Till er som ridit/rider bockandes hästar...

M

maja300

...hur gör ni?? Jag har haft många hästar genom åren, men mitt senaste tillskott är bland det värsta jag suttit på utomhus. Han är supersnäll och jätteduktig på dressyrbanan/hoppbanan, men när jag rider ut så sitter jag minst sagt "löst". Köpte en w-sadel för att lättare hålla mej kvar (och det är en enorm skillnad) men det är nästan så han får av mej ändå! Förr eller senare kommer jag garanterat att få mej en flygtur! Oftast är han snäll när man skrittar och travar (kan flippa ur ibland) men i galoppen så kommer krumsprången som på beställning! Och det är inga små grejer han håller på med utan det är full rodeo med fulla baksparkar! Har ni några tips på hur jag får honom att sluta? Att driva på honom blir bara värre, att hålla igen honom är i stort sett omöjligt :(

Men vad beror det på då? Svårt att göra något åt det om man inte vet orsaken... Att limma fast sig i sadeln löser ju inget problem. :p

min första pålle var väldigt löst förankrad vid marken, så henne lärde jag mig mycket av.
Min nuvarande är lätt i baken vid galopp ute, men hon kan inte få av mig. Jag tror inte att det är poängen heller, utan att hon gör det av livsglädje och bus, ungefär som de gör i hagen!
När jag vill att hon ska sluta samlar jag ihop henne lite och "begär" en ordentlig galopp. Det lyssnar hon på för det mesta.

mitt tips är att du bryter av galoppen och fattar igen, och igen, och igen.
Det är jobbigare att fatta galoppen än att behålla den, därför kommer han nog att lyssna så småningom.

jag har en likadan här hemma,
snäll när man håller sej på banan men för busig ute.
flög av häromveckan..
busar han oavsett om han är själv eller om du rider ut med någon?

Ibland funkar galoppen om jag rider "dressyrgalopp" ute (lugn lugn galopp på tyglen), men rätt som det är brallar han iväg ändå. Han är dock lätt att få hejd på när jag rider så samlat, men bocksprången lyckas jag inte hejda. Köpte w-sadeln för att våga släppa iväg honom lite mer (tycker det är för tråkigt att han aldrig får galoppera av sig när han tycker det är så vansinnigt roligt), men släpper jag honom det minsta så är det som sagt var full rodeo. Jag flyger och far så jag är alldeles mörbultad :crazy: Att bryta av och fatta ny galopp kan helt klart vara värt att prova, själv har jag helt slut på idéer. Jag är dock säker på att hans krumsprång beror på livsglädje... han är lika galen i hagen. Far fram som ett "jehu" ;) Dock tycker jag det är dax att han börjar uppföra sig lite bättre och inte "glömma bort" att jag faktiskt sitter på hans rygg.

Han är något lugnare när jag rider ut själv, men det är ingen som helst garanti. Jag kan dock då rida i lugn samlad galopp på någon inramad gräsväg utan att riskera mitt liv. Att rida ut på ett fält är däremot inte att tänka på. Rider jag med någon annan så är det bockningar vart jag än befinner mej (och oavsett tempo). Har haft några tjejer som ridit honom när jag varit bortrest någon vecka sådär ibland, men dom har han kastat av på löpande band. Numera får ingen låna honom då jag inte vill att dom ska skada sig.

Hur jag gör... Jo jag flyger i backen och får ont i ryggen. :angel:

min callepålle är också helgalen ibland under ritter, fast både på spåret o ute i skogen. han bockar när han inte riktigt vet vad jag vill ha ut av honom (det är tex hur känsligt som helst att råka trampa på gasen samtidigt som man bromsar)
om man tex rider ut två stycken o jag rider sist under speciellt galoppen så får ja räkna med att han kna tjuta o bocka o ha sig. men rider jag däremot först kan han gå som en ängel o hur fint som helst.

han bockar oftast när han vill för mycket, känns ungefär som din häst gör detta också.

jag lärde mig av min tränare att "snurra in honom" när han gjorde så....till slut skulle han inte bocka eftersom det blev jobbigt då.
det funkar inte så bra. jag har egentligen inget annat knep än att prova om det funkar att snurra in din häst (men man måste vara mycket försikitig) annat än att lära känna din häst o försöka förvarna dig själv o känna när han kommer bralla iväg...

jag vet att det är jobbigt så ja hoppas det går bra o att du inte flyger av :D

Min pålla bockade i galoppen för några år sedan, tills jag upptäckte att sadeln var för trång framtill(westernsadel).Kolla att inte sadeln klämmer precis bakom bogbladen längst upp.Det märks inte när man travar eller skrittar. I galoppen rör sig skuldrorna mer.

Min häst då?
haha...Hon bockar bara för att jävlas :devil:...speciellt om jag galloperar barbacka... :o :D
Fast det är klart...i längden nu när hon fått lite mer respekt för mig...Gör hon det ytterst sällan... :bow:

Hur länge har du haft hästen? :bump:

/maja

Min pålle ( <---- ) var rena rodeo kungen förut.När vi red lektion kunde vi få publik för han skuttade så mycket :D
Men nu har han lugnat ner sig och bockar inte så mycket men nog bockar han än alltid.
Jag har gjort så att när jag ska galoppera måste jag överraska honom så han inte hinner tänka ut vad han ska göra.Börjar han bocka lyfter jag upp hans huvud och försöker "forma" honom med benen tills han skärper till sig och går som jag vill.
Men ibland när man är ute och rider kan han gå hur super lugnt som helst och *POFF* är han i luften och bockar och har sig,bara sådär.Då brukar jag plocka in honom i en tygel eller lyfta upp huvudet beroende på hur situationen är.

Har som tur är aldrig åkt av honom än så han gör det då inte för att få av mig.Equiterapeut har varit och kollat på honom och han är frisk i kroppen.Sadeln ligger bra och tränset stör då inte,så jag tror han gör så av glädje/bus.

Sv: Till er som ridit/rider bockandes hästar...

känner igen mig :smirk: .. men nuförtiden känner jag min lilla pålla så att jag vet då hon försöker bocka. drar ner huvudet och spänner ryggen. då tar jag tag i henne, upp med huvudet, och i med skänklarna. hon brukar tröttna på det. Och nu har hon varit "bockfri" ett tag.
Men visst.. jag har fått mina flygturer ibland, och de är oftast när hon ska sätta fart och komma ikapp någon annan häst.... Dom är listiga. :devil:
Så man får bara försöka överlista dem!!

Sanna

På vilket sätt blir han värre när du driver på honom?
Måhända att det blir lite knixigt i början, men det är nog värre att hålla in. Håller er till de gångarterna som funkar när ni rider ut.
Vill du ge dig på högre tempo hade jag lättat på tyglarna och skänklat till REJÄLT när han bockar.

Bockar han för att han vill springa och tycker de är kul?
Elelr tycker han de är skit trist att springa så därför börjar han?

Om han vill framåt ska du bryta av och säga bockar du, får inte du springa.
Bockar han för att han vill sakta av och tycker du är pest och pina så skulle jag säga bockar du så får du springa mer.

Vad händer om du har ett spö och lägger på de uppe på baken när han bockar?
Och säger de gör ont om du har rumpan i vädret.
Samma princip som att slå till hästen i huvudet om den stegrar.

Förra tillridningshästen var av bockande typ. Hon var van att få av sina ryttare och därmed slippa jobba. Inte många klarade av henne så hon räknades som "oridbar".

När hon började explodera tog jag helt sonika och stoppade henne genom att helt korta endast en tygel..."one rein stop". Det ska läras in så det börjar man göra i skritt sen trav och senare även i galopp. En curbstrap är då bra att ha så bettet inte far igenom munnen.

Hon fick aldrig några fördelar genom att bocka. Istället blev det mer jobb och mer samling. Korta galopper, i början endast några steg, sakta av och beröm. Belöna allt som sker lugnt och stilla. Det hände att hon var så lugn att ett pass bara blev 15 minuter långt men det gjorde inget. Jag tog in henne, sadlade av och hon fick "ledigt" i ett par timmar och sen ut igen.

Jag fixade alla gångarter på henne efter ett par månader ute som inne. Nu finns hon hos en hoppryttare som verkar trivas på henne och hon är numer fullt ridbar. :cool:

Jag hade en bockande häst förut...som sköt upp ryggen nå grymt så man höll på att flyga av varje gång (trots westernsadel)...det jag började med var att så fort hon började bocka var att ta en tygel och dra runt henne,, på det viset är det i princip omöjligt att bocka om man drar runt dom så kraftigt att man får dom på en liten liten volt...min häst gav upp bockandet efter ett tag när jag började med detta..Hon gjorde det mest när man red ute i skogen som din och nästan aldrig på banan..lycka till. !

jag har alltid kört med henry blakes variant:
om hästen bockar i galopp så galoppera ENBART i branta uppförsbackar. då hästen börjar bocka så driv utav hel***e! hästen orkar inte bocka alls lika kraftigt i uppförsbacke...
detta har jag alltid använt mig av vid bockande (friska) hästar och dom slutar efter en period. sen behöver man ju inte heller utmana ödet för mycket heller...

Hahahahaha! "Vickan"... Tog mig bara 2 månader att komma på... Hahahaha.... :rofl:

Är det mitt namn eller H.B. som är kul? ;)

Det som var kul är att man är så puckad att det tar 2 månader att uppmärksamma rövarspråket... Ha ha ha... :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka