Till er stallägare!

LaMaya

Trådstartare
Jag måste ha råd om hur ni skulle vilja att era inhyrda sa en sån här sak till er.
Vill inte att det ska tolkas fel eller att jag lägger fram det helt fel så man blir sur.

Är så här att hon som äger stallet jag står i pratade med mig för ca 2 månader sen om att min 4 åring bör byta hage till sommaren.
Och det var pg. att dem han just då gick med skulle gå på magert bete och dem i den andra hagen skulle gå på kraftigare.
Eftersom han växer och ska stå en del tänkte jag att det blir bra.

Men nu har ett problem uppstått.
En av tjejerna i min nuvarade hage vill att våra ska gå på magert-magert bete för hennes D-ponny blir smällfet!
Blev så pass irriterat med tjat att dem drog ny tråd i hagen så den blev jätte liten, det gick så långt att jag sa till att jag ville öppna upp.
Vilket hon som äger stallet sa ja till utan diskussion.

Nu är det bara den att hagen har knappt något bete alls och bredvid står 2 jätte fina hagar.
Jag ska nu alltså än en gång ta diskussion med stallägaren om att jag vill byta hagar på dem eftersom jag tycker sommarbete är sommarbete.
Dem går alltså i mycket finare hagar på hösten och våren. :crazy:
Hur ska man lägga fram det snyggast när man redan varit på och tjatat om att öppna upp och nu det här?

Dem hästarna han går med lovade hon skulle gå på kraftigt bete, vilket var anledningen till att jag bytte.
Hennes två spelar ingen roll men den andra tjejen kommer kräva mindre bete.
Om inte så kommer hon vilja byta och det kommer innebära ett stort helvete i stallet då hennes häst inte är snäll någonstans.
Men jag känner ändå som så att när man betalar 2 750:- varje månad, även på sommarbetet,
så ska man väll få något för det också, även på sommaren.
Min häst kommer falla ur ännu mer om vi inte byter och eftersom jag ska resa bort i 2,5 vecka kommer jag inte kunna mata på honom.

Känns som jag är egotrippad men jag tycker ändå jag har rätt att få byta på dem.
Hur ska man göra annars?

Så ni som äger egna stall med inhyrda, hur skulle ni vilja att era inhyrda skulle lagt fram en sån här sak till er?

Sv: Till er stallägare!

Nu är inte jag stallägare men är inhyst.

Det trodde jag nästan att varenda hästmänniska hade varmt om hjärtat att "sommarbete är sommarbete" för en häst. Klart hästarna ska gå på gräs på sommaren, framför allt om de växer och behöver det.
Är det bara 2 hästar i ditt stall? Förstod aldrig riktigt varför din bara går med en fet häst? Om det finns fler måste de väl ändå ha ordentliga beten (spc med tanke på stallhyran :eek:) och det kanske finns någon mer häst än din som behöver mycket mat.

Och hade inte stalägaren sgat till dig innan att din häst skulle få byta hage till en kraftigare?

Den personen som nu har en ponny som lätt blir fet kan väl ha sin häst i en hage med magert bete och ni andra sätter era hästar på "vanligt" bete!? En person ska ju inte få styra vad andra bör göra. Om hennes häst är stökig så får den väl gå själv.

Finns det nu 2 fina beteshagar där så bör väl dom som kan gå och äta där få göra det. Jag skulle inte som stallägare se något problem med det, betalar mina hyresgäster för att kunna få ha bete så ska dom ju ha det åxå.

Om det var jag som var stallägare i detta fall så skulle det räcka med att berätta hur det ligger till, att betet är i stort sett slut och att man önskar få komma till någon av dom andra hagarna. :) Hon var ju sedan tidigare införstådd om att du behövde ett kraftigare bete eftersom hon upplyste dig om att din häst borde byta "Grupp" när dom andra pållarna skulle ha ett magert bete.

Kicki :)

2750:-??????????? Vad ingår i de priset? ....:confused:

Den personen som nu har en ponny som lätt blir fet kan väl ha sin häst i en hage med magert bete och ni andra sätter era hästar på "vanligt" bete!? En person ska ju inte få styra vad andra bör göra.

:bow::bow:precis vad jag tänkte säga. Fattar inte problemet, smällfeta ponnyn ska förstås gå på magert, varför ska det påverkar de andra som ska gå på riktigt bete?

Säg som det är. Att du är ledsen att behöva krångla men anser att din häst behöver bättre bete än vad han erbjuds nu. Lägg fram förslaget att tex få en sån hösthage du pratar om och kanste ta med en av hennes hästar som sällskap.

Jag tror inte att ngn eg skulle tycka att det var konstigt. Försök att fatta dig lagom kort först och om stallägaren undrar mer eller säger emot kan du ju ta upp resterande argument som tex att du ändå betalar en hel del för betet.

2750:-??????????? Vad ingår i de priset? ....:confused:

Mockning varje dag, foder (Hö, krosshavre, minerlarer, saltsten avmaskningsmedel osv.)
ut och insläpp alla dagar, ridhus, ridbana, stora hagar, av och på med täcke.
Jaa, typ rubb och stubb, behöver nästan endast bara åka ut och rida och borsta. :D

Nej, det är sammanlagt 12 hästar.
Han går nu med 3 andra hästar varav 2 av dem är stallägarens egna
och hon bryr sig inte angående hur mkt mat hennes får.

4 av hästarna kan han inte gå med då det är ston,
de andra 4 är de här tävlingmänniskornas hästar som min bytte ifrån.

Och hade inte stalägaren sgat till dig innan att din häst skulle få byta hage till en kraftigare?

Joo, det är just därför jag vill få det sagt.
Men det känns som jag kommer, vad ska man säga, låta irriterad över det..
Han kunde ju lika gärna gått kvar känns det som. :crazy:

Den personen som nu har en ponny som lätt blir fet kan väl ha sin häst i en hage med magert bete och ni andra sätter era hästar på "vanligt" bete!? En person ska ju inte få styra vad andra bör göra. Om hennes häst är stökig så får den väl gå själv.

Finns det nu 2 fina beteshagar där så bör väl dom som kan gå och äta där få göra det. Jag skulle inte som stallägare se något problem med det, betalar mina hyresgäster för att kunna få ha bete så ska dom ju ha det åxå.

Om det var jag som var stallägare i detta fall så skulle det räcka med att berätta hur det ligger till, att betet är i stort sett slut och att man önskar få komma till någon av dom andra hagarna. :) Hon var ju sedan tidigare införstådd om att du behövde ett kraftigare bete eftersom hon upplyste dig om att din häst borde byta "Grupp" när dom andra pållarna skulle ha ett magert bete.

Felet är den att jag gjort bort mig redan från början med att jag ger med mig med allt.
Dem har fått sina viljor igenom.
Har flugit runt med hästen bland gängen i flera år nu och just nu känns det som det är nog.

Den här hästen kan varken gå själv eller med dem andra.
Fick höra igår att 2 av dem han i så fall skulle över till skulle flytta sina djur om det händer. Och själv går inte..
Enda lösningen är att man särar på det här gänget så dem få gå 2 och 2. Men det blir skit i längden också.

Det som känns mest är att den här människan är "vän" till stallägarens familj.
Vilket har inneburit att hon betalar mindre stallhyra.
OCH ger henne mer att säga till om.

Ska prata med henne idag och försöka lägga fram det snyggt. :crazy:

Vore jag du skulle jag rätt och slätt diskutera detta med stallägaren, tala om hur du känner och vad du skulle vilja göra åt situationen. Föreslå ett stallmöte där alla inblandade kan ta del av diskussion och kompromissa fram en lösning.

Att ni diskuterar runt varandra kommer inte leda någonstanns, och jag är förvånad att stallägaren själv inte tagit initsiativ till ett stallmöte.

Nejnej, men dessa ston, ett av dem är mitt, vill jag inte ha med valacker av den anledningen att hon brunstar och blir besvälig.

Okej jag har aldrig riktigt fattat det, har 5 ston och visst dom kan bli lite jobbiga men det blir dom ändå. hoppas att det löser sig för dig, du betalar ju och då ska din häst ha mat.

Är nyfiken på hur det har gått!?

Hästarna är flyttade utan problem. :D
Stallägaren hade själv gått i dem tankarna en längre tid och började skratta när jag berättade vad tjejen hade berättat för mig.

Fick höra det ena efter det andra av den här tjejen med att hon kommer behöva råbanta honom i höst,
men det känns inte som det är ens egna problem.
Sen ska en av dem i den andra hagen flytta så hon har en plats där om det krisar.

Fick på köpet reda på att hästen kan byta box till hösten så allt blev bättre än planerat! :banana:

jag betalar 2800 hela året förutom på sommarn då blir det 1400 bara för att dom går på sommarbete, tycker att du ska ha rätt till det du vill ha om du betalar full stallhyra eller det är värt ett försök:D

Hästarna är flyttade utan problem. :D
Stallägaren hade själv gått i dem tankarna en längre tid och började skratta när jag berättade vad tjejen hade berättat för mig.

Fick höra det ena efter det andra av den här tjejen med att hon kommer behöva råbanta honom i höst,
men det känns inte som det är ens egna problem.
Sen ska en av dem i den andra hagen flytta så hon har en plats där om det krisar.

Fick på köpet reda på att hästen kan byta box till hösten så allt blev bättre än planerat! :banana:

Jamen det var ju roligt att allting löste sig så bra! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama