Tillägg till unghäst?

S

super mario

Rent hypotetiskt- om man gjort analys på höet och det är bra värden= man behöver bara tillägga selen, hur är det med unghästar då? Behöver inte de extra tillskott ändå eftersom de växer, sätter muskler vid inridning och träning mm?

Sv: Tillägg till unghäst?

Unghästar har ett högre proteinbehov än vuxna hästar.
Idealet är att man har ett grovfoder som täcker även unghästarnas behov... :D

ok, så ett "normalt" bra hö för vuxna hästar är för dåligt proteinmässigt för en unghäst? Vad för proteinvärde på hö måste en unghäst ha?

Det är olika proteinkvot beroende på i vilken ålder de är (antal månader)! Vill du bara ge hö måste det alltså innehålla protein i förhållande till MJ enligt nedanstående kvoter!
Enligt boken Hästens näringsbehov (g smb rp/MJ):
0-3 månader kvot 13
3-6 månader 9,5
6-12 månader 7,0
12-18 månader 6,5
Efter 18 månaders ålder är det samma kvot som för andra hästar 6,0.

Energibehovet hos en växande häst är större än hos en vuxen häst, det finns tabeller att titta på i Hästens Näringsbehov.

Sen säger veterinär Arne Lindholm så här om utfodring av unghästar:
Det ska vara FLOCK på lösdrift, och gärna aktivera dem, särskilt vintertid!
Bara grovfoder ger unghästen energibrist och då rör de sig inte.
Blir bukig med smal rygg. De står bara och äter för att få i sig energi.
Kraftfoder måste till för initiativ till rörelse! (OBS! Även om det är bra proteinhalt och fina värden i grovfodret)

Nu tror jag att han avser vintern mellan föl och ettåring just här, men det borde vara viktigt att de orkar röra sig sedan också!

Senast ändrad:

Det gäller inte bara unghästar på lösdrift utan alla hästar på lösdrift. Är den fel utformad och man inte tränar hästen på annat sätt så rör de sig för lite. Är väl ett av de få problemen med lösdrift som finns för hästen.

Det bästa är om du mailar en foderrådgivare på Krafft och ber dem att hjälpa dig med en riktig foderstat. Har själv använt dem till min unghäst och det har funkat jätte bra.

Det bästa är om du mailar en foderrådgivare på Krafft och ber dem att hjälpa dig med en riktig foderstat. Har själv använt dem till min unghäst och det har funkat jätte bra.
Det går alldeles utmärkt att klara sig utan krafft foderrådgivare... ;)
Har man en höanalys och man vet hästens behov så kan man räkna själv, utan större problem. Och man slipper en märkesbunden rådgivare som vill sälja av sitt eget foder... :angel:

Kloka ord.... :bow::bow::bow:

Sen jag lärde mig räkna foderstater har jag en helt annan syn på det här med färdigfoder och mineraltillskott. :smirk:

ok, känns tryggt med en foderrådgivare som kan men jag har också tänkt på att de vill ju sälja "sitt" foder. Jag har aldrig räknat på foderstater så jag är jättedålig därför tänkte jag göra allt rätt när jag skaffar häst igen! Ska lära mig hur man gör och ev ringa rådgivare eller fråga på Buke när jag inte förstår. Förhoppningsvis är man lite äldre och klokare denna gången man skaffar häst!:idea:

De som läser hästvård får lära sig räkna, jag lärde mig grunderna av en kompis och sen har jag använt datorn till att räkna kvoter och så. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
799
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur