Tilläggsavgift för extra utsläpp...

L

Liostro

Har en ny inackordering i stallet med två hästar. In o utsläpp ingår i priset, med för mig känns det ganska självklart att alla hästar släpps ut samtidigt om det är jag som tar ut. Ägaren vill att dennes hästar ska stå inne längre på morgonen och äta frukost inne, våra äter ute. Jag har erbjudit mig att släppa ut hans ett par timmar senare men vill då ha en tilläggsavgift för detta, då det blir extrajobb för mig(jag är inte ute i stallet vid denna tiden annars).
Så till min fråga, vad kan vara rimligt i pris för att släppa ut två hästar en annan tid än den "ordinarie" i stallrutinerna.

Tacksam för era åsikter!

Sv: Tilläggsavgift för extra utsläpp...

Jag hade släppt ut när alla åker ut.. annars hade hon fått göra de själv eftersom jag jobbar.. Hade jag vatt hemma hade jag krävt en extra slant då de blir e dubbla jobbet ju...

500 kr i månaden per häst är väl rimligt. Det är drygt en hundralapp i veckan/häst, inte så mycket om du måste gå ut i stallet på en tid som du inte skulle ha varit där. Det är snällt av dig att försöka tillgodose dina kunders önskemål. Hoppas att ni kommer överens så att ni blir nöjda båda två.

Om du har berättat för din hyresgäst vilka förutsättningarna är i ditt stall så känns det som han får gilla läget.
Annars skulle jag nog som någon före redan sagt ta 500kr /månad per häst.
Hur gör du om flera i ditt stall vill ha ut på andra tider?
Funkar det rent praktiskt?

Tja, vi tar ut våra hästar relativt tidigt, 05:30-06:30. Detta för att vi tycker det passar våra hästars behov. Samtidigt kan jag ändå förstå om denne hästägare vill ha sina inne till 9-tiden, äben om jag absolut inte vill ha mina inne så länge. Jag jobbar hemifrån så jag skulle kunna gå ut till stallet, rent praktiskt mewn som sagt, det blir ju merjobb.Men får man en slant för det kan det ju vara värt. Tack för era svar! Mottager gärna fler:)

Det är väl flera saker som spelar in tycker jag.
Har du fler inackorderingar?
Släpps de ut samtidigt som era egna i så fall?
Går alla i samma hage?
De har ju olika foderstater och det kan ju kännas viktigt att de får äta sin mat i lugn och ro, utan att behöva konkurrera med andra hästar.
Det är ju tyvärr oftast så att det är svårt att få ut en vettig timpenning när det gäller hästjobb. I mitt stall betalade de som var uppstallade 150:- /månad för att få sin häst utsläppt (inkl täckesbyte) alla vardagar. Ändå var det vissa som tyckte att det var dyrt.
Men som några skrivit här, 500:-/månad och häst är väl rimligt kan jag tycka.

Det enklaste sättet är väl att mäta hur mycket extratid det går åt för dig. Sen får du väl fundera på vad du tycker är en rimlig timlön och det är väl bara du som kan avgöra det. Sen är det enkel matematik.

Mina vänner som fortfarande har häst betalar 10kr för varje extra tjänst varje dag alltså 10kr för täckesbyte 10kr för utsläpp 10kr för mocking 10kr för insläpp osv.

Mina vänner som fortfarande har häst betalar 10kr för varje extra tjänst varje dag alltså 10kr för täckesbyte 10kr för utsläpp 10kr för mocking 10kr för insläpp osv.

Det var billigt!

TS
Jag skulle nog ta i rejält med den extra avgiften, just för att det ska svida lite att gå ifrån ordinarie rutiner. Man vill ju inte uppmuntra en massa krångel, tänk om alla dina hyresgäster börjar tänka "men det var ju inte så farligt, så vill jag också ha".

Tja, vi tar ut våra hästar relativt tidigt, 05:30-06:30. Detta för att vi tycker det passar våra hästars behov. Samtidigt kan jag ändå förstå om denne hästägare vill ha sina inne till 9-tiden, äben om jag absolut inte vill ha mina inne så länge. Jag jobbar hemifrån så jag skulle kunna gå ut till stallet, rent praktiskt mewn som sagt, det blir ju merjobb.Men får man en slant för det kan det ju vara värt. Tack för era svar! Mottager gärna fler:)

Hur lång tid tar det för dig att ta dig till stallet och släppa ut dem?
Genom att behöva släppa ut innackorderingens hästar tar du från din jobb-tid.
Om du t.ex får ut 150 kr i timmen på ditt jobb, och det tar 30 minuter att släppa ut innackorderingens hästar tycker jag du ska kräva 75:--/gång eftersom du måste ta av din jobb-tid.
500:-/30dagar= ca 16,50:-/gång. Ifall det tar en halvtimme tjänar du ca 8:-/timmen på att släppa ut andras hästar, på tok för billigt tycker jag eftersom du istället hade kunnat jobbat den där halvtimmen och tjänat 75 kr.

Informerade du om utsläppet som skulle ingå i priset gällde klockan o5.30-06,30?

Eller att in och utsläpp ingår ?

Normalt så släpper man ju inte ut hästarna 05,30 så inhyrningen kan ju aldrig tagit för givet att den tiden gällde ?

Beroende på hur du informerade om det innan så är det frågan om du kan ta betalt ?

Mia

Normalt, vad är det? När jag hade utsläpp kom dom ut den tiden och alla tyckte det var bra för annars hade dom stått inne tre timmar till.

Normalt, vad är det? När jag hade utsläpp kom dom ut den tiden och alla tyckte det var bra för annars hade dom stått inne tre timmar till.

*Normalt översättning * ! Är när övervägande hästmänniskor släpper ut sina hästar på morgonen ?

Om du nu vill märka ord !! Frågan är Vad inhyrningen blev informerad om när den tog stalplatsen ? Nöjd ?

Det är väll det som är relevant i frågan ?

Ja jag släppte också ut mina hästar tidigt på mornarna men inte 5,30 ,det gör nog inte övervägande hästfolk ?

Jag skulle vara 81% snäll idag men tyvärr kom nog de resterande 19% i testet på Facebook fram nu ....:o

Mia

Folk har ju olika uppfattning om vad som är tidigt, men att släppa ut 05:30 tycker jag är ganska normalt. Tänk att den som sköter utsläppet kanske ska vara på jobbet kl. 07:00 t.ex och ska man hinna duscha och resa till jobbet så hamnar man nog lätt vid den tiden.

Under sommaren ingår inte utsläpp och fodringar i vårt stall under viss tid under sommaren (när ridskolehästarna är på bete och det är mindre personal). I somras erbjöd de oss dock att köpa till morgonfodring och utsläpp vissa vardagar för 20kr/dag (tror jag). Men då fanns ju personalen ändå tillgänglig på anläggningen och behövde inte ta tid från någon helt annan sysselsättning.

Bara som ett prisexempel.

32 kr per dag för att ta ut två hästar tycker jag låter väldigt billigt i och med att det är extrajobb, och tid du tar från ditt arbete.
Skillnad om det är något man gör i samband med de övriga utsläppen, men nu börjar det ju när du reser dig från din arbetsplats, tar på stövlarna osv, hur lång tid tar det allt som allt?

Ta ordentligt betalt, eller också får dom komma och ta ut själv (och INGET avdrag från hyran för det, tjänsten ingår och vill dom inte nyttja den, så....).

Lotta

Det beror som sagt hur ditt liv ser ut i övrigt...
Hur lång tid tar det att avbryta det du håller på med, klä om. gå till stallet och släppa ut, gå in, klä om, komma igång med jobbet?

Sen är det bara att räkna och se hur mycket du tycker att det är värt. Och föreslå det för ägaren. Sen får du se hur denne ställer sig till det!

Din tid är värd så mycket som du tycker!

Man måste ju betänka att du blir ju också bunden att vara hemma den tiden. Eller det är du kanske iallafall ? Blir du bunden att vara hemma av bara den anledningen att du ska släppa ut, är det värt det då öht ??? Annars låter väl 500 kr/häst och månad bra.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 210
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 912
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar