan ignorera, och när jag måste agera. Vill hästen vara ifred i boxen, det respekterar jag, men inte fan ska jag bli attackerad när jag kommer in med mat!

Men ett annat problem är ju, när/om man är kapabel att avgöra detta själv? Risken när man skriver att det faktiskt kan vara acceptabelt ibland, är ju att "fel" personer hänger på i teorin och använder detta som en ursäkt för sitt eget våldsutövande.. Jag känner att jag är kapabel att avgöra skillnaden, men är min granne det?

"De duktiga/kända hästhanterare jag träffat eller läst är alla överens om att när hästen attackerar så använder man det våld som behövs, i övriga fall har våld ingen plats."

Det var väl detta jag ville komma fram till e.g, men stressad och på väg på möte som jag var så skrev jag npg bara hälften av vad jag tänkte *sucka*

Det våld jag främst tänkte på var det "onödiga" våldet som uppstår då en människa har tappat greppet om en situation.

Känns lite som att vi alla kommit fram till i princip samma sak, att slå sin häst utan att först kunna läsa av vad som hästen egentligen reagerar på är naturligtvis inte ok.
Att däremot visa en "vild" häst att det är ok att springa över mig, attackera osv genom att inte reagera leder bara till en i värsta hand farlig häst...

Men precis som peter lundin skrev så försöker väl alla hästmänniskor med vett i huvudet lösa en konflikt innan den blir våldsam...
Men precis som du skrev finns det många som inte har vettet att skilja sitautionerna åt, dettta är bara att beklaga och att helt enkelt försöka gripa in och förklara när man ser det, om det går..tror inte det existerar många människor som slår sina hästar av illvilja, nog mer okunskap när det sker, det vanligaste onödiga våldet man ser tycker jag brukar vara när folk ska lasta ovilliga hästar, lider när jag ser långpiskor och linor komma fram...
Jaja, det är väl en annan tråd iofs...

hej om jag hade egna hästar skulle jag ha individuella scheman eller
journaler på varje häst hur dom ska skötas på bästa sätt,
och att boxen och spiltan är deras,att all skötsel och vård sker ute i stall gången med upp bundna hästar,när man ska göra något,att stallet hade fasta rutiner från morgon till kväll hur allting ska gå till
med tider och allt,hästarna måste ju få ställa krav, att få ha lugn och ro istallet på bestämda tider att man kanske lägger på täcken varje kväll på alla hästarna efter att man gjort allt,och att mockning sker när hästarna är ute i hagen på dagarna,,ut fodringen på tider,och allt enligt schema ,samt besöks tider oxå enligt överenskommelse,
att man stänger stallet i tid varje kväll tex 20-21ex för att få lugn och ro över natten ,hästar måste oxå få en miljö som är trygg och lugn,och att säkerheten följs noggrant ,att första fodringen sker 07-08 på morgonen,därefter ex visitation och utsläpp ihagen ,sedan kan stall personalen sköta stallet
medan hästarna är ute,dagligen,och därefter ska alla hästar få sin
omsorg och ridas köras,och att stallet är stängt över middags vilan ,
för att få ro istallet,då ska det vara släckt och tyst max en radio
på låg volym,gärna med öppna dörrar med avspärrning,ska man vara istallet måste man var lugn och tassa tyst för att inte störa,för jag tycker att mitt stall ska skötas minutiöst bra,som ett föredömme mot andra stall ,så länge jag är ansvarig för mina hästar och stallet bestämmer jag allt! då tummar inte jag på särskilt mycket ,mest för att mitt stall ska fungera bäst både praktiskt och mentalt och filosofiskt.
varför ska hästarna och andra stall djur ha det sämre änn jag i min bostad? jag skulle sträva efter det absolut bästa som fanns,för det får man igen flera gånger om ,med harmoniska hästar och alla djur på gården,både ekonomiskt och att man mår bra,och av hygieniska skäl
samt att med fasta rutiner går dagen mycket lättare.jag lovar att
alla djur mår bättre då! :bump: :banana: :love: :bump: :bow: :devil: :eek: :love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp