Till er som kört in och fått inkört :-)

M

Midlingur

Till er som kört in en häst:
Hur la ni upp inkörningen?
Var hästen trafiksäker sedan innan?
Ungefär hur lång tid tog inkörningen?
Vad är ett rimligt pris för en inkörning, ej inkl. mat och uppstallning?

Till er som fått en häst inkörd:
Var det er eller inkörarens utrustning?
Hur mycket fick ni betala?
Blev ni nöjda?

Sv: Till er som kört in och fått inkört :-)

Midlingur skrev:
Till er som kört in en häst:
Hur la ni upp inkörningen?
Var hästen trafiksäker sedan innan?
Ungefär hur lång tid tog inkörningen?
Vad är ett rimligt pris för en inkörning, ej inkl. mat och uppstallning?

Till er som fått en häst inkörd:
Var det er eller inkörarens utrustning?
Hur mycket fick ni betala?
Blev ni nöjda?
Jag lämnade iväg mitt ena sto,hon var då 8år och mycket tömkörd och riden.Det kostade 1500:- jag lämnade sele,(enkel bröstsele),huvudlag samt foder.
Det tog 4 dagar sedan ringde hon mig och sa att hon kan inte göra mer nu för vagnen drar hon med glädje och allt gick som det skulle.Fick också provköra innan vi åkte hem med hästen.
Jag blev mer än nöjd...

Jag har kört in Kotte själv. Ja Valdemar var ju med lit han med.Jag bruk säg att gör man jobbet själv så bruk det bli bra. Rut.

Jag kör nu mera in många hästar varje år. Men jag har även lämnat mina blivande tävlingshästar på inkörning hos en känd fyrspanns kusk.

Normalt pris för inkörning är 6000-8000kr/månad inkl stallplats och foder.
Man måste tänka på att alla som jobbar med inkörning även skall avlöna minst två personer som hjälper till.

Hur inkörningen går och hur lång tid det tar beror på hästens utbildningsnivå, hästens temprament och hur erfaren kusken är som skall köra hästen. En rutinerad kusk vill oftast bara ha hjälp med de första kritiska gångerna medans en orutinerad kusk bör få hem en häst som är väl förberädd.
/M

sa inte inköraren något om den kassa selen? Eller visste du redan det, och nu kör du med en sprillans ny idealsele?

Jag har kört in en del, och jag har inte tagit betalt innan i pengar, men om jag hade tagit betalt hade en inkörning gått på ca 3000 i pengar. Nu har jag inget företag så jag får inte ta betalt i pengar :) Inkörningen hänger ju mycket på hur förbered hästen är. Just nu har jag en tinker som är väldigt ouppfostrad, men rejält osäker och det kommer ta tid att få denna att gå framför en vagn snällt och vänligt. Inkörningen just nu går mest ut på att få ägaren att ta kommandot, så det är mera människoträning än hästträning. Jag räknar med 5 månader innan jag vill sitta bakom honom. =1 ggr/veckas inkörningsträning. Hade jag haft han hemma hade det antagligen gått på 4 veckor= 4-5 dagars inkörnings träning.

snigelfarmor skrev:
sa inte inköraren något om den kassa selen? Eller visste du redan det, och nu kör du med en sprillans ny idealsele?

Jag har kört in en del, och jag har inte tagit betalt innan i pengar, men om jag hade tagit betalt hade en inkörning gått på ca 3000 i pengar. Nu har jag inget företag så jag får inte ta betalt i pengar :) Inkörningen hänger ju mycket på hur förbered hästen är. Just nu har jag en tinker som är väldigt ouppfostrad, men rejält osäker och det kommer ta tid att få denna att gå framför en vagn snällt och vänligt. Inkörningen just nu går mest ut på att få ägaren att ta kommandot, så det är mera människoträning än hästträning. Jag räknar med 5 månader innan jag vill sitta bakom honom. =1 ggr/veckas inkörningsträning. Hade jag haft han hemma hade det antagligen gått på 4 veckor= 4-5 dagars inkörnings träning.

Jag tyck du verker billiger på att köre in.Har sett att det koster myck mer. Du kanske tar så lit betalt för att du int kan så mycket och för att du kör runt i en manege? Du kanske int lär hästen att dra i skogen och på små skogsväger.? Rut.

Fniss.. Nej, jag lär inte hästen dra i skogen, då skulle jag ta dubbelt betalt för det verkar jobbigt att gå i skogen. Men jag tar inte betalt i pengar. Jag gör det för att jag tycker det är kul.

fundersam...varför kör du inte in dina egna hästar själv om du kör in andras?

snigelfarmor skrev:

Ähh svarade du mitt inlägg??:confused:
Jag hade vid den tidpunkten bara den selen som passade det aktuella stoet... Idag lever hon inte och idag kör jag mina nuvarande med en loksele samt en bättre privat köpt brösta märke vet jag ej.

Just nu har jag en tinker som är väldigt ouppfostrad, men rejält osäker och det kommer ta tid att få denna att gå framför en vagn snällt och vänligt. Inkörningen just nu går mest ut på att få ägaren att ta kommandot, så det är mera människoträning än hästträning. Jag räknar med 5 månader innan jag vill sitta bakom honom. =1 ggr/veckas inkörningsträning.

Jag vill inte vi går i "klinch" med varandra men jag skulle definitivt be tinkerägaren att lämna bort sin häst på inkörning istället och sedan utbildast tillsammans med sin häst där.
De flesta inkörare/stall erbjuder det.

1 ggn/veckan på en omöjlig häst anser jag gör varken till eller ifrån utan gör bara ekipaget än mer osäkert..

Det går faktiskt jättebra. Nu kan ägaren tömköra överallt, innan lämnade han inte gården. Men det är ju svårt för dig att tolka ett enkelt inlägg av en komplicerad historia. Vill inte skriva mer här om just denna fina häst, men tro mig, det går bra.

Det är väl jättebra att hon insett sina begränsningar och tagit hjälp?
Vem i hela friden har råd att åka bort med sin häst några veckor? Bor du granne med många inkörningsstall eller? Här uppe finns det bara travstall (aldrig livet) eller privatpersoner. Bara att välja. :) Han går förresten inte att lasta heller. Än.

Det är ganska komiskt. Folk kan inte lasta sina hästar. Ändå så ställer dom ännu större krav på dom.//bonny

Om man ska gå efter hur många hästar som är svåra att lasta, men som ändå utför en massa andra uppgifter, så tror jag att ett av de större kraven man kan ställa är att få hästen att gå in i en trång, mörk låda!!!
Och varför ska man inte kräva andra saker av sin häst, bara för att den av en eller annan orsak inte går att lasta???

Sen kan ju lastproblemen bero även på den som lastar! (Menar inte tinkern, nu, utan i allmänhet.)
Lotta

Han går gärna in men väl inne så kränger han och han väger ca 700 kilo så han välter lätt ett enkelaxlat släp. Men in går han som om han inte gjort annat.

Vissa kan inte få hästen att backa heller, så jag antar att du inte kan lasta din häst heller Bonny?

Jag kör oftast in mina egna själv. Dok har jag haft dåligt med erfarna medhjälpare i perioder och då har det passat bättre att Tomas kört in dem. Man kan väl skylla på tidsbrist oxså! Man bokar så mycket annat att det blir svårt att få tid till ytterligare en inkörning.

miamiamia skrev:
då har det passat bättre att Tomas kört in dem. Man kan väl skylla på tidsbrist oxså! Man bokar så mycket annat att det blir svårt att få tid till ytterligare en inkörning.
Ja för Tomas har ju inget att göra om dagarna... Vad var det nu, 19 hästar, träningar här och där, USA, Finland hitan och ditan... ;) ;) :rofl: :rofl:

Visst har han spekat schema, men han har oxså duktiga anställda som tar över när han är borta:) .
/M

Jag skojade bara... Men lät lite roligt med tidsbristen... Haha Fast det är klart han åker nog inte i väg med mögliga selar eller vad tror du... :angel:;) Och till er andra ni skall inte tro att Miamiamia åker iväg med mögliga selar...

Senast ändrad av en moderator:

Nej, dom selarna vi fick se på träningen var varkligen ingen rolig syn. Synd att den kusken inte verkade bry sig ett dugg:devil: Jag blir förbannad när jag ser sånt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 205
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar