Till växt perioder på 1 åring?

Angelique

Trådstartare
hej
Vi köpte en 1 åring för några månader och hon va verkligen tunn när hon kom såg ut som ett staket hade även väldigt dålig hov kvalitet (bärrandsröta i alla 4) ovaccinerad och inte avmaskad.
Hon fick ett sår på VF för några veckor sedan som vart lite äckligt och infekterat och hade även temp. Kontaktade Vet fick utskrivet metacam och penicillin.

Nu är hon ute på bete och har börjat växa så det knakar säkert flera cm på höjden och har säkert en riktigt trevlig växt värk då hon ligger ner väldigt mycket i hagen.
Nu till frågan brukar de ha förhöjd temp när de växer så mycket eller kan det ha att göra med såret som hon fick tidigare som inte är riktigt läkt?
vad tror ni?
Hon hade en temp på 38,8 igår men verkar allmänt pigg och glad..
Såret som e väldigt litet nu har jag tvätta och lindat om när hon går på bete för att de inte ska sätta sig flugor och annat skit där i och såret i sig själv ser bra ut inte svullen eller så..

Har ju en 2 åring oxå hon har ju oxå haft till växt perioder men det e ju egen uppfödning så hon har på nått sätt växt lite mera jämt eftersom hon varit mer eller mindre " rulltig" från första början till skillnad från detta sto som kan jämföras med en pinne..

Har både metacam och peniccilin kvar som jag kunde använda enligt vet om det är så att svullnad och temp på såret inte skulle gå ner .. men på nått vis så upplever jag inte att denna temp har att göra med såret och att ge dem medicin som inte behövs känns ju lite dumt..:confused::confused:

Sv: Till växt perioder på 1 åring?

Jag skulle inte oroa mig för såret om det ser fint ut i övrigt, tempen kan ju vara en höjning på grund av att hon går ute i solen också. Har du gett henne en kur pencillin är det säkert ingen fara. Mina unghästar har nog haft lite förhöjd temp under växtperioderna så det är nog vanligt det också.

Kanske lite off-topic men vi har också köpt in unghästar både ett och tvååring som visade det sig hade dålig hovkvalité samt började växa otroligt ojämt och mkt efter de fick tillgång till näringsriktig foderstat.
Ettåringen klarade sig bra efter ett recept från hovis, men tvååringen fick vi ta bort hon växte alldeles snett och fick upprepade problem med si-leden och muskulatur i både bakben och bakdel, och hade rejält ont. Fick också febertoppar. Då hade hon inte ens börjat träna:grin:

Kanske lite off-topic men vi har också köpt in unghästar både ett och tvååring som visade det sig hade dålig hovkvalité samt började växa otroligt ojämt och mkt efter de fick tillgång till näringsriktig foderstat.
Ettåringen klarade sig bra efter ett recept från hovis, men tvååringen fick vi ta bort hon växte alldeles snett och fick upprepade problem med si-leden och muskulatur i både bakben och bakdel, och hade rejält ont. Fick också febertoppar. Då hade hon inte ens börjat träna:grin:

Ajdå det lät ju inte så bra.. :(

hej
Vi köpte en 1 åring för några månader och hon va verkligen tunn när hon kom såg ut som ett staket hade även väldigt dålig hov kvalitet (bärrandsröta i alla 4) ovaccinerad och inte avmaskad.

Jag måste fråga för jag är uppriktigt nyfiken. Varför köpte ni en ettåring i så dåligt skick när det nästan skänks bort hyggligt stammade, i stort sett korrekta och väl uppfödda ettåringar?

Jag måste fråga för jag är uppriktigt nyfiken. Varför köpte ni en ettåring i så dåligt skick när det nästan skänks bort hyggligt stammade, i stort sett korrekta och väl uppfödda ettåringar?

Sånt där funderar jag också på! Varför i hela friden betala pengar till en människa som inte ser till att hästarna håller hull?

för att de vi " köpte" hästen av är våra bekanta och va och tittade på hästen när den va bara några månader gammal och när hästen väl kom hem till oss va allt en stor besvikelse de slutade med att hästen vart gratis för oss att typ ta över men det har verkligen inte varit gratis med all kostnader som Vet, hovslagare, material, mask prover o.sv.

Hade vi vetat om detta dåliga skick hade vi inte tagit hem henne men det känndes som det ända rätta att göra endå då jag tyckte synd om hästen och tyckte att hon förtjänade en chans.

Hade hon gått tillbaka till ägaren så hade de inte tagit tag i hennes problem för de visade sig att de verkar inte ha den blekaste aning om hur man sköter hästar vilket jag trodde..

Ibland lär man sig sin läxa..
I vårt fall kostade det oss en massa pengar, men också lärdom;) man är så dum som inte är mer kritisk, en typisk grej att göra när man träffar prat glada"likasinnade" och lämnar hjärnan hemma...:o
Vi fick en ordentlig avhyvling av vår veterinär(med all rätt) hur vi kunde köpa två hästar utan att hon fick besiktiga dem, men till vårt försvar så var vi väldigt naiva och det var inget som "syntes" på dem då hullet var okej och hästarna var pigga och glada "på ytan" det medgav hon.

"Ettåringen" sålde vi vidare efter en del omständigheter och hon har nu gått både godkänt premie och kval... hade hon knappast gjort om hon inte kommit därifrån.

Ibland lär man sig sin läxa..
I vårt fall kostade det oss en massa pengar, men också lärdom;) man är så dum som inte är mer kritisk, en typisk grej att göra när man träffar prat glada"likasinnade" och lämnar hjärnan hemma...:o
Vi fick en ordentlig avhyvling av vår veterinär(med all rätt) hur vi kunde köpa två hästar utan att hon fick besiktiga dem, men till vårt försvar så var vi väldigt naiva och det var inget som "syntes" på dem då hullet var okej och hästarna var pigga och glada "på ytan" det medgav hon.

"Ettåringen" sålde vi vidare efter en del omständigheter och hon har nu gått både godkänt premie och kval... hade hon knappast gjort om hon inte kommit därifrån.

jo vi har fått lagt ner en hel del pengar, tid och frustration då jag känner att jag vill göra allt i min makt för att denna tös ska få de bästa förutsättningarna.
Nu har vi dock fått bukt då de dåliga hovarna och hon börjar se ut som en häst igen.. tempade idag och då hade hon 37,9 så att de känns som om de börjar bli lite bättre nu.

Har bestämt mig för att betäcka vårat sto nästa år igen då det känns som ett lite mera säkert kort då kan man va med och styra och ställa från början.
Då det känns lite som jag brännde fingrarna nu när jag trodde att det va en seriös uppfödare en en person som jag trodde jag kunde lite på då jag kännt dem i över 4 år nu. :(:crazy::mad:

som sagt jag har lärt mig den hårda vägen

Liknande trådar

Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 684
Senast: sajelka
·
Avel vet inte om denna tråd ligger rätt - men tyckte de passade här! För ca 3 månader sedan skickade vi iväg vår åring på bete. I början...
Svar
13
· Visningar
1 853
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama